جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ جلسه تفسیر سوره مومنون توسط آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با بیان اینکه تکریم پیامبراکرم(ص) یکی از اصول اسلام و قرآن است، گفتند: وجود پیامبر اکرم(ص)، مائده آسمانی است که جهان را تکان داد و عقل ها را سیر کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله سبحانی شامگاه یکشنبه در ششمین برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه اول سیما پخش شد، به مسئله تکریم پیغمبر اکرم(ص) در ایام ولادت ایشان اشاره داشتند و گفتند: مسلمانان با هدف تکریم، میلاد نبی مکرم اسلام را از روز دوازدهم تا هفدهم ماه ربیع الاول در ایران و کشورهای اسلامی جشن می گیرند و آیاتی از قرآن کریم را که در حق پیامبر نازل شده قرائت کرده و ثوابش را به روح پاک رسول خدا تقدیم می کنند.

ایشان تصریح کردند: در ایام ولادت رسول خدا، مفتی سعودی فریاد می کشد که این مسئله بدعت است، چرا که صحابه چنین کاری نکرده اند و ما نمی توانیم جشن بگیریم و این مسئله بدعت محسوب می شود.

معظم له افزودند: همچنین در همان ایام، بلندگوهای وهابیت نیز این مسئله را بدعت می شمارند و مردم را از تکریم انبیاء و اولیاء به نحو صحیح باز می دارند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه مطلبی که ریشه در قرآن نداشته باشد بدعت است، گفتند: بدعت به معنای نوآوری در دین است که دلیلی نداشته باشد اما اگر در دین ریشه و دلیل خاص یا عام دارد، قطعا بدعت نیست.

حضرت آیت الله سبحانی افزودند: برگزاری جشن ایام ولادت حضرت رسول(ص)، اگرچه  دلیل به خصوصی ندارد و در قرآن و سنت چنین مسئله ای وارد نشده اما دلیل عام ما آیاتی از قرآن است که تاکید بر تکریم نبی مکرم اسلام دارد.

*چهار وظیفه مسلمین نسبت به رسول خدا(ص)

ایشان به چهار وظیفه مسلمین نسبت به حضرت رسول(ص) براساس آیات سوره اعراف اشاره داشتند و گفتند: ایمان آوردن، یاری دادن، تکریم کردن و تابع قرآن بودن چهار وظیفه ما نسبت به حضرت رسول(ص) محسوب می شود.   

معظم له با بیان اینکه تکریم پیامبراکرم(ص) یکی از اصول اسلام و قرآن است، اظهار داشتند: آیا برگزاری مراسم ولادت حضرت رسول اکرم(ص) در کشورهای اسلامی و قرائت آیات نازل شده در حق نبی مکرم اسلام، تکریم محسوب می شود یا تحقیر؟!

*دومظهر حب النبی(ص)

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه «حب النبی» یکی از وظایف مسلمین است و دو مظهر دارد، ابراز داشتند: مظهر اول این است که تابع نور بشویم و به احکام و وظایف دینی عمل کنیم؛ مظهر دوم «حب النبی» برگزاری همین مجالس تکریم حضرت رسول(ص) است که سبب ایجاد احساس عظمت و افتخار در مسلمین می شود.

حضرت آیت الله سبحانی همچنین به آیه 4 سوره شرح «وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ» اشاره داشتند و گفتند: قرآن در این آیه خطاب به پیامبر می فرماید «آوازه تو را بلند کردیم»؛ این مسئله نشان می دهد که ذکر نبی مکرم اسلام امر مطلوبی است و بنابراین خداوند به وسیله نبوت و اذان، ذکر پیامبر را در جهان منتشر کرده است.

ایشان در ادامه به آیات قرآن کریم پیرامون نزول مائده آسمانی برای حضرت عیسی و یارانش اشاره داشتند و تصریح کردند: روزی حضرت عیسی(ع) و یاران ایشان در مجلسی نشسته بودند که حواریون می گویند یا روح الله برای ما از خداوند درخواست غذا کن؛ حضرت عیسی(ع) نیز دست به دعا بلند کرده و از خداوند درخواست روزی می کند و می گوید «اگر در چنین روزی برای ما روزی فرستادی، من این روز را تا قیامت عید معرفی می کنم و مسیحیان چنین روزی را عید بگیرند».

معظم له افزودند: آیا مائده آسمانی که فقط شکم حواریون را سیر می کند اهمیتش بیشتر است یا مائده آسمانی به نام پیامبر اکرم(ص) که جهان را از نظر عقل و فکر سیر می کند؟؛ آیا حضرت رسول(ص) از نظر اهمیت و عظمت به پای مائده آسمانی یک وعده نمی رسد؟

این مرجع تقلید در پایان با تاکید مجدد بر اینکه برگزاری مراسم تکریم نبی مکرم اسلام بدعت محسوب نمی شود، خاطرنشان کردند: وجود پیامبر اکرم(ص)، مائده آسمانی است که جهان را تکان داد و عقل ها را سیر کرد و افکار را بالا برد و قطعا ایام ولادت ایشان عید محسوب می شود.

انتهای پیام/313/33   

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha