پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام ابراهیم صادقی - بهارستان

حوزه / امام جمعه بهارستان گفت : حقيقت ايمان چيزي است كه هم عقل آن را مي‌پذيرد، هم نفس به آن متخلّق شده و هم اعضا و جوارح به آن عمل‌مي‌كند که این سه مهم باید مدنظر قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از اصفهان ،حجت‌الاسلام ابراهیم صادقی ، دیشب در نخستین کرسی آزاد اندیشی« چرایی دین »در جمع جوانان اصفهانی در سپاهان شهر با اشاره به حدیث امام صادق (ع) مبنی بر "العقل ما عبد به الرحمن و اكتسب به الجنان" خاطر شان کرد: عقل آن است كه به آن خدا عبادت شود وبهشت كسب وتحصیل گردد

وی با بیان آیه وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ در خصوص جهنمی بودن جهنمیان را  عدم تعقل خواند و افزود: جهنمیان در آخرت گويند اگر شنيده [و پذيرفته] بوديم يا تعقل كرده بوديم در [ميان] دوزخيان نبوديم.

این استاد حوزه دو شرط  شناخت از دین و عمل کردن فردی که قرار است افراد دیگر را به دین تشویق کند اعلام کرد و گفت :هرچه این شناخت از  دین  به واقعیت نزدیک تر باشد با دین انطباق بیشتری دارد و فرد را به سمت و سوی دین سوق می دهد  .

حجت الاسلام صادقی گفت : علت وجود عقل و رساندنمان به هدف را  تشخیص دادن بین هوی و هوس توسط عقل اعلام کرد و گفت: عقل برای هدایت و تأمین سعادت انسان کافی نیست، بلکه عقل جهت رشد و شناخت برخی از واقعیات، نیاز به دین دارد.

وی با اشاره به دو فلسفه  غرب و شرق افزود : در تمدن شرق بر خلاف غرب نگرش هاي خدامحوري با انديشه ها و افكار انسان شرقي عجين بوده است و مانع بروز نگرش هاي انسان گرايي شده است در صورتی که در جهان غرب انسان محوري باعث شد حتي خدا و دين نيز در برابر خواست هاي انسان مورد سوال واقع شوند و در برخي موارد ظلم و ستم به ملت هاي ديگر با اندك توجيهي قابل اجرا شده است .

امام جمعه بهارستان با اشاره به حدیث أَفْضَلُ النَّاسِ مَنْ عَشِقَ الْعِبَادَةَ فَعَانَقَهَا وَ أَحَبَّهَا بِقَلْبِهِ وَ بَاشَرَهَا بِجَسَدِهِ وَ تَفَرَّغَ لَهَا فَهُوَ لَا يُبَالِي عَلَى مَا أَصْبَحَ مِنَ الدُّنْيَا عَلَى عُسْرٍ أَمْ عَلَى يُسْرٍ  از پیامبر اکرم (ص) گفت : برترین مردم کسی است که عاشق عبادت باشد. آن را در آغوش بگیرد و با دلش آن را دوست داشته باشد و با جسمش آن را لمس کند و خود را وقف آن کند. او اهمیت نمی‌دهد که زندگی دنیا چگونه با سختی یا آسانی می‌گذرد.

وی با بیان آیه 5 سوره قیامت مبنی بر بَلْ يُرِيدُ الْإِنْسَانُ لِيَفْجُرَ أَمَامَهُ  علت گریزان بودن و عدم تعهد جوان ها به دین را محدودیت اعلام کرد و افزود: انسان شك در معاد ندارد بلكه او مى‏ خواهد آزاد باشد و بدون ترس از دادگاه قيامت در تمام عمر گناه كند.

وی در پاسخ به این سوال که در پذیرش دین اول عقل حکم می کند یا دل با توجه به سختی پذیرش دین براساس عقل  به ایه 46 سوره حج أَ فَلَمْ يَسيرُوا فِي الْأَرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ يَعْقِلُونَ بِها أَوْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها فَإِنَّها لا تَعْمَي الْأَبْصارُ وَ لکِنْ تَعْمَي الْقُلُوبُ الَّتي‏ فِي الصُّدُورِاشاره و اظهارداشت:   خداوند در قران کریم می فرمایند ، آیا در زمین سیر نکرده‌اند تا دل‌هایی داشته باشند که با آن بیندیشند  دل و قلب یکی است ان را جدا ندانید زیرا قلب انسان مرکز عقلانیت است .

حجت الاسلام صادقی  در پاسخ به سوال نقش حاکمان در دین گریزی جوانان و سوق پیدا کردن جوانان آمریکایی به دین اسلام به حدیث "صنفان من امّتی اذا صلحا صلحت امّتی و اذا فسدا فسدت امّتی"  از پیامبر اکرم (ص) اشاره و گفت : رسول خدا(ص) فرمود دو گروه از امت من فقیهان و فرمانروایان هستند كه اگر راست كردار شدند، امت من نیز راست كردار و اگر فاسد و بد كردار شدند، امت من نیز بدكردار گردند.

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha