جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مسعود عالی

حوزه/ استاد حوزه و خطیب مطرح و توانا به این سوال پاسخ داد که به راستی چرا ماه مبارک رمضان را بهار توبه و مغفرت نامیده و این همه بر عظمت و پرفضیلت بودن آن تاکید داشته اند؟

حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»با بیان این که یکی از اسامی و اوصاف ماه مبارک رمضان ، ماه توبه است ، ابراز داشت: پیامبر اکرم(ص) در این ماه، هر روز این دعای شریف را قرائت می فرمودند:" اللهم ان هذا شهر رمضان و هذا شهر التوبه" یعنی  بار خدایا این ماه رمضان و ماه توبه است.

وی با بیان این که خداوند ، توبه کنندگان را بسیار دوست می دارد ، افزود: آن گونه که ما از آموزه های دینی استنباط می کنیم اساساً یکی از اهداف مهم انبیای الهی این بوده که با دعوت مردم به سوی خدای متعال، زمینه توبه و بازگشت آن ها به منبع اصلی حق و حقیقت را فراهم کنند.

صدبار اگر توبه شکستی باز آی...!

وی ادامه داد: در واقع توبه زیباترین و رساترین نوع عذر خواهی از خداوند متعال می باشد ، چه آن که در مسیر خودسازی و تهذیب نفس ، دست کشیدن از گناه و بازگشت به راه حق یکی از محورهای اصلی سلوک آدمی و دست یابی به نقطه مطلوب سعادت است.

کارشناس برنامه های دینی رسانه ملی همچنین با اشاره به روایتی دیگر از حضرت رسول (ص) گفت: حضرت در این حدیث نورانی می فرمایند:" در شب اول ماه رمضان خدای متعال به فرشتگان فرمان می دهد بهشت را برای روزه داران از امت محمد (ص) آراسته و آماده كنید ، درهای جهنم را بر این روزه داران ببندید و تا پایان ماه باز نكنید"

فرصت توبه در رمضان بسیار مهیاست

وی اضافه کرد: البته باید توجه داشت که همیشه راه توبه و بازگشت به سوی خداوند باز است اما به هر حال ماه رمضان بهار توبه است، به این معنا که در این ماه زمینه پذیرش و قبولی آن بیشتر فراهم است و اساساً شرایط خاصی در این ماه وجود دارد که توبه انسان سریع تر پذیرفته می شود، مخصوصاً این که شب قدر نیز در همین ماه پرفضیلت قرار دارد.

رمضان ، ماه اسلام و تسلیم در برابر حق

حجت الاسلام و المسلمین عالی همچنین در ادامه با بیان این که از دیگر القاب و اسامی ماه رمضان ، ماه اسلام است، اظهار داشت: رمضان را همچنین ماه اسلام نام نهاده اند به این خاطر که ماه اطاعت و فرمانبرداری و تسلیم شدن در برابر خداست و جلوه زیبای بندگی و عبودیت را انسان در این ماه مشاهده می کند.

وی افزود: نقل است حضرت زین العابدین(ع) وقتی كه شب اول یا روز اول ماه رمضان فرا می رسید دعائی می خواندند که در فرازی از آن که در صحیفه سجادیه نیز آمده ، می فرمایند:"سپاس خدائی را سزاست كه ماه خود ، ماه رمضان، ماه صیام، ماه اسلام، را یكی از راه های احسان قرار داد".

تمرین بندگی برای درک عظمت شب قدر

این استاد و محقق حوزوی همچنین گفت: چه خوب و بجاست که در این ماه عزیز بکوشیم که در سایه دوری شدید از محرمات و انجام واجبات و در حد توان مستحبات و به خصوص تمرین تقوا ، زمینه افزایش بینش و معرفت دینی خود را افزایش دهیم ، چرا که بر اساس آموزه های دینی، ایمان به خدا و افزایش معرفت و بصیرت دینی ، نیروى مقاومت انسان در برابر گناه را تقویت می کند و انشاالله همین امر نیز به سعادت و عاقبت به خیری آدمی می انجامد.

وی اضافه کرد: علاوه بر روزه داری، مداومت بر قرائت قرآن و تدبر در آیات آن، تاکید بر اقامه نماز اول وقت و جماعت ، همچنین دستگیری از نیازمندان واقعی جامعه و پیدا کردن حال دعا و مناجات از جمله مهم ترین توصیه های اهل بیت(ع) به ما در این ماه پرفضیلت است تا به یاری خدا بتوانیم بر این اساس توفیق درک شب قدر را بهتر و بیشتر پیدا کرده و بهترین مقدرات را برای خود رقم بزنیم.

توفیق بی مثالی که نباید آن را از دست داد

حجت الاسلام و المسلمین عالی در خاتمه با تاکید بر این که درک عظمت و فیوضات بی پایان ماه مبارک رمضان، بهترین توفیق برای انسان است، بیان داشت: در فضیلت و بی مانندی این ماه مبارک همین بس که حتی خوابیدن و نفس کشیدن نیز در آن ثواب دارد و البته که ما نمی توانیم عمق عظمت و جایگاه ویژه این ماه را به خوبی درک کنیم مگر این که به کلام خدا و روایات اهل بیت(ع) در این باره رجوع کنیم، بلکه بتوانیم از این طریق اندکی از اقیانوس عظیم معارف ماه رمضان را دریابیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha