جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تمدن نوین اسلامی

حوزه/ نشست علمی – پژوهشی با موضوع "مولفه های تمدن اسلامی و نقش آن در زمینه سازی ظهور" در مدرسه علمیه خواهران الزهراء(س) ساری برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مازندران، دکتر سلیلی، از اساتید دانشگاه، در این نشست چگونگی شکل گیری تمدن را ناشی از فرهنگ و تفکر جامعه دانست و گفت: نیروی انسانی و زبان عربی از مقدمات تمدن اسلامی به شمار می آیند.

وی از اجرای عدالت، جامعیت اسلام و عدم نیاز به تجدد شریعت، ولایت مداری، تربیت انسان و علم و علم گرایی و تولید علم در جامعه به عنوان مولفه های تمدن اسلامی یاد نموده و اعلام کرد: عقل گرایی افراطی، تحجر گرایی افراطی و همچنین استبداد دستگاه حکومتی از جمله عوامل داخلی در سقوط تمدن به شمار می آیند.

این استاد دانشگاه در ادامه ضمن بیان مرتبط بودن تمدن اسلامی با موضوع بعثت رسول اکرم ( ص) اظهار داشت: علت تامه رسالت، اقامه عدل و قسط در جهان بود که تمام انبیاء و اولیای الهی در آرزوی چنین امری بودند.

وی، انقلاب اسلامی را مقدمه ایی برای زمینه سازی در ظهور حضرت مهدی (عج) دانست و تاکید کرد: افرادی همچون شیخ مفید، شهید صدر و بسیاری از بزگان دین ما نقش بسزایی در تمدن اسلامی داشته اند.

سلیلی در پایان، ذات اتقلاب، تشکیل نظام اسلامی، تشکیل دولت اسلامی، تشکیل جامعه اسلامی و تمدن اسلامی را پنج مرحله از مراحل انقلاب اسلامی در نگاه رهبری دانست و خاطر نشان کرد: غفلت سبب از بین رفتن انقلاب اسلامی  که زمینه ساز ظهور می باشد، می شود.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha