پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تظاهرات یمن

حوزه/ علیرغم تحرکات منطقه ای و بین المللی عربستان و ادامه حملات هوایی، رویکردهای جدید رهبران و مردم یمن که موفقیت های بزرگی برای آنان به همراه داشته، جهان را به شگفت آورد و امیدها را برای پیروزی آنان افزایش داده است.

اریتره، سومالی، جیبوتی، عمان و عربستان، همسایگان آبی و خاکی کشور 24 میلیونی یمن هستند، گرچه بیش از 60 درصد مردم این سرزمین از برادران اهل سنت و بیش از 35 درصد شیعه زیدی، اثناعشری و اسماعیلی می باشند، اما با توجه به شافعی بودن اکثر مسلمانان سنی مذهب و نگاه به تاریخ دیروز و امروز این خطه، می توان یمن را کشور محبان اهل بیت علیهم ‌السلام دانست. از 6 فروردین ماه 1394 که عربستان به همراه چند کشور همسوی عربی ـ غربی، در راستای تحقق اهداف مشترک منطقه ای و بین المللی خود با معاضدت اسرائیل به این اشتباه استراتژیک و تاریخی اقدام نمودند، بر اساس اعلام سازمان ملل بیش از 7000 نفر که یک سوم آنان زن و کودک بودند، کشته و نزدیک به 3 میلیون خانواده یمنی بی خانمان شدند.

در این جنگ 531 روزه، تاکنون بیش از 18 هزار نفر مجروح و صدها مرکز خدمات عمومی همچون بیمارستان، مدرسه و... تخریب شده است.

شاید در آغاز تهاجم ناجوانمردانه عربستان به یمن، برخی خیال می کردند که این نبرد نابرابر به درازا نیانجامد و همان طور که مسئولان کشور مهاجم پیش بینی می نمودند، در کوتاه زمان شاهد تسلیم شدن مردم و تعویض دولت باشند، اما کسانی که با فرهنگ و تاریخ یمن و میزان توانمندی آنان برای جنگ های فرسایشی آشنا بودند، این تحلیل ها را ناصواب می دانستند.

اینک قریب به یک سال ونیم از این جنگ تحمیلی می گذرد و بحمدالله در طول این ماه ها، علیرغم عدم تناسب تجهیزات و حمایت های پیدا و ناپیدای بین المللی از عربستان، سه عنصر نوآوری، تدبیر و آینده نگری، توفیقات رهبران و مردم یمن را به گونه ای تحسین برانگیز فزونی بخشیده و علیرغم آثار طولانی شدن جنگ و به تحلیل رفتن نیروها، رویکردهای نو و اتفاقات جدید، نشان از برتری یمن در سیاستگذاری نظامی، برنامه ریزی جنگی و نیز بهره داشتن از هوش سیاسی دارد.

عربستان برای تضعیف داخلی مجاهدان یمنی، جبهه ای روانی نیز در کنار جبهه نظامی ایجاد کرد تا با ایجاد چند دستگی در میان گروه ها، یمن را به جنگ داخلی و اختلافات درونی بکشاند و از این رو توان مقاومت ملی این کشور را در مقابل خودش کاهش دهد.

علیرغم تحرکات منطقه ای و بین المللی عربستان و ادامه حملات هوایی، رویکردهای جدید رهبران و مردم یمن که موفقیت های بزرگی برای آنان به همراه داشته، جهان را به شگفت آورد و امیدها را برای پیروزی آنان افزایش داده است.

همگرایی ملی و ایجاد شورای عالی جهت ساماندهی کلان امور کشور بر اساس وفاق جمعی که سبب تأیید تمام قد مردم و لبیک گویی میلیونی آنان گردید، گام بلندی بود که توانست فضای درونی یمن را برادرانه تر نموده و تصویری یکپارچه را از آنان به جهان مخابره کند. عدم کاربرد همه سلاح ها در آغاز نبرد نیز نشان از آینده نگری مسئولان سیاسی و نظامی این کشور دارد که دشمن هیچ گاه دست آنان را خالی از سلاح نمی بیند، در این میان ارتقاء سطح داشته های نظامی به ویژه افزایش ناباورانه برد موشک ها که هراس و تعجب مسئولان عربستانی و غربی را برانگیخته، از رویکردها و اقدامات نوآورانه ای می باشد که جنگ را وارد مرحله جدیدی ساخته است و فعال شدن رهبران حوثی ها و نمایندگان واقعی مردم یمن در عرصه بین الملل و بیان نقطه نظرات خود و رایزنی در حوزه های مختلف، اقدامی مناسب و مؤثر در تثبیت جایگاه این کشور در تعاملات بین المللی ارزیابی می شود.

بر این روی علیرغم تلاش های همه جانبه عربستان، اسرائیل، آمریکا و برخی دیگر از کشورهای منطقه، بحمدالله شاخص های نظامی، سیاسی و... نشان از عقل و تدبیر مردم و رهبران یمن دارد، که با توکل و توفیق الهی، روزهای سخت و سیاه ظلم را پشت سر خواهند گذاشت و از این آزمون بزرگ الهی پیروز بیرون خواهند آمد و در این برهه نیز نام ملت کهن یمن و فرهنگ و تاریخ فاخر آن، به عنوان نماد پایداری، استقامت و آزادگی در کنار ملل بزرگ ثبت خواهد شد.

ان شاءالله

حسن مولایی

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha