پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با ابراز امیدواری از اینکه دولت در اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر کوتاهی نکند، گفتند: در صورتی که دولت به بعضی مفاد ایراد و مشکلی دارد، آن مسائل را بیان کند تا مجلس مشکل را برطرف کند، چرا که تعطیلی این قانون، درست نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی امشب در هفتمین برنامه سخنرانی که از شبکه دوم سیما پخش شد، در ادامه تفسیر بخش هجدهم دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه، اظهار داشتند: امام سجاد(ع) در بخش سوم این دعا می فرماید «خداوندا من را از راهنمایان راه راستین و صحیح قرار بده».

ایشان با اشاره به اینکه «رشّاد» از ماده رشد است، گفتند: «رشد» در فارسی به معنای نمو است اما در عربی به معنای صلاحیت و شایستگی می باشد.

معظم له با بیان اینکه هر مسلمانی دو وظیفه در مقابل سایر مسلمین دارد، ابراز داشتند: وظیفه نخست ارشاد و دیگری امر به معروف و نهی منکر است.

این مرجع تقلید به تبیین مسئله «ارشاد» پرداختند و گفتند: گاهی یک فرد از روی ناآگاهی اقدامی انجام می دهد که خلاف حکم خداست و بر این اساس باید حکم خدا را به وی آموزش داد و این مسئله «ارشاد» نام دارد.

این مفسر برجسته قرآن کریم افزودند: گاهی یک فرد حکم خدا را می داند اما به انجام خلاف می پردازد که در مقابل این مسئله باید امر به معروف و نهی از منکر کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: گاهی شخصی مشغول خوردن شراب است و به وی حکم الهی را یاد می دهیم که ارشاد جاهل صورت گرفته است؛ اما گاهی آن فرد می داند شراب در اسلام حرام است که به وی می گوییم برادر عزیز شما که از حکم خدا در مورد شراب اطلاع دارید چرا این کار را انجام می دهید که این مسئله امر به معروف و نهی از منکر می شود.   

ایشان افزودند: وظیفه داریم ناآگاه را ارشاد کرده و آگاه متخلف را امر به معروف و نهی از منکر کنیم.

*امر به معروف باید با عبارات محترمانه باشد

معظم له بر لزوم توجه به انتخاب عبارات در امر «ارشاد» و «امر به معروف و نهی از منکر» تاکید کردند و گفتند: در هر دو مرحله باید با عبارات محترمانه، محبت آمیز و دوستانه صحبت شود؛ نباید از کلماتی استفاده کرد که سبب لطمه به آبروی طرف و تحریک حس لجاجت شود.

این مرجع تقلید افزودند: برخی بزرگان گفته اند که در امر به معروف و نهی از منکر از زبان غیرمستقیم استفاده شود.

*مسئله یادگیری و پرسش بر همه لازم است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه مردم وظیفه دارند اگر مسئله ای را نمی دانند سوال کنند، ابراز داشتند: مسئله سوال در اسلام خیلی مهم است هیچکس از مادر که متولد شد عالم و آگاه نبود، بلکه بعدا سوال کرد و یاد گرفت؛ مسئله یادگیری بر همه لازم است و سوال پرسیدن عیب نیست.

*امر به معروف از مسائل اساسی اسلام است

ایشان با تاکید بر اینکه امر به معروف و نهی از منکر از مسائل اساسی اسلام است، تصریح کردند: در روایات اشاره شده است که ترک دو مسئله دامن افراد را می گیرد؛ یکی از آن موارد عدم اهتمام به امر به معروف و نهی از منکر است که موجب می شود دعا به استجابت نرسد.

معظم له به وصیت امیرالمومنین(ع) در بستر شهادت اشاره داشتند و گفتند: حضرت علی(ع) فرمود ترک امر به معروف و نهی از مکر نکنید؛ چرا که افراد شر بر شما مسلط می شوند و دعای انسان های خوب شما به استجابت نمی رسد.  

این مرجع تقلید در ادامه با بیان اینکه به مسئله امر به معروف و نهی از منکر در اصل هشتم قانون اساسی تصریح شده است، گفتند: این قانون ده ها سال فراموش شده بود و بعد از تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان به دولت ابلاغ شد.

*دولت در اجرای قانون امر به معروف کوتاهی نکند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با ابراز امیدواری از اینکه دولت در اجرای قانون امر به معروف و نهی از منکر کوتاهی نکند، گفتند: در صورتی که دولت به بعضی مفاد ایراد و مشکلی دارد بیان کند تا مجلس مشکل را برطرف کند چرا که تعطیلی این قانون، درست نیست.

ایشان تصریح کردند: در صورتی که امر به معروف و نهی از منکر در جامعه مورد بی توجهی قرار گیرد، برکت از زندگی افراد می رود.

معظم له با بیان اینکه مسئله برکت در زندگی ها امری واقعی است، ابراز داشتند: برخی افراد همه امکاناتی دارند اما بازهم کمبود دارند در حالی که برخی افراد دست خالی هستند اما زندگی آنها برکت دارد.

این مرجع تقلید افزودند: اگر نفت کشور به فلان مبلغ به فروش برود و اموال ما زیاد شود اما امر به معروف و نهی از منکر در جامعه برداشته شود، برکت از کار می رود و بازهم بیکاری و بسیاری از مشکلات جامعه باقی می ماند.

این مفسر برجسته قرآن کریم در پایان خاطرنشان کردند: ان شاءالله همه ما نحوه صحیح امر به معروف و نهی از منکر و ارشاد جاهل را یاد بگیریم و به انجام این دو وظیفه اسلامی که امام سجاد(ع) از خداوند تقاضا می کند، اهتمام داشته باشیم.  

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha