شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 /

حوزه / با فتوای آیت الله سیستانی جلوی کل توطئه های پلید آمریکا ،اسراییل، ترکیه و عربستان گرفته شد و در ساعت اول فراخوان حضرت آیت الله سیستانی ۳ میلیون عراقی بیرون آمدند...

محمد علی الحکیم کارشناس عراقی و مدیر خبرگزاری النخیل پیرامون تحولات اخیر عراق و تظاهرات مردمی جهت تحقق اصلاحات در این کشور و نفوذ علما و مرجعیت میان مردم عراق و پیشروی های حشدالشعبی(بسیج مردمی عراق) با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به گفت وگو پرداخت.

* در روز ها و هفته های اخیر، شاهد تظاهرات در پایتخت عراق بوده ایم .این اجتماعات با چه هدفی برگزار می شود؟

بعد از سال 2003 تا امروز که سال 2016 است،تاکنون عراق آنچه استحقاق آن را دارد  به خود ندیده است، متاسفانه از حکومت حزبی وارد حکومت حزبی دیگر و از حکومت طایفی وارد حکومت طایفی دیگر شدیم .

وهرجناح وهر گروه سیاسی که مسلط شد کل وزارت خانه و کل غنایم آنجا را برعهده گرفت. مثلا اگر یک کردستانی در وزارت خارجه بود همه عناصر وزارت حتی بادیگاردها نیز مال کردها بودند.

 برخی رهبران دینی و سیاسی  خواهان این هستند که از این قضیه و از این حالت بیرون بیاییم و فرقی بین سنی و شیعه نگذاریم. در سال های  2006 و 7 که جنگ طایفی و مذهبی در عراق شروع شد، آیت الله سیستان عبارتی  داشتند که تا این لحظه در گوش مردم باقی مانده است که "نگویید برادران ما سنی ها، بگویید خودمان" یعنی آنها را از خود بدانیم .

 

* نظر آیت الله سیستانی نسبت به تحولات ساسی عراق چیست و چه مقدار طرفدار اصلاحات در حکومت مرکزی عراق هستند؟

همانطور که می دانید آیت الله سیستانی از دوسال پیش اعلام کردند که با هیچ سیاست مداری ارتباطی ندارد و تاکنون بیانیه ای هم صادر نکردند اما ایشان طرفدار اصلاح امور هستند.

 

* آیا ممکن است تظاهرات مسالمت آمیز مورد سوء استفاده بدخواهان ملت عراق قرار گیرد؟

این که بگوییم بعثی ها و دیگر کشورهای مداخله گر دخالت در تظاهرات و اعتصاب ها  نداشته باشند از ساده لوحی است ، آمریکا و موساد ،عربستان، قطرو ترکیه ساکت نمی نشینند و به دنبال اهداف و منافع خود در عراق هستند و لذا باید مراقب باشیم تا از این اعتراضات سوء استفاده نشود.

ثانیا آمریکا به دنبال تقسیم سوریه و عراق است و می خواهد عراق به سه بخش کردنشین، سنی نشین و شیعه نشین تقسیم شود اما این طرح که با حمله داعش به عراق همراه بود و بر همین اساس وارد موصل شدند، با فتوای آیت الله سیستانی جلوی کل توطئه های پلید آمریکا ،اسراییل، ترکیه و عربستان  گرفته شد و در ساعت اول فراخوان آیت الله سیستانی 3 میلیون عراقی بیرون آمدند برای آزادی  موصل چون برای عراقی ها  شمال و جنوب شرق و غرب ندارد وما قبل از اشغال عراق توسط آمریکایی ها سنی و شیعه نداشتیم اما بعد از حضورآمریکا این مسائل ظاهر شد ، ما در بغداد از کاظمین تا اعظمیه هم شیعه و هم سنی داریم  اما آمریکا به دنبال فتنه برای مشغول کردن منطقه است .

در زمان سابق قبل از آمدن اوباما و امریکا اسراییل دشمن ما بود اما در حال حاضر کنگره آمریکا دشمن ما شده تکفیری ها و عربستان دشمنان ما هستند و اگر به طرف مخالفمان بگوییم می گویند شیعیان، ایران و عراق دشمن ما هستند هدف آمریکا این بود که؛  8 سال است  اسراییل در امنیت به سر برد و با این  سیاست مسلمان ها در منطقه به جان هم انداختند و در منطقه کردستان نقش بازی میکنند و اعلام می کنند اگر کردستان بخواهد کشور شود ما حمایتش می کنیم.

 

* در روزهای اخیر شاهد رفت و آمد مسوولان نظامی سیاسی آمریکا به عراق هستیم به چه منظوری انجام می شود؟

هرکسی در عراق بر سر کار بیاید آمریکا دست از عراق بر نمی دارد و اهداف و منافعش را می خواهد. اگر آمریکا صدام را برکنار کرد  به دنبال دموکراسی نبود چرا آمریکا دیکتاتوری عربستان و کشورهای عربی را برکنار نمی کند؟ آل سعود با چهره و طرح جدیدی جلو  آمده و می خواهد دموکراسی برای لبنان ،عراق و سوریه  ایجاد کند!  که این ها همه بازی است .

اما می پرسیم چه دموکراسی آخرین انتخابات شماها کی بود، 1400 سال پیش که از هرعشیره ای یک نفر را آورده بودید که حضرت محمد(س) را بکشید که امیر المومنین(ع) در جایشان خوابید شما از نسل آنها هستید شما از اصل دموکراسی بی خبرید و حتی انتخابات برای شهرداری ها ندارید .

در عربستان حکومت از فیصل به سعود از او به فهد و عبدالله و بالاخره به سلمان رسید  اما در عراق از سال 2003 تاکنون 40یا50 انتخابات داشتیم در سوریه و لبنان و ایران شاهد انتخابات زیادی بودیم.

عربستان دنبال خباثت ها  درمنطقه و درعراق است آل سعود اهدافش داعش است اگر تاریخ را بخوانیم متوجه می شویم آن زمان یزید بود والان داعش است واصحاب امام حسین(ع) هم  مقاومت می کنند .

 فلوجه در مرحله پاکسازی است و در این راه چه خون هایی که به زمین ریخته می شود و پای کسانی است که به  داعش کمک کردند داعش گروه بزرگی نیست اما سازمانی است که توسط اسراییل وآمریکا و سعودی ها و  ترکیه و مقامات سیاسی  که دواعش سیاست محسوب می شوند و در پارلمان و حکومت نفوذ کردند حمایت می شوند.

 

* بازگشت تجهیزات سنگین آمریکا به عراق با چه اهدافی صورت می گیرد؟

آنها به صورت مستشاری و نظامی در عراق حضور پیدا کردند و نقشه شان پنهان نخواهد بود و به دنبال برگشتن به منطقه هستند. آمریکا مجبور شد از عراق بیرون برود آقای مالکی و مقاومت اسلامی آمریکا را مجبور به خروج از عراق کردند آنها حدود 5 هزار کشته در عراق و 25 هزار زخمی دادند. آمریکا می خواهد در منطقه حضور داشته باشد و در عراق آماده باشد و ملت عراق براین متفقند که نمی خواهند خارجی ها وآمریکایی ها  در عراق حضور داشته باشند از شمال تا جنوب ازشرق تا غرب چه سنی و چه شیعه خواهان خروج آمریکایی ها هستند اما ظاهرا کردها از آنها استقبال می کنند .

 

* حضور نیروهای نظامی آمریکا چه ارتباطی با پیروزی های حشدالشعبی دارد؟

داعش نقشه اش از آمریکاست و شاهد بودیم و هستیم که آنها برای داعش آذوقه می فرستند وبارها حشد الشعبی آنها را گرفته است .آمریکا و اسراییل و برخی کشورها به داعش کمک می کنند و الا داعش بسیار سریع  نابود می شد.

حتی آمریکایی ها مانع ازسقوط موصل می شوند آنها سازنده داعش اند و نمی توانند داعش را برکنار کنند . سلاح های پیشرفته داعش از کجا آمده وانواع اعدام های داعش از سوی آمریکا سازمان دهی می شود.

بازار دختر فروش ها در سوریه و جنایت های دیگر در موصل حاصل مدیریت آمریکاست. داعش پدید ه ای از طرف موساد و آمریکا  برای نابودی منطقه و تقسیم کشورهای منطقه است تا با خودمان بجنگیم و به نفع آنهاست که سلاحشان را می فروشند و در حال تماشای فیلم هستند .

 

* داعش کشورهای اروپایی را در ماه رمضان تهدید به عملیات های نظامی کرده ، برداشت شما از این اظهارات رسانه ای چیست؟

در خبرها بوده که داعش برای  کشورهای اروپایی 400 داعشی را تعلیم داده  برای فرستادن به اروپا من این اظهارات را فیلم هالیوودی می دانم ؛ چرا در عربستان انفجار و خرابکاری نمی کنند  چرا به اسراییل نمی روند این یک فیلم هالیوودی است فیلم چند ساله ،امروز شاهد  ظلم صهیون و آل سعود هستیم  اما چون پول و اوامرشان از سعودی و اسراییل است داعش به آنها حمله نمی کند اهداف داعش با آل سعود و صهیون یکی است.

البته فکر نکنیم که فقط شیعه ها  کشته می شوند بلکه سنی ها هم دارند از سوی داعش کشته می شوند، ملت سنی عراق آگاه شدند که برخی سیاسیون  نماینده نفوذی داعش در حکومت عراق اند و ملت عراق آگاه شدند داعش چه موجوداتی هستند و کارهای ضد بشری انجام می دهند  وقتی بچه های یک و دوسال را سر می برند و یا به آنها تی ان تی میزنند.

فقط با شیعه دشمن نیستند با ایزدی ها هم دشمنی کردند زمانی که به هزاران زن ایزدی تجاوز کردند و آنها را کشتند تنها جبهه ای که با آن مشکل ندارند صهیون و سعودی ها هستند.

 

* پیروزی های سوریه و پیشروی های مقاومت در این کشور چه تاثیری بر عراق دارد آیا تروریست ها بعد از شکست سوریه وارد عراق می شوند؟

پیروزی در دمشق، پیروزی در بغداد است  و پیروزی در فلوجه پیروزی در سوریه است ما یک هدف داریم و پیروزی سوری ها  هیچ آثار منفی ندارد ما با عقیده می جنگیم و نه به خاطر پول اما خوشبختانه دشمنان به خاطر پول آمدند وبه دنبال تحقق اهداف ال سعود در منطقه هستند اما نمی توانند جلوی مقاومت سوریه ،لبنان وعراق بایستند.

وی در پایان گفت: ما توان مبارزه با دشمنان را داریم چون لشگر آمریکا را بیرون کردیم ایران به درخواست حکومت عراق  مستشار می فرستد اما عربستان جنگجو می فرستد برای نا امنی در عراق . با افکارخرافات گونه ای که عربستان به آنها الغا کرده چند روز پیش یک داعشی زخمی را نیروهای  حشد گرفتند و زخمش را می بستند اما او می گفته من را بکشید ساعت 4 با حضرت محمد(ص) قرار ناهار دارم!!

 

* گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha