چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام ناصر رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه گفت: مسئولان به فرهنگ کم توجه شده اند و این برای نظام ما خوب نیست، اگر غریبه ای به کنار دریا در شمال کشور ما بیاید، فکر می کند به سواحل کشورهای غربی و دریای مدیترانه آمده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در نخستین روز از ماه مبارک رمضان در شبستان امام خمینی (ره) حرم حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) درباره اهمیت این ماه و احترام اهل بیت علیهم السلام نسبت به این ماه به ایراد سخن پرداخت.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه افزود: بر اساس روایات وارده، زمانی که ماه مبارک رمضان فرا می رسیده، نبی مکرم اسلام و اهل بیت(ع) حالاتشان نسبت به دیگر ماه ها تغییر می کرد و عبادت های آنها مضاعف می شد. بر اساس روایتی فضیلت ماه مبارک رمضان نسبت به ماه های دیگر، مانند فضیلت نبی مکرم اسلام(ص) نسبت به دیگر پیامبران الهی است.


نفس وجود رمضان، دارای فضیلت است

وی با بیان این که فضیلت ماه مبارک رمضان به روزه داری در این ماه باز نمی گردد، گفت: نفس وجود رمضان، دارای فضیلت است، تا جایی که خداوند شب قدر را که برابر با هزار ماه است، در آن قرار داده است.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) گفت: بر اساس این روایت نبوی، خداوند در ماه مبارک رمضان پنج ویژگی به امت ایشان داده که آن را به سایر امت ها نداده است. از جمله این ویژگی ها این است که اول ماه رمضان خداوند به همه انسان ها نظر (عنایت) می نماید،
وی با بیان این که باید ماه رمضان را به روزه داری خلاصه بدانیم، افزود: در ماه رمضان، باید برنامه بندگی و معرفتی داشته باشیم، چراکه برخی از بندگان از روزه گرفتن در این ماه معاف هستند، ولی قرار گرفتن در مسیر بندگی خدا و رسیدن به معرفت الهی وظیفه ای بر دوش همه است.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) هر عبادی در ماه رمضان را ارزشمند دانست و گفت: بزرگان دینی ما وقتی کتابی می نوشتند، به گونه ای کار را پیش می بردند که در ماه رمضان ختم شود. در ماه رمضان نه تنها قرائت قرآن، بلکه تمامی حسنات دارای پاداش مضاعف است.
وی در ادامه افزود: خداوند در آیه 30 سوره مبارکه حج می فرماید، هر کسی که حرمات الهی را حفظ کند، این نزد خدا بهتر است. بنابراین یکی از وظایف ما حفظ حرمت هاست، حرمت شکنی کار زشتی است.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی حرمت نگه داشتن را نشانه ادب و ایمان عنوان کرد و گفت: از جمله حرمت ها، حرمت های شرعی می باشد که بر ما لازم است این حرمت ها را حفظ کنیم؛ حرمت خانه خدا، حرمت ماه مبارک رمضان، حرمت ماه های حرام و... از جمله این حرمت های شرعی ست.
وی با بیان این که روزه خواری در ملأ عام به هر دلیلی و هر توجیهی موجب شکسته شدن حرمت این ماه می شود، گفت: متأسفانه در سال های اخیر به دلیل کم توجهی به این مسئله حرمت این ماه شکسته شده است.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) خاطرنشان کرد: بر اساس روایتی از امام صادق علیه السلام، خدا در میان مردم حرمت هایی قرار داده که باید حفظ شود، حرمت رسول خدا(ص)، حرمت آل رسول خدا(ص)، حرمت قرآن کریم، حرمت خانه کعبه و حرمت انسان مؤمن. اگر حرمت شکسته شود، آسیب های زیادی در پیش روی جامعه خواهد بود.
وی با بیان این که انسان باید حرمت ماه رمضان را حفظ نماید، گفت: برخی کارگرها در گرمای تابستان در حال کار و تلاش هستند یا در محیط های بسیار گرم کار می کنند، نباید بدون عذر شرعی روزه خواری نماید؛ کسانی هم که از نظر شرعی امکان روزه داری برایشان نیست، نباید به به صورت علنی روزه خواری کرده و در ماه رمضان حرمت شکنی نماید.


در برخی مناطق حرمت حجاب شکسته شده است

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با ابراز تأسف از حرمت شکنی در مسائل مختلف از جمله حجاب گفت: امروزه در برخی مناطق حرمت حجاب شکسته شده؛ چه معنایی دارد در جامعه اسلامی این اندازه حرمت شکنی شود.
وی با اشاره به اوضاع نامناسب در یکی از شهرهای شمالی کشور گفت: در این شهر بی حجابی محض و لباس های نیمه عریان، افراد سگ به دست به سادگی در حال عبور و مرور هستند، چرا باید وضع دریا این گونه باشد.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص)، رها کردن امر به معروف و نهی از منکر زبانی را آسیبی بسیار خطرناک برای جامعه عنوان کرد و گفت: این اندازه که براهمیت بستن  کمربند ایمنی و معاینه فنی و... وقت صرف می شود، شایسته است بخشی هم به امر به معروف و نهی از منکر صرف شود.
وی خاطرنشان کرد: مسئولان فرهنگ را رها کرده اند و این برای نظام ما خوب نیست، اگر غریبه ای به  کنار دریا در شمال کشور  ما بیاید، فکر می کند به سواحل کشورهای غربی و دریای مدیترانه آمده است.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha