شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمد نظری ـ دبیر منطقه ۳ ستاد همکاریها

حوزه/ دبیر منطقه سه ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش گفت: حوزه های علمیه پیشگام آموزش و تعلیمات دینی دانش آموزان می باشند.

محمدنظری در حاشیه نشست  دبیران مناطق پنجگانه ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش  در قم در گفت وگو اختصاصی با خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، در مورد ستاد  همکاری ها و نوع همکاری با آن  اظهارداشت: این ستاد بر اساس باورهای دینی ما در استان به صورت کاملاً جدّی مورد نظر و پیگیری می باشد.

دبیر منطقه 3 ستاد همکاریهای حوزه های علمیه و وزارت آموزش و پرورش افزود: ستاد همکاریها، همانند سایر ادارات، معاونت پرورشی، دارای جایگاه سازمانی و یک ساختمان اداری همراه با 2 نیرو ثابت است که امور محوّله را پیگیری می کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان فارس ادامه داد: در حوزه رسالت کمیته همکاریها برنامه های منسجم و هماهنگی را با سایر دستگاههای مرتبط پیگیر هستیم و جلسات ماهیانه ای را به ریاست امام جمعه استان به عنوان رئیس ستاد همکاریها با حضور نمایندگان تام اختیار سایر دستگاهها برگزار می کنیم.

وی به برگزاری دهمین جلسه منطقه ای ستاد همکاریها همزمان با گردهمایی معاونین پرورشی آموزش و پرورش استان ها اشاره کرد و گفت : منطقه 3 ستاد همکاریها همواره مطابق برنامه ریزی های زمانبندی شده ستاد اقدام به برگزاری جلسات خود به صورت منظم می نماید و بحمدلله آثار و برکات ارزشمندی را به همراه داشته است.

نظری در ادامه به فعالیت های آموزشی و پژوهشی این ستاد اشاره کرد و افزود: برگزاری دوره آموزشی ویژه همکاران طلبه شاغل در آموزش و پرورش با حضور بیش از 100 نفر که منجر به صدور گواهی آموزش ضمن خدمت شد و همچنین برپایی دوره های کوتاه مدت و میان مدت آموزشی « فرق و مذاهب » با حضور علما و اساتید سطوح عالی در طول مدت شش ماه و یکساله با حضور 90 تا 160 نفر از همکاران برگزار شد.

دبیر منطقه 3 ستاد همکاریها ادامه داد: این دوره به مدت دو سال برنامه ریزی شده است و تا کنون موفق به برگزاری 4 دوره شده ایم.

نظری بیان داشت: برگزاری نشست های فاطمی به صورت کارگاهی 6 ساعته به صورت پیوسته، توزیع بسته های فرهنگی با استفاده از اساتید متخصص حوزه علمیه در ایام فاطمیه، برگزاری مراسم ویژه دهه فجر انقلاب اسلامی توسط روحانیون معظم و اثر گذار در انقلاب در طول این ایام از جمله فعالیت های آموزشی و فرهنگی ستاد همکاریها در منطقه 3 کشوری است.

معاون آموزش و پرورش استان فارس در ادامه با اشاره به برخی از فعالیت های علمی و پژوهشی ستاد در این منطقه اظهارداشت: انعقاد تفاهم نامه همکاری با بنیاد فرهنگی حضرت مهدی(عج) به منظور اجرای طرح زمینه سازان ظهور که در راستای ترویج و تقویت فرهنگ مهدوی با حضور بیش از 50 مبلغ متخصص از جلمه این فعالیت ها می باشد.

وی افزود: اجرای طرح « بینش مطهر » با حضور بیش از 10 هزار نفر از فرهنگیان در قالب بیش از هزار و 153 گروه مباحثه ( هر گروه 5 تا 10نفر ) با دریافت کتاب سیر مطالعاتی شهید مطهری در هفته 90 دقیقه به مباحثه کتب به سبک مدارس علمیه می پردازند و در پایان آزمونی به منظور سطح بندی فرهنگیان برگزار می شود بطوریکه در سال تحصیلی اخیر 28 دوره آزمون حضوری انجام شده است.

نظری گفت: راه اندازی 6 مرکز پیش دبستانی به منظور اجرای طرح زمینه سازان ظهور، برای انجام فعالیت های مهدوی در قالب بازی های فکری، قصه و داستان، نقاشی، کاردستی، شعر، عروسک گردانی، بازی و با شعار و استناد به روایتی از امیر المومنین علیه السلام که فرمودند؛ «الْعِلْمُ مِنَ الصِّغَرِ کَالنَّقْشِ فِی الْحَجَرِ؛ یادگیری در کودکی مانند نقاشی و اثر گذاشتن بر روی سنگ است».

وی به توزیع و نصب بنرهای بیدار کننده در زمینه توجه به امام زمان(عج) در مدارس استعدادهای درخشان شیراز اشاره کرد و افزود: آموزش مجازی 300 نفر از همکاران فرهنگی با همکاری مرکز آموزش مجازی علوم اسلامی یاسین وابسته به حوزه علمیه قم در زمینه دوره های مقدماتی، پیشرفته و تخصصی علوم و معارف سلامی، قرآن، فرق ضاله، دروس حوزوی به صورت کاملا رایگان از دیگر فعالیت های علمی ستاد همکاریها در منطقه 3 می باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان فارس بیان داشت: برگزاری دوره آموزشی 6 ساعته با حضور 40 نفر در هر کلاس ویژه 160 نفر از مربیان عشایر سواد آموزی در خصوص روش آموزش قرآن به سواد آموزان همچنین برگزاری دوره آموزشی 3 ساعته به صورت کلاسی ویژه نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شیراز با حضور 160 نفر با هدف به روز رسانی اطلاعات مربیان عشایر سوادآموزی از جمله دیگر خدمات آموزشی ستاد همکاریها است.

وی ادامه داد: اعزام جمعی از معلمان نمونه مدارس امین به عتبات عالیات به صورت رایگان در هفته معلم، برگزاری دوره آموزشی توانمندسازی دبیران کمیته همکاری شهرستانها و مناطق استان فارس در شهر مقدس قم و دیدار دبیران با حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی و بهره مندی از رهنمودهای لازم جهت توسعه فعالیت های پرورشی و فرهنگی از جمله دیگر فعالیت های ستاد در این منطقه بوده است.

نظری در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت های منطقه 3 ستاد همکاریهای در ایام تبلیغی به ویژه ماه مبارک رمضان و محرم اشاره کرد و گفت: برگزاری طرح بهار معرفت در دهه اول محرم با حضور 250 مبلغ و دهه آخر صفر با حضور 150 مبلغ در سطح استان همچنین در دهه دوم فاطمیه با اعزام 25 مبلغ به مدارس مورد توجه و استقبال گسترده مسئولین و اولیای دانش آموزان واقع شده است.

وی توجه به مدارس استثنایی استان فارس را با اهمیت توصیف کرد و افزود: ستاد همکاریها با اعزام اساتید متخصص حوزه های علمیه که به مهارت های انگشت اشاره مسلط بودند به مدارس استثنایی در دهه اول ماه محرم اتفاق ارزشمندی را رقم زدند.

وی ادامه داد: استمرار طرح زمینه سازان با حضور 51 نفر از مبلغین خواهر و برادر به نواحی چهارگانه شیراز اعزام و فعالیت مهدوی خود را آغاز کرده اند.

دبیر منطقه 3 ستاد همکاریها بیان داشت: اجرای طرح فرهنگی مثبت 14 (+14) در مدارس متوسطه تیزهوشان با بهره گیری از اساتید متخصص حوزه علمیه قم، بطوریکه دانش آموزان داوطلب و اولیای ایشان روزهای پنجشنبه تحت آموزش های نوین اخلاقی، اعتقادی و... قرار می گیرند.

محمدنظری، تدوین طرح آموزشی معارج در عرصه شناسایی و معرفی «فرق ضاله » ویژه دانش آموزان و اولیا را از دیگر طرح های اجرایی ستاد عنوان کرد و افزود: ستاد همکاریها به دنبال جذب، تربیت و کادر سازی بهترین های استان برای نظام و انقلاب اسلامی است، بطوریکه با شناسایی و جذب طلاب دانشجویانی که در سه دانشگاه صنعتی شریف، امیرکبیر و صنعتی شیراز مشغول به تحصیل می باشند را در قالب طرح « السابقون » گردهم جمع کرده و موارد نیاز از وجود آنان بهره می برد.

وی ادامه داد: اجرای اعتکاف دانش آموزی برای نخستین بار در دهه آخر ماه مبارک رمضان که در 60 منطقه آموزشی استان با ظرفیت از 200 نفر تا 600 نفر با استقبال خوبی مواجه شد.

وی به انتشار کتاب « فراتر از علم » اشاره کرد و گفت: ستادهمکاریهای منطقه سه کشور موفق به تدوین و انتشار کتابی با موضوع آنچه که دانش آموزان باید بدانند در مورد ارتباط دین و علم را منتشر و در دسترس علاقه مندان قرار داده است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان فارس بیان داشت: توسعه و تجهیز مدارس امین در سطح استان، استقرار روحانی در مدارس طرح روشنا ویژه استعدادهای درخشان و همچنین حضور روحانیون در کانون ها و مراکز آموزشی استان از جمله دیگر فعالیت های علمی، پژوهشی، فرهنگی و تبلیغی منطقه 3 ستاد همکاریها و معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان فارس می باشد.

معاون پرورشی آموزش و پرورش فارس بیان کرد: آموزش و پرورش نسبت به اینکه نهادها یا سازمانهای دیگر آموزش و پرورش را جولانگاهی برای رسیدن به اهداف خود در نظر بگیرند، سخت گیر است ولی حوزه علمیه تنها جایی است که ما ملتمسانه از آنها برای همکاری با آموزش و پرورش خواهش می کنیم زیرا اینجا افراد متخصص حوزه هستند که به وجودشان نیازمند هستیم.

نظری اظهارداشت: حوزه علمیه باید در زمینه آموزش دینی دانش آموزان به سمت و سویی حرکت کند که در سرچشمه تاثیرات خود را داشته باشد.

وی با عنوان اینکه مردم مشتاق حضور فرزندان خود در مدارس امین هستند، گفت: به دنبال این هستیم که در ابتدا وضعیت مدارس امین کنونی را به جایی رسانده، مشکلات آنها را حل کرده و کیفیتشان را بالا ببریم و بعد به بحث افزایش کمی و توسعه آنها بپردازیم.

دبیر منطقه 3 ستاد همکاریها با بیان اینکه امکان حضور مبلغان دینی در مدارس شبانه روزی استان کاملا فراهم است، گفت: ما در فارس این آمادگی را داریم که با تمام وجود در خدمت اهداف، برنامه ها و استراتژی های حوزه علمیه باشیم تا بتوانیم دانش آموزان را به آن هدفی که در سند تحول بنیادین مطرح شده، نزدیک تر کنیم.

وی به برگزاری دهمین نشست ستاد همکاری های حوزه‌ و آموزش و پرورش با حضور نمایندگان ۶ استان بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، خوزستان، ایلام و لرستان، به میزبانی بوشهر اشاره کرد و گفت: این نشست‌ها با هدف تسهیل در ارتباطات بین استان‌ها در زمینه فعالیت‌های حوزوی و آموزش و پرورش، به ابتکار ستاد همکاری‌ها برگزار می شود.

دبیر قطب 3 کشوری ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش، افزود:بیان کرد: به دنبال این هستیم تا با تعامل و همکاری با حوزه‌های علمیه خواهران و برادران 6 استان یادشده، گام‌های مؤثری برای نحوه تعامل آموزش و پرورش با حوزه‌های علمیه برداریم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان فارس به همایش اخیر ائمه جمعه استان با حضور 75 نفر از ائمه جمعه استان اشاره کرد و گفت: در این نشست سیاست ها و فعالیت های ستاد همکاریها ارائه شد و ائمه جمعه نسبت به ابلاغ سیاست های این ستاد موافقت کردند.

نظری افزود: آموزش و پرورش استان فارس با 800 هزار دانش آموز در 8 هزار مدرسه و 70 هزار معلم و همچنین بیش از 1 میلیون و 500 هزار اولیای دانش آموزان، با حدود 60 درصد افراد جامعه ارتباط مستقیم دارد.

نظری با تاکید بر اینکه " این حجم عظیم ارتباط با افراد جامعه، فعالیت گسترده ای را در آموزش و پرورش می طلبد" افزود : در  گذشته طرح نماز، توسط آموزگاران و با حضور 430 هزار دانش آموز دوره ابتدایی در سراسر استان برگزار شد.

وی به دیگر فعالیت های ستاد همکاریها و معاونت پرورشی آموزش و پرورش استان فارس اشاره کرد و گفت:  آموزش قرائت زیبای نماز در دوره متوسطه و درج ساعت نماز در ساعت رسمی مدارس ، همانند سایر دروس رسمی، از دیگر فعالیت های آموزش و پرورش در حوزه دین و معارف اسلامی است.

نظری در رابطه با فعالیت های ستاد اقامه نماز در سطح استان گفت: جذب و ساماندهی 1320 نفر از روحانیون با همکاری ستاد اقامه نماز، برای برپایی نماز در مدارس استان و همچنین شناسایی و ساماندهی 4 هزار و 600 نفر از فرهنگیان واجد شرایط برای اقامه نماز در مدارس از مهمترین اقدامات آموزش و پرورش در سال گذشته در این زمینه بوده است.

وی از تاسیس 60 دارالقران در سطح استان پس از احیا مجدد آن در آموزش و پرورش خبر داد و گفت:در سال تحصیلی جاری مسابقات قرآن، نماز و عترت دانش آموزان فارس نیز در 9 رشته و با حضور حدود 600 هزار دانش آموز در 5 مرحله آموزشگاه ، شهرستان ها و منطقه ای و استانی برگزار شد.

نظری افزود :این مسابقات در مرحله استانی با حضور 2 هزار دانش آموز منتخب از سراسر فارس برگزار شد که از این تعداد 90 دانش آموز منتخب استان برای حضور در مرحله کشوری اعزام می شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش فارس گفت: فارس در سال جاری در حوزه نماز و قرآن مقام اول کشور را به دست آورده است.

مشارکت 40 هزار نفری دانش آموزان فارس در مسابقه درسهایی از قرآن حجه الاسلام قرائتی، پوشش 200 هزار نفری دانش آموزان در طرح مهدویت، برگزاری 620 یادواره شهدا در سطح ادارات و مدارس مناطق و شهرستان ها ،اعزام 32 هزار دانش آموز دختر و پسر به اردوی راهیان نور از دیگر فعالیت های آموزش و پرورش در حوزه دین و معارف اسلامی بود که نظری به آن اشاره کرد.

انتهای پیام: 313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha