جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با بیان این که باور به صفات خداوند اثر تربیتی و بازدارنده در زندگی دارد، گفت: "تفاخر شکنی"، "اعتماد و توکل قوی" و "اعطای قدرت الهی"، سه اثر اعتقاد به قدرت خداوند می باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ظهر امروز در جمع نمازگزاران و زائران حرم حضرت معصومه(س) در ادامه تفسیر آیات 56 و 57 سوره نور، اظهار داشت: در این آیات به دو صفت مهم «رحمت» و «قدرت» خداوند اشاره شده است.

وی با بیان این که باور به صفات خداوند اثر تربیتی و بازدارنده در زندگی دارد، تصریح کرد: صفت «قدرت» در بسیاری از مواقع همراه با «رحمت» است.

خطیب حرم حضرت معصومه(س) در ادامه افزود: در ارتباط با اوصاف خداوند بحثی در علم کلام و اعتقادات مطرح است که آیا ما می توانیم اوصاف خداوند را متوجه شویم یا خیر؛ آیا همان گونه که گفته شده در ذات و چیستی خداوند بحث نکنید، چرا که ما محدود هستیم، درباره اوصاف خداوند نیز این گونه است؟  

*سه دیدگاه درباره اوصاف خداوند

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه سه دیدگاه تعطیل، تشبیه و تنزیه درباره اوصاف خداوند در علم کلام مطرح است، ابراز داشت: دیدگاه تعطیل می گوید ما نمی توانیم صفات خدا را بررسی کنیم، در حالی که اشتباه است؛ دیدگاه تشبیه صفات خدا را به مخلوق تشبیه می کند که این دیدگاه نیز خطا می باشد؛ دیدگاه تنزیه معتقد است صفات الهی معنای روشنی دارد اما منزه از پیرایه های مخلوق است.

سخنران مراسم در تشریح دیدگاه "تنزیه"، گفت: یکی از صفات خداوند حی بودن است؛ حی انسان وابسته به اکسیژن و تغذیه است در حالی که حی در خداوند نامحدود می باشد و وابسته به عاملی نیست.

وی با اشاره به اینکه اوصاف خداوند به سه گونه ضدعقل، مطابق و فوق عقل تقسیم بندی می شود، گفت: گاهی برخی مطالب ضدعقل است که هیچ احدی نمی تواند آنها را بپذیرد؛ این پرسش که آیا خداوند می تواند برای خود شریک قائل شود، غلط است، چرا که خلاف عقل می باشد؛ برخی افراد سوال می کنند، آیا خداوند می تواند جهان را در تخم مرغ قرار دهد که در پاسخ باید گفت سوال غلط است و آنچه ضدعقل می باشد، قدرت به آن تعلق نمی گیرد. 

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با اشاره به اینکه برخی مطالب در مورد اوصاف خداوند مطابق عقل است، افزود: خلقت میلیون ها موجود و جهان هستی در شش روز از قدرت خداوند می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی همچنین برخی مطالب در مورد اوصاف خداوند را فوق عقل توصیف کرد و ابراز داشت: سردشدن آتش بر ابراهیم(ع) برحسب ظاهر که آتش سوزاننده است، فوق عقل می باشد.  

*سه اثر اعتقاد به قدرت خداوند

وی در ادامه به بیان سه اثر اعتقاد به قدرت خداوند پرداخت و گفت: «تفاخر شکنی»، «اعتماد و توکل قوی» و «اعطای قدرت الهی» سه اثر اعتقاد به قدرت خداوند می باشد.

این استاد حوزه علمیه افزود: اگر انسان معتقد به قدرت خداوند باشد مفتخر به خود نمی شود و غرور از بین می رود.   

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در پایان خاطرنشان کرد: سلمان فارسی، حضرت آیت الله سیدعلی قاضی طباطبایی، آیت الله العظمی بهاء الدینی و بسیاری از عالمان دین بر اثر بندگی، اطاعت، باور به قدرت الهی و دستیابی به کمال نفسانی توانستند به اذن خدا قدرت تصرف محدود در عالم پیدا کنند.   

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha