پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 381735
۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸
مجلس شورای اسلامی

حوزه/ عدم اقبال نمایندگان مجلس دهم برای حضور در کمیسیون فرهنگی، نشان دهنده بی اهتمامی آشکار به مسئله فرهنگ در خانه ملت است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، فرهنگ به عنوان یکی از مهم ترین پایه های هر جامعه، در تعالی و رشد ملت ها نقش بسزایی دارد و در انقلاب اسلامی که بر پایه آموزه های اصیل دینی شکل گرفته است، بی توجهی و عدم اهتمام نمایندگان ملت به مسئله فرهنگ قابل توجیه نیست.

پس از انتشار فهرست بدوی اعضای کمیسیون های تخصصی مجلس دهم، مشخص شد فقط 4 نماینده از 277 نماینده برای عضویت در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی آمادگی خود را اعلام کردند در حالی که برای تصاحب بیست و سه کرسی، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، 38 نماینده ثبت نام کرده اند و 15 نفر مازاد هستند.

متاسفانه عدم اقبال نمایندگان برای حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس و بی توجهی به این مسئله بنیانی که یکی از مهم ترین فلسفه های وجودی انقلاب اسلامی است، برای ملت ایران و دغدغه مندان فرهنگی قابل توجیه نیست.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار صبح روز یکشنبه شانزدهم خرداد، با رئیس و نمایندگان مجلس دهم بر مسئله فرهنگ به عنوان یکی از اولویت‌های کاری مجلس دهم اشاره داشتند و تاکید کردند «در موضوع فرهنگ نوعی ولنگاری و بی‌اهتمامی در دستگاه‌های فرهنگی به چشم می‌خورد، زیرا در تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضرّ، کوتاهی‌هایی انجام می‌شود».
همچنین ایشان در بخش دیگری از سخنان خود در همین دیدار تاکید کردند «در برخی مواقع تأکیدهایی که بر پرهیز از استفاده‌ی کالاهای مضرّ غیرفرهنگی همچون برخی مواد غذایی می‌شود، بیشتر از هشدار درباره‌ی کالاهای فرهنگی مضرّ است، درحالی‌که تأثیرات سوء این کالاها بر مردم خطرناک‌تر و گسترده‌تر است».

مقام معظم رهبری همچنین در اجتماع عظیم و پرشکوه قشرهای مختلف مردم در حرم مطهر امام خمینی(ره) یکی از شاخص‌های انقلابی‌گری را پایبندی به حفظ استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دانستند و تاکید کردند «استقلال فرهنگی» از همه مهم‌تر است.

نکته قابل توجه این است که بسیاری از نمایندگان مجلس دهم دارای سابقه فرهنگی هستند و همواره در مصاحبه ها و سخنرانی های خود از دغدغه فرهنگ سخن به میان می آورند، اما در عمل، برخلاف منویات امام راحل و مقام معظم رهبری به این مسئله حیاتی بی توجهی می شوند.

همچنین در حالی که شانزده نماینده روحانی در مجلس دهم حضور دارند، فقط سه تن از آنها یعنی حجج اسلام والمسلمین سالک، پژمان فر، مازنی برای حضور در کمیسیون فرهنگی اعلام عضویت کرده اند.

از آنجا که شهر قم به عنوان پایگاه فقاهت و مرجعیت محسوب می شود و همواره به عنوان یکی از قطب های فرهنگی کشور و جهان اسلام مطرح است، جای تعجب دارد که هیچ یک از سه نماینده مردم قم برای حضور در کمیسیون فرهنگی ثبت نام نکرده اند.

حال این پرسش مطرح می شود، وقتی مسئله فرهنگ در مجلس شورای اسلامی که «خانه ملت» است، مورد مظلومیت قرار می گیرد، آیا می توان به فکر مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان بود و جامعه ای بالنده از فرهنگ اسلامی ایرانی داشت؟    

یادداشت: محمدمهدی عنایت پور

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha