جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اراکی

حوزه / دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، نخبگان با بصیرت را پایه و محور جامعه خواند و گفت: اساتید حوزه و دانشگاه و دانشمندان، بخشی از نخبگان جامعه محسوب می شوند که باید در راستای حفظ جایگاه واقعی خود تلاش کنند.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه» از اراک، آیت الله "محسن اراکی" دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی طی سخنانی در همایش "اخلاق و آداب رضوی" که در شهر اراک برگزار شد، اظهار داشت: حضرت علی (ع) در سخنی که با کمیل بن زیاد داشت مردم را به سه دسته تقسیم کرده است، دسته اول کسانی که اهل دانش اند و نور خدا در دل آنها تابیده است. یعنی هم دانش دارند و هم بصیرت دارند تا این بصیرت راهنمای آنها در مسیر استفاده از این دانش باشد، همچنین  آنچه می بینند را درست می آموزند و درست به آن عمل می کنند که حضرت آنها را عالم ربانی نامیده است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه نخبگان با بصیرت پایه ها و محور جوامع راستین اند، افزود: اینها هم چشم و همپای جامعه هستند، یعنی جامعه به وسیله آنها راه را می بیند و هم به وسیله آنها راه می رود.

 دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه نخبگان باید تجسم این نوع شخصیت باشند، ادامه داد: نخبگانی که به همراه دانش از بصیرت نیز برخوردارند چشم و راهنمای جامعه هستند و جامعه ای که از نخبگان صالح برخوردار است جامعه صالحی است.

 وی تأکید کرد: البته «نخبگی » به ظاهر خوب و سخن گفتن خوب، نیست ممکن است بسیاری از افراد خوب سخن بگویند، اما بد عمل کنند، بلکه آن کسی که دانش دارد و به آن عمل می کند، نخبه است.

 آیت الله اراکی اضافه کرد: دسته دوم کسانی هستند که در زندگی خود از دسته اول پیروی می کنند یعنی به خوبی نخبه صحیح و صالح را می شناسند و از آن تبعیت می کنند. دسته سوم نیز کسانی هستند که نه نخبه اند و نه از نخبگان صالح پیروی می کنند. این دسته از افراد بیشترین آسیب را به جامعه وارد می کنند و همواره جوامع از ناحیه این افراد آسیب می بینند.

 دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در بخش دیگری از سخنانش به روز خبرنگار اشاره کرد و گفت: این روزها آیین های مختلف تجلیل از خبرنگاران مشاهده می شود که اقدامی بسیار پسندیده است، چرا که خبرنگاران، دانشمندان، اساتید حوزه و دانشگاه بخشی از نخبگان در جامعه محسوب می شوند که باید در راستای حفظ جایگاه واقعی خود تلاش کنند.

عضو خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به اینکه در قرآن کریم به دو تیپ شخصیتی اشاره شده، اظهار داشت: این دو تیپ شخصیت در قرآن کریم با اسامی و تعابیر مختلفی آمده است که یکی از این تعابیر "افراد با شخصیت سبک و افراد با شخصیت سنگین" است.

 وی با اشاره به آیات 8 و 9 سوره اعراف (وَ الْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَنْ ثَقُلَتْ مَوازينُهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ)* (وَ مَنْ خَفَّتْ مَوازينُهُ فَأُولئِکَ الَّذينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ بِما کانُوا بِآياتِنا يَظْلِمُونَ) اظهار داشت: خداوند در این دو آیه به خوبی به تیپ شخصیتی افراد سبک و سنگین اشاره کرده است. بر اساس این آیات انسان ها دو دسته اند یکی افرادی که از نظر شخصیتی وزنشان سبک است اینها خود و سرمایه خود را از دست داده اند و دیگری افرادی که وزن شخصیتی شان سنگین است که رستگارند.

عضو خبرگان رهبری افزود: انسان های سبک به دلیل بی اعتنایی به آیات الهی وزن خود را از دست می دهند، اینها آیات خداوند را می بینند و به آن ستم می کنند و ستم به آیات الهی بدترین نوع ستم و پایه و ریشه همه ستم هاست.

 وی با بیان اینکه روز قیامت معیار سنجش حق است و ارزش انسان ها در این سنجش مشخص می شود، اظهار داشت: افرادی که در این سنجش غنای معنوی داشته و توشه سفر خود را با اعمال حسنه پر کرده باشند ، رستگارند اما افراد سبک توشه، همه چیز را از دست داده اند و زیانکارند.

 آیت الله اراکی افزود: شخصیت های سبک و تهی، هر آیه و نشانه ای که ببینند، انکار می کنند و به آن اعتنایی ندارند اما شخصیت های پایدار دارای وزن و ماندگاری هستند و اخلاق رضوی که همان اخلاق محمدی و علوی است از جمله این شخصیت هاست.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: نخبگانی که حق را ببینند و به آن برسند به سنگینی می رسند که اینها همان نخبگان راستین هستند اما در مقابل کسانی نیز هستند که حق و راه راست را می بینند اما وارد آن نمی شوند ولی وقتی راه نادرست و کج را می بینند وارد آن می شوند اینها افراد سبک هستند، شخصیت این افراد تهی است و وقتی شخصیتی تهی و سبک شد توازن خود را از دست می دهد و وارونه می شوند. برخی از افراد از اول انقلاب تاکنون چنین بودند که دارای شخصیت وارونه ای بودند. هرجا ظلمی از سوی آمریکا و استکبار شد ساکت ماندند اما درکوچکترین مسائل هجمه های زیادی را علیه نظام شروع کردند. چرا چنین می شوند؟ برای اینکه این افراد به آیات الهی توجهی ندارند و چشمانشان را به روی حق بسته اند.

 لازم به ذکر است، در پایان این همایش از مقام علمی آیت الله سید نور الدین میر مهدی از علمای برجسته استان مرکزی تجلیل شد. همچنین از مقالات برتر با اهدای لوح و هدایایی تقدیر شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha