جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

حوزه/این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مهم ترین وظیفه مردم دوران غیبت، احساس حضور است، گفت: مردم باید بدانند که امام زمان(عج) دور از صحنه نیست و بر این اساس می باشد که توصیه به صدقه دادن برای سلامتی حضرت حجت(عج) و متوسل شدن به ایشان شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ظهر امروز در جمع نمازگزاران و زائران حرم حضرت معصومه(س) در ادامه تفسیر سوره نور، اظهار داشت:  قرآن کریم بعد از آنکه بحث منافقان و صفات مومنان را مطرح کرد در آیه 55 سوره نور می فرماید « خداوند به كساني كه از شما ايمان آورده‏اند و اعمال صالح انجام داده‏اند وعده مي‏دهد كه آنها را قطعا خليفه روي زمين خواهد كرد، همانگونه كه پيشينيان را خلافت روي زمين بخشيد. و دين و آئيني را كه براي آنها پسنديده پا بر جا و ريشه دار خواهد ساخت و خوف و ترس آنها را به امنيت و آرامش مبدل مي‏كند، آنچنانكه تنها مرا مي‏پرستند و چيزي را براي من شريك نخواهند ساخت. و كساني كه بعد از آن كافر شوند فاسق هستند».

وی تصریح کرد: این آیه در میان تفاسیر اهل سنت و شیعه از منظرهای مختلفی مورد بحث قرار گرفته است.

*حکومت های صالحان در گذشته

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه خداوند در گذشته نیز به بعضی افراد که ایمان، عمل صالح و اعتقاد داشتند، قدرت و حکومت اعطا کرده است، تصریح کرد: مفسرین می گویند منظور از حکومت های گذشته، حکومت حضرت داود و سلیمان است که در آن زمان، حکومت صالحان تشکیل شد و مدیریت دینی وجود داشت؛ برخی دیگر معتقد هستند منظور از حکومت های گذشته، حکومت بنی اسرائیل است که خداوند بعد از نابود شدن فرعون به آنها قدرت و حکومت داد.

وی افزود: برخی دیگر از مفسرین معتقد هستند که منظور قرآن از حکومت های گذشته، حکومت های صالحی است که پیش از اسلام تشکیل شده اند.  

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی یادآور شد: قرآن در آیه 55 سوره نور تصریح می کند که مسلمانان نیز در آینده این قدرت را خواهند داشت که حکومت دینی تشکیل دهند و امنیت ایجاد کنند و سایه مستکبران از آنها برداشته شود.  

*تاکید علامه طباطبایی(ره)  

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه مرحوم علامه طباطبایی(ره) بر تطبیق آیه 55 سوره نور به برپایی جهانی حکومت حضرت مهدی(عج) اعتقاد محکمی داشت، گفت: این حکومت سه ویژگی دارد؛ مسلمانان خلیفه روی زمین می شوند، دین ثابت می شود و تمام ترس و ناامنی از بین می رود.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه منظور از آیه 55 سوره نور درباره حضرت مهدی(عج) و یاران ایشان است، یادآور شد: در دوران ظهور، مردم خداپرست می شوند و کفار نمی توانند هیچ لطمه ای به دین و اسلام وارد کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به تفسیر حضرت آیت الله مکارم شیرازی از آیه 55 سوره نور در تفسیر نمونه، گفت: این مرجع تقلید در این تفسیر گفته اند که   مصداق واقعی آیه، برپایی حکومت حضرت مهدی(عج) است اما براساس اقوال دیگر نیز ممکن است هرقومی که ایمان و عمل صالح داشته باشند، بتوانند حکومت دینی در بخشی از زمین تشکیل دهند.

وی همچنین به آیه 33 سوره توبه «هُوَ الَّذِى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى‏ وَ دِينِ الْحَقّ‏ِ لِيُظْهِرَهُ عَلىَ الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون» اشاره داشت و گفت: قرآن در این آیه می فرماید «او كسى است كه پيامبر خود را براى هدايت مردم فرستاد، با دينى درست و بر حق، تا او را بر همه دينها پيروز گرداند، هر چند مشركان را خوش نيايد»؛ در ذیل این آیه نیز روایاتی اشاره شده است که منظور حکومت حضرت مهدی(عج) است.

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: برخی از علما و محققان تاویل 80 و برخی تا  120 آیه را مربوط به حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) می دانند.

*نظر علمای اهل سنت درباره مهدویت

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود به ارسال نامه شخصی از کنیا به علمای حجاز اشاره داشت و گفت: در این نامه نظر علمای اهل تسنن درباره مهدویت پرسش می شود که در جلد هفتم تفسیر نمونه نیز به زبان فارسی موجود است؛ این نامه که برای حدود 30 سال قبل است نکات قابل توجه دارد؛ علمای حجاز که تفکر وهابیت نیز داشته اند در این نامه می نویسند «مهدویت غیرقابل انکار است چرا که روایات متواتر دارد؛ این تیمیه در کتاب منهاج السنة نیز روایات مهدویت را آورده و قابل انکار نیست؛ در صحیح ترین کتب ما نیز روایات مهدویت آمده است؛ بیش از 30 نفر از صحابه پیامبر قصه مهدویت را نقل کرده اند و بیش از 30 کتاب مستقل راجع به مهدویت نوشته اند».

*مهدویت قابل هجمه نیست

وی تصریح کرد: مهدویت بحثی نیست که قابل هجمه باشد و براساس روایات، آخرین وصی پیامبر(ص)، حکومت جهانی تشکیل می دهد و جهان را پر از عدل می کند.

*نگرانی ائمه معصومین(ع) از دوران غیبت

این استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ائمه معصومین(ع) در ارتباط با مردم آخرالزمان نگران بودند، ابراز داشت: دلیل این نگرانی، غیبت طولانی مدت حضرت بود چرا که در این زمان، شبهه افکنان زیاد می شوند و علیه دین کار می کنند.

*تعاریف ویژه اهلبیت(ع) از مردم دوران غیبت

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه ائمه معصومین(عج) تعاریف خاصی نیز از مردم دوران غیبت کرده اند، ابراز داشت: در روایات اشاره شده است که پيامبر اكرم(ص) در جمع اصحاب خود می فرمایند «برادران من مردمى در آخر الزمان هستند كه به من ايمان مى‏آورند، با اين كه من را نديده‏اند».

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تصریح کرد: براساس روایات دیگر نیز اشاره شده است مردم دوران غیبت، همچون کسانی می باشند که با پیامبراکرم(ص) بودند و در کنار ایشان جهاد کردند و شهید شدند.

وی افزود: همچنین از امام سجاد(ع) روایت شده است که مردم زمان غیبت از همه مردم های زمان گذشته بالاتر هستند چرا که خداوند به آنها عقل و فهم و درکی داده که دوران غیبت با حضور برای آنها یکی است.

*مهم ترین وظیفه مردم در دوران ظهور

این استاد حوزه علمیه افزود: براساس حدیث ذکر شده از امام سجاد(ع)، مهم ترین وظیفه مردم دوران غیبت، احساس حضور است و باید بدانند که امام زمان(عج) دور از صحنه نیست؛ و بر این اساس می باشد که توصیه به صدقه دادن برای سلامتی حضرت حجت(عج) و متوسل شدن به ایشان شده است.

*تعیین کنندگان زمان ظهور دروغگو هستند

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه ائمه معصومین(عج) نگران سلسله آسیب های دوران مهدویت نیز بودند، ابراز داشت: یکی از این آسیب ها تعیین زمان ظهور است که اهلبیت(ع) فرمودند تعیین کنندگان زمان ظهور دروغگو هستند.

وی با تاکید بر اینکه احدی حق تعیین زمان قطعی ظهور امام زمان(عج) ندارد، ابراز داشت: ابراز امیدواری کردن از اینکه پیران ما نیز ظهور را درک کنند با تعیین زمان ظهور متفاوت است.

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی، همچنین یکی دیگر از آسیب های دوران مهدویت را مسئله «تعجیل» دانست و افزود: نباید برای ظهور عجله کرد گرچه ما باید دعا کنیم.

*مدعیان همسری امام زمان(عج) دروغگو هستند   

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، سومین آسیب دوران مهدویت را مسئله «ملاقات با امام زمان(ج) » عنوان کرد و گفت: حضرت حجت(عج) در نامه به آخرین وصی و نائب خاص خود فرمودند «هرکسی ادعای ملاقات کرد تکذیب کنید».

وی با بیان اینکه امکان ملاقات با ادعای ملاقات متفاوت است، ابراز داشت: امثال سیدبحرالعلوم و مقدس اردبیلی خدمت امام زمان(عج) رسیده اند و این ملاقات ها را انکار نکرده اند اما دفتر باز نکردند؛ اینکه امروز برخی مدعی می شوند من امام زمان هستم یا همسر ایشان هستم یا اینکه حضرت حجت پای روی فرش ما گذاشتند و فلان چیز را تبرک کرده اند، صحت ندارد.

*کسی حق ندارد علائم ظهور را با اتفاقات روز تطبیق ناروا دهد

این استاد حوزه علمیه، آسیب دیگر دوران مهدویت را تطبیق دادن شرایط روز با علائم ظهور عنوان کرد و گفت: کسی حق ندارد علائم ظهور را تطبیق دهد و بگوید فلانی دجال و سفیانی است؛ علائم ظهور سلسله اتفاقاتی است که خود به خود پیش می آید و ما نباید دنبال تطبیق ناروا باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه هرج و مرج در دولت بنی عباس از علائم ظهور است که هفتصد سال پیش رخ داده است، گفت: در روایات نیز اشاره شده که خروج پرچم های سیاه، درگیری در شام و یمن می تواند از علائم ظهور باشد اما بدین معنا نیست که همان سال هم ظهور رخ دهد.

*جوی خون امام زمان(عج) از علمای وهابی است

وی با تاکید بر اینکه امام زمان(عج)، امام مهربانی است، ابراز داشت: متاسفانه برخی افراد، حضرت حجت(عج) را امام قهر و غضب معرفی کردند؛ شمشیر امام زمان(عج) برای کافر می باشد و جوی خونش از علمای وهابی است که فتوای قتل مسلمین را می دهند.

این استاد حوزه علمیه افزود: مسیحیان نیز در زمان ظهور به امام زمان(عج) ایمان می آورند چرا که حضرت عیسی را پشت سر ایشان مشاهده می کنند.

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی تصریح کرد: این تعبیر غلطی است که هر کجا نام امام زمان(عج) آمد، گفته شد گردن ما آماده است در حالی که باید دستان یاری خود را آماده کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شناسنامه مهربانی امام زمان(عج) در زیارت آل یاسین است.

انتهای پیام/313/33      

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha