جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
 آیت الله مرتضی مقتدایی

حوزه/ دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه در آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه ، توصیه های ارزشمندی به طلاب، اساتید و مدیران حوزه های علمیه ارایه کرد.

آیت الله مرتضی مقتدایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه و آرزوی توفیق روز افزون برای همه حوزویان اعم از اساتید، طلاب ، فضلا و محققین اظهار داشت: قبل از هر چیز باید شروع سال تحصیلی جدید را به پیشگاه مبارک حضرت بقیه الله الاعظم (عج) که صاحب اصلی حوزه های علمیه هستند و بعد به حضور مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید که زعمای حوزه های علمیه می باشند و در وهله بعد به همه اساتید و طلاب و فضلا تبریک بگوییم و از خدای متعال بخواهیم که سال جدید تحصیلی برای حوزه و روحانیت منشا خیرات و برکات بیش از پیش باشد.

وی همچنین افزود: معمولاً آغاز دوره جدید علم آموزی طلیعه ای است بر یک روند خوب تحصیل و تحقیق و پژوهش که به ویژه این امر در حوزه های علمیه معمولاً با تاکیدات مراجع و بزرگان ما همراه می شود و امسال نیز این توفیق را داریم که در سالروز ازدواج سراسر نور حضرت زهرا(س) و امیرالمومنین(ع) از بیانات آیت الله العظمی مکارم شیرازی بهره مند شویم.

طلبگی نعمت بزرگ الهی است

نائب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اساتید، طلاب و فضلای حوزه، سرمایه های گرانقدر حوزه های علمیه و نهاد روحانیت به شمار می روند، گفت: به ویژه توصیه بنده به طلاب عزیز آن است که بدانند نعمت بزرگی در اختیار دارند و آن هم توفیق سربازی حضرت ولی عصر(عج) است و لذا باید هر چه بیشتر و بهتر با ارتقای سطح علمی، اخلاقی، معرفتی و معنوی خود ، قدردان این نعمت بزرگ الهی باشند.

وی اضافه کرد: حقیقتاً اگر ما به روایات صادره از حضرات معصومین (ع) مراجعه کنیم به خوبی متوجه می شویم که طلبه علم دین بودن چقدر جایگاه رفیعی دارد تا آن جا که رسول اکرم(ص) در حدیثی می فرمایند کسانی که درس می خوانند و تحصیل علوم دینی می کنند محبوب خدای متعال هستند.

جدیت در تحصیل و مطالعه؛ لازمه شکرگزاری نعمت طلبگی

عضو خبرگان رهبری بیان داشت: با توجه به این که برای هر نعمتی، شکری لازم است ، لذا شکر نعمت بزرگ طلبگی و سربازی امام زمان(عج) این است که طلاب و فضلای عزیز با جدیت مضاعف دروس را دنبال کرده و عمده وقت خود را صرف بحث و درس و مطالعه و تحقیق کنند و همواره مراقب باشند که وقت ارزشمندشان بیهوده نگذرد.

وی در ادامه گفت: همچنین توصیه ام به اساتید محترم این است که همواره توجه داشته باشند به آن ها نیز نعمت بزرگی عنایت شده و آن هم این که به تربیت و آموزش شاگردان و سربازان دستگاه اهل بیت(ع) می پردازند و لذا هر چه بهتر و بیشتر در این مسیر مقدس بکوشند تا زمینه رشد و تعالی متداوم حوزه های علمیه را فراهم نمایند.

طلاب و فضلا ، بزرگان آینده حوزه هستند

آیت الله مقتدایی همچنین افزود: به هر صورت طلاب و فضلای جوان امروز، در آینده یا از علما و مراجع تقلید و مفسران و اساتید بزرگ خواهند بود یا این که در عرصه خطابه و منبر و نیز تحقیق و پژوهش و کرسی های درس اخلاق از برجسته ترین شخصیت ها خواهند شد و دست کم این که به عنوان یک مبلغ و روحانی خوب می توانند در تبیین و نشر احکام دین و علوم اهل بیت(ع) در جامعه موثر باشند و لذا نباید فقط وضع فعلی آن ها دید و درباره شان قضاوت کرد.

وی یادآور شد: آنچه مسلم است این که امروز سرمایه های گرانقدر حوزه های علمیه و جامعه اسلامی در اختیار اساتید بزرگوار قرار دارد تا ان شاءالله طلاب و فضلا را در مسیر هدایت گری جامعه به سوی اسلام ناب و اهداف مقدس پروردگار سوق دهند.

همدلی و هم افزایی حوزویان؛ لازمه دست یابی به اهداف تحول

دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه همچنین با بیان این که تحول در حوزه در سایه همدلی و همزبانی و هم افزایی همه حوزویان و شخصیت های مطرح حوزه امکان پذیر است، گفت: تحول البته شامل عرصه های گوناگونی است که می توان به تحول در کتب درسی، منابع آموزشی ، ساختار و نظام آموزشی، ساماندهی امر تدریس، توجه به مقوله تحقیق و پژوهش، تحول در امر تبلیغ و ... اشاره کرد.

وی با اشاره به این که به لطف الهی در سال های اخیر قدم های بسیار خوبی در مسیر تحول برداشته شده است، ابرازامیدواری کرد: ان شاءالله سال تحصیلی جدید حوزه نویدبخش تحول خوبی در حوزه باشد ، چه آن که امروز به خصوص مساله تحول در حوزه های علمیه بنابر آن چه که مورد تاکید و خواست مقام معظم رهبری و علما و مراجع عظام است و اقتضای نیازهای کنونی نظام اسلامی نیز می باشد، یک امر الزامی و اجتناب ناپذیر است.

تحول در کتب درسی حوزه با هدف پاسخ به نیازهای روز

نائب رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به برنامه های شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه در خصوص تحول در تدوین کتب درسی به منظور برآورده کردن نیازهای حوزه و نظام اسلامی اظهار داشت: هدف از تحول در متون و منابع درسی حوزه این بوده که ضمن توجه به منویات مقام معظم رهبری و رهنمودهای مراجع عظام تقلید، در نهایت زمینه ای فراهم شود که جامعه و نظام اسلامی نیز از این ها منتفع شده و شاهد حوزه های علمیه کارآمدی در مسیر پاسخگویی به نیازهای جامعه باشیم.

نقش ممتاز مدیران در پیشبرد تحولات حوزوی

وی در ادامه با اشاره به این در مسیر رشد و تعالی حوزه های علمیه، مدیران حوزوی نقش بسیار مهمی برعهده دارند، گفت: ان شاءالله در مدیریت جدید حوزه و با توجه به توانمندی های آیت الله اعرافی شاهد تحولات خوبی در عرصه های مختلف حوزه باشیم و به این وسیله زمینه رضایت حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید را فراهم سازیم.

عضو خبرگان رهبری همچنین افزود: گذشته از مباحث آموزشی که از اولویت ها محسوب می شود، مدیران حوزه باید نسبت به بحث پژوهش و تهذیب و اخلاق و تبلیغ اهتمام ویژه ای داشته باشند و کارهای خوب گذشته را ادامه داده و نقاط ضعف را برطرف سازند.

وی در خاتمه با بیان این که روش ما حفظ برنامه های سنتی حوزه است، تصریح کرد: خواست و تاکید مقام معظم رهبری و مراجع تقلید بر حفظ سنت های اصیل حوزه است، در عین حال که می بایست به نیازها و اقتضائات روز جامعه توجه جدی داشت اما نباید از اصالت ها دور شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha