جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حضرت خدیجه

حوزه/ حضرت خدیجه(س) بعد از آن که همسر پیامبر(ص) شد، نه تنها تمام سختی های دوران رسالت را به جان خرید و ثروت خویش را پشتیبان هدف رسول الله(ص) قرار داد، بلکه اولین زنی بود که به پیامبر اسلام(ص) ایمان آورد.

خانم نفیسه مظاهری، استاد حوزه علمیه خواهران تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به اینکه حضرت خدیجه(س) نقش مهمی در تکمیل رسالت پیامبر(ص) داشت، گفت: آن حضرت نخستین زنی بود که به رسول الله(ص) ایمان آورد و در این راه مشقت‌های فراوانی از سوی مشرکین مکه متحمل شد، اما تا زمانی که زنده بود در تمام صحنه ها یار و یاور رسول خدا(ص) و موجب تسلی قلب شریف نبی مکرم اسلام(ص) بود و در روزگار سخت تبعید در شعب ابی طالب، هیچ گاه آن حضرت را تنها نگذاشت و با تمام وجود از ایشان پشتیبانی کرد.

وی با بیان اینکه وفات حضرت خدیجه(س)، پیامبر(ص) را شدیداً محزون ساخت، تصریح کرد: آن بانوی بزرگ در حالی همسر حضرت محمد(ص) شد که از ثروت و شهرت خاصی برخوردار بود و خواهان بسیاری از میان ثروتمندان قریش داشت. در این دوره زمانی پیامبر(ص) هنوز به رسالت برانگیخته نشده بود و تحت سرپرستی جد بزرگوارشان حضرت عبد المطلب(ع) زندگی می‌کرد و شهرتی جز در امانت داری و راست گویی نداشت، اما بعد از آشکار شدن رسالت پیامبر(ص) دشمنی ها با ایشان آغاز شد.

استاد حوزه علمیه خواهران تهران ادامه داد: حضرت خدیجه(س) بعد از آن که همسر پیامبر(ص) شد، نه تنها تمام سختی های دوران رسالت را به جان خرید و ثروت خویش را پشتیبان هدف رسول الله(ص) قرار داد، بلکه اولین زنی بود که به پیامبر اسلام(ص) ایمان آورد.

مظاهری با اشاره به اینکه حضرت خدیجه(س) از همه زنان دوره خود متمایز بود، افزود: وفاداری، پایداری و مقاومت حضرت خدیجه(س) برای زنان مسلمان الگو و اسوه است. ایشان قبل از بعثت پیامبر اسلام(ص) که مردم مکه غرق در جاهلیت و بت پرستی بودند، زنی پاک و یکتا پرست بود و هرگز تن به پرستش بت های بی جان نداد.

این محقق حوزوی خاطرنشان کرد: مورخان تاریخ اسلام بارها از وجود مقدس حضرت خدیجه(س) با عنوان‌هایی از جمله بانوی دور اندیش، خردمند و عاقل یاد کرده‌اند. این بانوی بزرگ اسلام در حالی که یکی از ثروتمندترین افراد مکه بود، ولی هرگز از یاری فقیران روی برنگرداند و پناهگاه نیازمندان و مسلمانان مکه بود.

وی با بیان این که صبر، گذشت، وقار، اعتقاد به حق و حقیقت از ویژگی‌های حضرت خدیجه(س) بود، ابراز داشت: گسترش اسلام در روزهای نخست بعثت پیامبر(ص) به کمک ثروت و حمایت های ایشان تحقق یافت. فلذا حضرت محمد(ص) در مورد ایشان فرمودند «هرگز همسری بهتر از خدیجه(س) نصیب من نشده است و او هنگامی به من ایمان آورد که مردم همه در کفر و شرک به سر می‌بردند و او نیز ثروت خود را در سخت‌ترین لحظات در اختیار من گذاشت و خدا از او فرزندی نصیبم کرد که به دیگر همسرانم نداد».

استاد حوزه علمیه خواهران تهران به مقام حضرت خدیجه(س) در بهشت اشاره کرد و گفت: از فضیلت‌های آن بانوی خردمند(س)، مقامی است والا که از سوی خداوند متعال به ایشان وعده داده شد. پیامبراکرم(ص) نیز بارها این مسئله را به خدیجه بشارت می داد و می فرمود «در بهشت، خانه ای داری که در آن رنج و سختی نمی بینی».

مظاهری در پایان با اشاره به احوالات حضرت فاطمه(س) هنگام وفات مادر گرامی شان، افزود: امام صادق(علیه السلام) در این باره فرمودند «هنگامی که خدیجه وفات یافت، فاطمه خردسال بی تابی می کرد و گرد پدرش می گشت و سراغ مادر را از او می گرفت. پیامبر(ص) از این حالت دخترش بیشتر محزون می شد و دنبال راهی بود تا او را آرام کند. فاطمه همچنان بی تابی می کرد تا اینکه جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل شد و فرمود «به فاطمه سلام برسان و بگو مادرت در بهشت و در خانه ای کنار آسیه، مریم و دختر عمران نشسته است» هنگامی که فاطمه(س) این سخن را شنید، آرام گرفت و دیگر بی تابی نکرد».  42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha