جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سبک زندگی اسلامی

حوزه /استاد حوزه علمیه مازندران، جامعه امروز را نيازمند اصلاح سبک زندگي اسلامی دانست و گفت: باید سیره اهل بیت(ع) به عنوان الگویی بارز در زندگی فردی و اجتماعی ما مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام زین العابدین زارع، استاد حوزه علمیه مازندران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران، زندگي با سبک غير قرآني را هم سو با زندگي به سبک غير انساني دانست که باعث فروپاشي ارکان خانواده و رواج بي عفتي بين اعضاي جامعه مي شود.

وی با بیان این که زندگي غير از سبک قرآني بدون پايه و اساس و نگاهي سرمايه سالارانه بر آن حاکم است، اظهار کرد: زماني که افراد، شيريني اين سبک را درک کنند بيشتر به اين سبک گرايش پيدا مي کنند.

حجت الاسلام زارع نگاه مادي گرايانه حاکم بر جامعه را سدي بزرگ در برابر دستيابي انسانها به اين سبک زندگي دانست، افزود: براي ادغام سبک زندگي خانواده‌ها با سبک زندگي قرآني بايد پلي بين کردار، رفتار، انديشه و فکر افراد ايجاد کرد.

استاد حوزه علمیه مازندران مبناي سبک زندگي قرآني را صداقت، امانت، رازداري و نوع دوستي در کنار معيارهاي ديگر زندگي دانست، گفت: استفاده از زندگي به سبک قرآني، نقش چشمگيري در کاهش جرم و جنايت‌هاي موجود در جامعه دارد.

وی جامعه امروز را نيازمند اصلاح سبک زندگي اسلامی دانست و گفت: باید سیره اهل بیت(ع) به عنوان الگویی بارز در زندگی فردی و اجتماعی ما مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام زارع با تأکيد بر اين که فرهنگ غربي مانع از تعالي انسان مي شود، بيان داشت: اگر به دنبال يک تمدن نوين اسلامي در عرصه جهاني هستيم بايد سبک زندگي جامعه نيز به سوي اسلامي شدن پيش رود.

وی به رواج فرهنگ مادي‌گرايي در بين خانواده ها اشاره کرد و افزود: متأسفانه امروزه شاهد هستيم که معنويت در برخي خانواده ها کمرنگ شده و به جاي آن مادي‌گرايي رواج يافته است و اين به معناي کم توجهي و يا غافل بودن از مسائل روحي و مشکلات دروني است.

حجت الاسلام زارع اخلاق و احترام را مهمترين اصول فرهنگي زندگي اسلامي دانست و بيان کرد: خردورزي،اخلاق و احترام به حقوق يکديگر مايه اصلي فرهنگ و ارکان زندگي اسلامي است و پايبندي به آن، زمينه کاهش آسيب‌هاي اجتماعي را در جامعه فراهم مي‌کند.

وی با اشاره به اينکه انقلاب اسلامي سبک زندگي اسلامي را به دنيا معرفي کرده است، بيان داشت: در حال حاضر ايران اسلامي الگوي عيني سبک زندگي اسلامي و زنده کننده تمدن مترقي اسلامي است.

استاد حوزه علمیه مازندران، شيوه زندگي اسلامي را والاترين سبک زندگي دانست و گفت: اسلام بنيان خانواده ها را از تزلزل اخلاقي و هويتي حفظ مي کند؛ چرا که مادي گرايي آفت بنيان خانواده در جامعه ديني است.

وی اظهارداشت: تجملات زندگي موجب آسايش مردم شده اما آرامش را تأمين نکرده است و غفلت از زندگي ديني توصيه شده از سوي پيامبران، موجب شده تا آرامش واقعي در بسياري از کشورها تأمين نشود و اين مشکل جوامع امروزي است.

وي گفت: سبک زندگي، دغدغه بشر امروز است و آنچه در رهنمودهاي مقام معظم رهبري مطرح شد، اگر مورد واکاوي و آسيب شناسي کارشناسان قرار گيرد، مي تواند رفاه و آرامش مردم را در زندگي تأمين کند و به رفاه و عدالت اجتماعي منجر شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha