سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
مسلمانان کنیا

حوزه/ روحانیون و قانونگذاران کنیا، با تاکید بر اهمیت اعیاد فطر و قربان برای مسلمانان، از دولت این کشور خواستند تا با تصویب قانونی این روز‌ها را به صورت دائمی تعطیل کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»به نقل از nairobinews، پروفسور عبدالقادر البوسادی رئیس شورای عالی مسلمانان کنیا و دیگر روحانیون این کشور از دولت خواستند تا روزهای عید فطر و عید قربان را به تعطیلات رسمی تقویم کشورشان اضافه کنند.

پروفسور البوسادی در سخنانی در  مدرسه ابتدایی رونالد انگالا  واقع در مومباسا گفت: عید قربان روز بسیار عزیز و ویژه‌ای از جانب خداوند است. ما از اتحاد مسلمانان در بزرگداشت این روز و همچنین روز عید فطر در پایان ماه مبارک رمضان بسیار خرسند هستیم و از دولت به خاطر اعلام تعطیل عمومی دراین روز سپاسگزاریم اما این تعطیلات نباید به صورت موقتی باشد بلکه باید به صورت دائمی انجام شده و در قوانین کشوری قرار بگیرد.

شیخ جمال الدین عثمان حج نیز در خطبه‌های نماز عید قربان، با بیان اینکه مسلمانان کنیا باید به سمت ایجاد جامعه‌ای صلح‌‌طلب حرکت کنند گفت: حضرت ابراهیم زمانی که برای نخستین بار در خانه خدا به عبادت پرداخت پیش از هر چیزی از پیشگاه پروردگارش خواهان صلح بود. و مسلمانان کشور کنیا نیز مسئولیت دعا به پیشگاه پروردگار برای ترویج صلح را دارند، زیرا اگر صلح و دوستی برقرار نباشد، تاثیر بسیار بدی بر جامعه گذاشته و ناامنی حکمفرما می‌شود.

نماز جماعت عید قربان در دیگر شهرهای کنیا از جمله لامو، تانا ریور، تایتا، تاویتا، کیلیفی و کوال نیز برگزار شد.

شیخ مختار احمد حسین درباره قربانی کردن در این روز گفت: ما نباید خواهران و برادران مسیحی و همسایگان غیرمسلمانمان را در چنین روزی فراموش کنیم و باید پا جای پای پیامبر عزیزمان بگذاریم.

انگیزه سیاسی تعطیل کردن اعیاد مسلمانان در کنیا

در این میان بعضی از قانوگذاران کنیا با بیان اینکه تعطیل اعلام کردن عید قربان به خاطر انگیزه‌های سیاسی انجام شده، خواستار تصویب قانونی در این رابطه شدند.

سناتور حسن عمر از مومباسا و عبدالصمد نصیر اعلام کردند که رژیم‌های پیشین کنیا نیز هنگام نزدیک شدن به زمان انتخابات چنین اقداماتی را انجام داده بودند.

سناتور عمر در این باره گفت: رئیس جمهور کیباکی نیز هنگام نزدیک شدن به انتخابات عید مسلمانان را تعطیل رسمی اعلام کرده بود.

نصیر نیز گفت: ما و دیگر قانونگذاران مسلمان قصد داریم قانونی در پارلمان تصویب کنیم تا به این طریق از گذاشته شدن اعیاد مسلمانان در تقویم کشور به عنوان تعطیلات رسمی اطمینان حاصل نماییم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha