پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تحقیق پژوهش

حوزه/ حجت الاسلام علی دایی گفت: تعطیلات حوزه ها زمانی برای شناسایی کمبودها و نواقص، فرصتی برای ارتقا دانش و مهارت طلاب و روحانیت است.

حجت الاسلام محمد علی دایی در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، سعی و تلاش را یکی از مهم ترین شاخصه های طلبگی برشمرد و گفت: با توجه به سیره علما سلف در می یابیم که بزرگان ما اعتقاد به تعطیلی حوزه ها در فصل تابستان نداشتند و در فصول گرم شهرهای سرد می رفتند و آنجا درس می خواندند، اگر کسی بخواهد از لحاظ علمی به جایی برسد باید تلاش کند و فرصت را به سادگی از دست ندهد.

وی، تیز بینی را عامل مهمی در ادامه تحصیل خواند و ابراز کرد: طلبه باید هر موقعیت را به یک فرصت تبدیل کند، تعطیلات باعث می شود تا زمان مناسبی برای جبران کمبودها به وجود آید، توجه به دروس قرآنی و تفسیر زمان زیادی نیاز دارد که در این وقفه درسی حاصل می شود، سعی کنید تا ذهنتان از درس دور نشود و فاصله از درس نگیرید.

مدیر مدرسه علمیه اهل بیت(ع) شاهین شهر، تحقیق و پژوهش در اوقات فراغت طلاب گزینه خوبی معرفی کرد و بیان داشت: امروز بزرگترین مشکل جامعه ما مسائل مربوط به خانواده است، تحقیق حول این محور می تواند گره گشای مشکلات جامعه باشد. امروز آمار رو به گسترش طلاق نگران کننده است، پس لرزه های این مصیبت بسیار بیشتر از خود طلاق بوده و در حفظ توازن در جامعه نقش مخربی دارد.

وی ادامه داد: اگر حوزویان در این مورد پژوهش میدانی  بیشتری انجام دهند و عواملی که باعث گسترش این بلای خانمان سوز شده را شناسایی کنند، هم امکان آموزش در خصوص این موضوع در جامعه فراهم می آید و هم طلبه ای که به عنوان یک مبلغ و مشاور در جامعه از او انتظار می رود تا راهنما افراد باشد، دید بازتری نسبت به واقعیت ها پیدا می کند.

حجت الاسلام دایی توجه به اخلاق را یک عامل کلیدی دانست و اظهار داشت: امروز انحطاط اخلاقی در جامعه زیاد شده است  و این امر گریبان جامعه علمی را هم گرفته است، امروز نیاز است بیشتر از مسائل علمی به اخلاق توجه کنیم، متاسفانه تمام توجه ها در جامعه به سوی توسعه علمی است و علم بدون اخلاق نه تنها سودمند نیست بلکه می تواند خطر آفرین هم باشد.

وی حوزه ها را مرکز آموزش اخلاق دانست و گفت: اخلاق باید در حوزه ها سیره ای شود، تنها با گفتن، اخلاق حاصل نمی شود، باید اخلاق بصورت عملی در حوزه درک شود تا طلبه راه خودرا پیدا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha