جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
احکام روزه

حوزه / برخی اساتيد و دانشجويان معمولا بین محل سکونت و محل تدریس ویا تحصیل درتردد هستند آیا این افراد درآن محل تحصیل که کمتر از ده روز می مانندحکم کثیر السفر را دارند و می توانند روزه بگیرند یا خیر؟

  سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»،نظرات فقهی برخی مراجع عظام تقلید درخصوص نماز و روزه اساتيد و دانشجويان را  منتشر می کند .      

*  آيت ‌الله العظمی خامنه‌اي:

 *  اساتيد و دانشجويان بورسيه و مأمور به تحصيل كه داراي حقوق دريافتي مي‌باشند، کساني که حداقل به مدت يک ماه، هر روز سفر شغلي مي روند و يا به مدت دو ماه، هر ده روز دو سه بار به سفر شغلي مي روند و يا به مدت سه ماه هر ده روز يک سفر شغلي داشته باشند، به نحوي که در اين مدت ده روز يکجا نمانند، کثير السفر شغلي محسوب مي شوند و از سفر سوم به بعد در سفرهاي شغلي نماز تمام و روزه صحيح است.

*  اما ساير دانشجويان اگر سفربه ‌گونه‌ای باشد که در خلال هر ده روز یک سفر تحصیلی دارد با توجه به اینکه مسأله سفر تحصیلی مبنی بر احتیاط (جمع بین نماز تمام و شکسته و جمع بین روزه گرفتن و قضا کردن آن بعد از ماه رمضان) است می‌تواند در این مسأله با مراعات الأعلم فالأعلم به مجتهد جامع الشرایط دیگری رجوع نماید.

* آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

 در يکي از اين چهار حالت، کثير السفر مي شود و نماز و روزه اش در بين راه و مقصد کامل است:

* در مدت زمان يک ماه، هر روز (هرچند بدون جمعه ها) رفت و آمد کند.

* در مدت زمان 45 روز، 5 روز در هفته رفت و آمد کند.

* در مدت زمان دو ماه و بيشتر، حداقل سه روز در هفته (يا 12 روز در ماه) رفت و آمد کند.

* در مدت حداقل دو ماه و کمتر از دو سال، حداقل سه روز در هفته در جايي بماند.

* آیت الله العظمی سیستانی:

* اگر به آنجا هر روز رفت و آمد می کنید و يا هر ماه حد اقل 10 روز اين مسير را طی می کنید و این رویه برای شش ماه یا بیشتر است شما کثیر السفر هستید و در تمام سفرهایتان نماز تمام و روزه صحیح است.

*  و اگر عدد و يا روزهاى مسافرت شما در ماه هشت يا نه باشد ـ بنابر احتياط واجب ـ در همه سفرها بايد هم شكسته بخوانيد و هم تمام.

*  و اگر كمتر از اين باشد نماز شكسته است.

* آیت الله العظمی وحیدخراسانی:

* اگر هفته ای 4 روز حداقل سه ماه طول بکشد نمازش تمام است

* واگر هفته ای سه روز باشد بنابر احتیاط واجب نماز ظهر وعصر وعشاء را در این سفر دو بار بخواند یکبار 2 رکعتی یکبار 4 رکعتی

استفتاء‌ از سایت مراجع عظام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha