جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله علیرضا اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه، توطئه اخیر تلاش دشمنان در جهت نا امن سازی ایران را توطئه ای خام دانست که ره به جایی نخواهد بود و موجب مفتضح شدن آنها خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی ظهر امروز در خطبه های نماز جمعه قم با تبریک فرارسیدن هفته دولت و تقدیر از خدمات دولت مردان گفت: باید از خدمات ارکان مختلف دولت سپاسگذاری کرد، به ویژه سربازان امام زمان(عج) که در دفع تحرکات و عملیات تروریستی دشمنان به ویژه در روزهای اخیر بسیار موفقیت آمیز عمل کرده و مردم را امیدوار کردند که واقعا باید از آنها تقدیر نمود.

وی افزود: باید سخن مردم را شنید و برای ایجاد فضایی که مشکلات مردم در آن مورد توجه واقع شود و در جهت حل آن حرکت شود تلاش کرد؛ دولت مردان باید برای ایجاد ساختار قوی و سالم برای کشور از نظر سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و... تلاش کنند.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: انتظار داریم که برنامه ششم که دولت تقدیم مجلس کرد اصلاح و تکمیل شود؛ توجه به اقتصاد مقاومتی، فرهنگ اصیل و ایمانی واسلامی، رشد و اعتلای دانشی کشور و ارتقای امنیت و صنایع دفاعی باید در برنامه ششم انجام شود.

وی گفت: اقداماتی که در امحای کالاهای قاچاق شد، درست وعملی انقلابی است که دارای ریشه ای قرآنی است که این امر در خصوص زرو زیورسامری در قرآن بیان شده است؛ کالایی که در مسیر تخریب کالای ملی و داخلی و در جهت از کارانداختن اقتصاد جامعه اسلامی وارد کشور شود باید اینگونه از بین برود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهارکرد: امروز شاهد آن هستیم که منافقین، آل سعود و داعشی ها و جریانات ریز و خردی که به شکل یک شبکه درآمده اند نظام اسلامی را تهدید می کنند و در جهت نا امن کردن ایران اسلامی با همه اختلافات در کنار هم گردآمده اند؛ این عناصر ریز و خرد که در روزهای گذشته گروهی از آن نیز به دام افتادندقابل حساب نیستند و ارزشی ندارند، ولی پشت صحنه های آنها دست ها و توطئه های صهیونیستی است که به دنبال تخریب این دژ استوار هستند، ولی باید بدانند که ایران اسلامی هرگز در مقابل این توطئه ها تسلیم نخواهد شد و توطئه نا امن سازی آن مایه افتضاح آنها خواهد شد و ره به جایی نخواهند برد.

امام جمعه قم بیان کرد: در این سالها بارها این ملت بزرگ و جوانان پرشور و نیزهای امنیتی و انتظامی ما را آزموده اید، ولی بازهم اینگونه مفتضح می شوید؛ آنها در کنار این مساله طرح تفرقه مذهبی را همچنان دنبال می کنند و در این بین گروه هایی فریب خوردند و یک طرح آمریکایی و خطرناک را دنبال می کنند و به دنبال ایجاد فرقه مداری و قوم مداری هستند، ولی قطعا از ایران و حوزه و دانشگاه و قم قهرمان صدایی جز ندای وحدت و انسجام و وحدت صادر نخواهد شد.

وی با اشاره جنایات حکومت های مزدور منطقه گفت: ملت های مسلمان در کنار مردم بحرین هستند؛ در اینجا تاکید می کنیم که سلامت سران نهضت بحرین و نیجریه برای ما مهم است و امیدواریم، نهادهای بین المللی از اینکه از خون آشامان دفاع می کنند و یا حداقل در مقابل این همه ظلم ساکت هستند، خجالت بکشند و از این کارهای خود فاصله بگیرند ولی ما امیدی به شما نداریم بلکه امید ما به خداست و مطمئن هستیم که امت اسلام در مقابله این توطئه ها پیروز خواهند شد.

این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روز پزشک گفت: این روز که روز بزرگداشت ابن سینا است که عالمی فیلسوف و طبیبی اخلاق گرا بود که علم وکلام و طب را به هم پیوند داد و مرزهای این علم را در دامنه علوم اسلامی گسترانید.؛ در این روز باید این توصیه را نیز لحاظ کرد که  باید جامعه پزشکی ما در خدمت رسانی به مردم به خصوص نیازمندان تلاش بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به ابعاد مختلف اخلاص درجامعه اسلامی بیان کرد: خداوند در سوره دهر خانه امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) را برای مردم به عنوان الگو بیان کردند که از نان شب برای نیازمندان گذشتند و آثار و برکات دنیوی و اخروی را نیز برای آنها قرار دادند؛ مقامی که برای ایثارگران برای آنها در بهشت وجود دارد قابل وصف نیست؛ برای بندگان خاص خداوند در بهشت مقاماتی است که سه دسته انسان به آن دست پیدا می کنند؛ نخست انسانی که در دعوا با دیگری انصاف به خرج می دهد؛ دوم، کسی که برای خدا به دیدار برادر دینی خود می رود و سوم کسی است که از مطامع خود به نفع برادران دینی و ایمانی خود گذشت می کند.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: مقوله ایثار دارای برکات فوق العاده ای در تعالی شخصیت انسان است؛ انسان ایثارگر از عیار و فلز دیگری برخوردار است و از دیگر سوی برکات این ایثار در قبر و قیامت و عالم غیر تجلی پیدا می کند؛ ایثار زندگی خانوادگی و اجتماعی را روشن، باصفا و شیرین می کند؛ امام علی(ع) فرمودند، اگر انسان بزرگواری باشی و آماده باشی که برای سعادت و رفاه و آسایش دیگران از خود بگذری، با این اخلاق خود، آزادگان را بنده احسان می کنی و فاصله ها مبدل به دوستی می شود و کدورت ها از بین می رود.

امام جمعه  قم بیان کرد: ایثار و فداکاری اکسیری است که در روابط خانوادگی معجزه می کند؛ وقتی طرف مقابل مشاهده می کند که از خشم خود برای آرامش همسر و فرزند و دوست و... گذشت می کنید قطعا کدورت ها از بین خواهد رفت؛ وقتی ایثار به شکل فرهنگ عمومی درآید تمام جامعه مسیر سعادت را طی می کند.

وی گفت: جامعه ایثارگر جامعه انسانی و ایمانی و الهی است؛ اگر مردم یک جامعه به دنبال منافع شخصی خود باشند و از دیگران سود ببرند و به آنها نفعی نرسانند جامعه ای ایمانی را شکل نخواهند داد ؛تجلی این جامعه ایمانی در دوران دفاع مقدس بود؛ روابط ایثارگرانه در جبهه ها موج می زد و به همین خاطر بود که برکت و عنایت خدا همیشه سرازیر بود.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهارکرد: وقتی مسئول و مدیری آماده گذشت از حقوق خود برای مردم جامعه باشد آن جامعه سعادتمند خواهد شد، ولی وقتی مدیران جامعه می خواهند حداکثر حقوق را دریافت کنند نمی توانند در مسیر آرمان های الهی حرکت کنند؛ نظام اداری مبتنی بر سلامت و ایثار و فداکاری یک جامعه را در مسیر ترقی قرار می دهد.

وی گفت: اگر انقلاب اسلامی قرار است الگوهایی نو برای ساخت تمدن اسلامی در جهان ارایه کند باید از خانه ها و محیط های اداری و کاری و بازاری آغاز شود؛ بازار اسلامی بازاری است که فروشنده ها حاضرند به محتاجان کمک کنند و سود خود را کاهش دهند.

امام جمعه موقت قم بیان کرد: اثر دیگر ایثار، آن است که اگر ایثار برای اسلام و ارزش های متعالی دینی باشد، جامعه از قید و بند شیاطین آزاد می شود؛ ایثار امام علی(ع) در لیله المبیت نقطه عطفی در تاریخ اسلام شد؛ در روز عاشورا جلوه های عالی ایثار نمایان شد که یاران امام برای محافظت از حجت الهی از همه وجود خود گذشتند؛ خوشبختانه انقلاب اسلامی این فصل های غیرقابل باور در تاریخ اسلام را باورپذیر کرد.

وی گفت: انقلاب اسلامی نشان داد که ایثار می تواند یک جامعه را پولادین کرده و در مقابل همه خطرات بیمه کند؛ امروز نیز نیازمند این آثار در خانه و بازار وادارات و محیط های اجتماعی هستیم؛ درست است که در هنگام ایثار فردی به ظاهر دچار سختی و ضرر می شویم ولی در پس این تحمل و ایثار و سختی، گشایش ها پدید خواهد آمد و در خانه، روابط صمیمی خواهد شد و جامعه اسلامی در برابر دشمنی ها مقاوم خواهد شد ؛امروز نیز نیازمند نهادینه سازی این فرهنگ متعالی هستیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به حضور در منزل جانباز شهید محمد زاده در مشهد گفت: امثال آقای محمد زاده که تمام وجود خود را به اسلام هدیه کرده اند، مایه مباهات و فخر ما هستند؛ اگر در انقلاب چیزی به دست آوردیم به خاطر این تابلوهای ایثار است امروز نیز مسوولان ومردم باید بپذیرند که با مقاومت و ایثار و فداکاری می توانیم جامعه را به سوی سعادت نایل کنیم؛ با ایثار و فداکاری همسران می توان خانه را به مهد پرورش و تربیت بزرگان کرد.

وی با اشاره به سالروز شهادت شهید اندرزگو، شهیدان رجایی و باهنر، روز بزرگداشت علامه مجلسی، سالروز رحلت آیت الله حائری یزدی و روز بزرگداشت ابن سینا گفت: این بزرگان دین و علم و اجتهاد و فقه و مدیریت اسلامی و ایثار و شهادت همگی منظومه ای از معارف ناب اسلامی را به منصه رساندند؛ هرکدام از این بزرگان که در روزهای بزرگداشت آنها قرارداریم نشان دهنده اضلاع تمدن اسلامی شامل علم، مدیریت دینی و اسلامی، فقه، مرجعیت دینی و اسلامی و تبلیغ دین و کلام اسلامی و فرهنگ ایثار و شهادت هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha