پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سازمان ملل عربستن سعودی را از لیست سیاه بیرون آورد

حوزه/ قرار گرفتن عربستان سعودی در لیست سیاه سازمان ملل منجر به ایجاد خشم در میان دیپلمات‌های رژیم آل سعود شده و آن‌ها سعی کردند تا با اعمال نفوذ به سازمان ملل، عربستان سعودی را از این لیست خارج سازند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»به نقل از telegraph.co.uk، سازمان ملل متحد روز دوشنبه بالاخره در مقابل فشارهای عربستان سعودی سرتعظیم فرود آورد و نام ائتلاف عربستان سعودی را از لیست سیاه ملت‌ها و گروه‌های مسلح مسئول کشتار کودکان خارج کرد.

هرچند سخنگوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل گفت که این تصمیم موقتی بوده و منوط به بازرسی دوباره شواهد و مدارک می‌باشد، فعالان حقوق بشر خشم خود را به خاطر از پای درآمدن جامعه جهانی در مقابل فشار رژیم آل سعود ابراز داشتند.

فیلیپ بولوپیون، معاون مدیر حمایت جهانی دیده بان حقوق بشر نیز در این باره گفت که این تصمیم عمیقا نگران کننده است. عربستان قطعا به این لیست شرم آور تعلق دارد و نقض حقوق کودکان یمنی توسط عربستان سعودی به علت فشارهای این کشور به سازمان ملل متحد آسان گرفته می‌شود.

هفته گذشته سازمان ملل متحد ائتلاف عربستان سعودی را به لیست سیاه سالانه کشورها و گروه‌های مسلح ناقض حقوق کودکان در درگیری‌ها افزود. براین اساس رژیم آل سعود لااقل مسئول کشته شدن 60 درصد از 785 کودک به قتل رسیده در یمن در سال گذشته بوده است.

بان کی مون در گزارشش در این باره گفت: نقض فاحش حقوق کودکان به صورت یکی از نتایج جنگ افزایش چشمگیری داشته است.

هرچند این گزارش مورد استقبال سازمان‌های خیریه و حقوق بشر قرار گرفت اما در عین حال منجر به ایجاد خشم در میان دیپلمات‌های رژیم آل سعود شده و آن‌ها سعی کردند تا با اعمال نفوذ به سازمان ملل، عربستان سعودی را از این لیست خارج سازند.

در این میان استفان دوجاریس که پیش از این تاکید کرده بود این لیست به هیچ عنوان تغییر نمی‌کند حتی اگر گزارش دوباره تنظیم شود، در این خصوص گفت: در پی بررسی‌های مشترک، دبیرکل تصمیم گرفت که ائتلاف را از لیست مربوطه خارج کند.

به گفته سازمان ملل، جنگ عربستان سعودی در یمن منجر به کشته شدن بیش از 6 هزار و 400 نفر در این کشور و قرار گرفتن بیش از 80 درصد مردم در وضعیت نیاز شدید به کمک‌های انسانی شده است.

ماه گذشته نیز سازمان عفو بین الملل اعلام کرد که نیروهای ائتلاف از بمب‌های خوشه ای ساخت انگلستان در این جنگ استفاده می‌کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha