پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری

حوزه/ رئیس موسسه روایت سیره شهدا با اشاره به اینکه بیچارگی ما این است که فقط در محرم و صفر حسینی هستیم، گفت: اینکه فقط در هیئت، حسینی باشیم، اما در دانشگاه، اداره، بازار و خیابان فراموش کنیم حسینی هستیم، سرگردانی و بیچارگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری در مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی در هیئت رزمندگان اسلام قم که در مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: امام حسین(ع) در شب عاشورا به یاران خود فرمودند اگر کسی به دیگران مقروض است از خیمه خارج شود و دِین مردم را ادا کند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد وارد حرم اما تعداد قلیلی وارد حریم امام حسین(ع) می شوند، گفت: همه عزاداران حسینی وارد حرم امام حسین(ع) شده اند اما باید خود را ارزیابی کنیم آیا وارد حریم هم هستیم یا خیر؛ حریم حضرت سیدالشهدا(ع) دارای چارچوب و قاعده است؛ حیف است انسان حرم امام حسین(ع) برود اما نتواند به حریم  وارد شود.

*چهار گام برای ورود به حریم امام حسین(ع)

 رئیس موسسه روایت سیره شهدا با بیان اینکه وارد شدن در حریم امام حسین(ع) در گروی چهار گام «خواستن»، «دانستن»، «اقدام کردن» و «هزینه پرداخت کردن» است، اظهار داشت: مهم ترین گام برای ورود به خیمه امام حسین(ع) خواست درونی است؛ خدا از نیت همه افراد آگاه و از هرکسی به ما نزدیک تر است و می داند در قلب ما چه می گذرد.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با اشاره به اینکه اگر واقعا خواستار حضور در حریم امام حسین(ع) باشیم اسباب آن فراهم می شود، تصریح کرد: بسیاری از ما هنوز با تمام وجود نخواسته ایم در خیمه امام حسین(ع) حضور پیدا کنیم؛ کسی که بخواهد در حریم حضرت سیدالشهدا(ع) باشد، دنیا در نگاهش کوچک می شود.

وی افزود: امام حسین(ع) در شب عاشورا از حضرت عباس(ع) درخواست کرد که برای برای نماز، قرآن و مناجات از دشمن وقت بگیرد؛ همه ما باید از خداوند بخواهیم که از مسیر گناه بازگردیم و بنده خدا و یار امام زمان(عج) باشیم.   

 رئیس موسسه روایت سیره شهدا تصریح کرد: شهید حاج احمد کریمی فرمانده گردان حضرت معصومه(س) به دوستان خود گفته بود نمی خواهم با یک تیر و ترکش کشته شوم؛ از خدا می خواهم برای امام حسین(ع) قطعه قطعه شوم تا در روز محشر از حضرت سیدالشهدا(ع) خجالت نکشم.

*حضور در مجلس عزاداری باید موجب اصلاح افکار و رفتار شود

این کارشناس برنامه های معارفی صداوسیما با بیان اینکه حضور در مجلس امام حسین(ع) باید موجب اصلاح افکار و رفتار ما شود، ابراز داشت: زهیر، وهب و حر با نگاه امام حسین(ع) اصلاح شدند؛ ما هم باید با تمام وجود برای اصلاح خود از امام زمان(عج) کمک بخواهیم.

*خلاصه کردن حسینی بودن به محرم و صفر بیچارگی است

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با اشاره به اینکه بیچارگی ما این است که فقط در محرم و صفر حسینی هستیم، اظهار داشت: اینکه فقط در هیئت، حسینی باشیم اما در دانشگاه، اداره، بازار و خیابان فراموش کنیم حسینی هستیم، سرگردانی و بیچارگی است.

وی با بیان اینکه کربلا یعنی گذشتن از هرچه وجود دارد، ابراز داشت: شهدا با تمام وجود از همه تعلقات دنیوی گذشتند و به حیات طیبه رسیدند.

*عاشورا شب قدر جوانان حسینی است

رئیس موسسه روایت سیره شهدا با اشاره به اینکه عاشورا شب قدر جوانان حسینی است، اظهار داشت: در شب عاشورا از سیدالشهدا(ع) بخواهیم که حیا، ادب، دیانت و استقامت داشته باشیم.

*حضور در خیمه امام حسین(ع) از مسیر ولایت می گذرد

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری حضور در خیمه امام حسین(ع) در گروی حرکت در مسیر ولایت است، تصریح کرد: کسی که پشت سر ولایت حرکت کند، امنیت از انحراف دارد و دشمن نمی تواند او را از صف امام حسین(ع) جدا کند و به سعادت و عزت دست پیدا می کند.

وی با بیان اینکه شهدا با امنیت خاطر با دنیا وداع کردند و در دنیا و آخرت سعادتمند شدند، ابراز داشت: سرنوشت انسان بی ولی، ضلالت و گمراهی است و باید برای دستیابی به سعادت در مسیر ولایتمداری حرکت کنیم.

 رئیس موسسه روایت سیره شهدا با اشاره به اینکه مردم کوفه، مدینه و عراق دچار سرگردانی و گمراهی شدند، گفت: امروز نیز برخی افراد سرگردان هستند زیرا ولایت را نشناخته اند؛ براساس آیات و روایات اگر در خط ولایت باشیم، در صراط مستقیم هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه حضرت عباس(ع) تسلیم ولایت بود، اظهار داشت: گاهی حرف ولایت مطابق نفع ظاهری ما است و شاید تسلیم بودن در این نقطه، ارزش چندانی نداشته باشد؛ گاهی حرف ولایت را متوجه نمی شویم اما تسلیم هستیم که این مسئله ارزش دارد؛ گاهی اوقات هم ولی خدا کاری می کند که با عقل کوچک خود گمان می کنیم کار اشتباهی می کند اما اگر در این نقطه تسلیم باشیم ارزش بسیار زیادی دارد.

وی با تاکید بر اینکه کل دین ما ولایت قرآن و عترت است، تصریح کرد: اگر می خواهیم خیمه نشین امام حسین(ع) باشیم، باید بدانیم حرکت در مسیر ولایت خدا، پیامبر(ص)، ائمه معصومین(ع) و در عصر غیبت ولایت فقیه زمینه ساز تحقق این مسئله است.

*عزادار امام حسین(ع) نباید دلش برای گناه غش کند

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه در مسیر ولایت باید ملازم رکاب امام زمان(عج) بود، اظهار داشت: گاهی باید از همه هستی و داشته های خود بگذریم؛ نمی شود در خیمه امام حسین(ع) باشیم و دل مان برای گناه غش کند.

وی در پایان با اشاره به اینکه باید از انجام حرام و خطای دیگران بگذریم، گفت: کسی که در خیمه امام حسین(ع) کینه داشته باشد به کار حضرت سیدالشهدا(ع) نمی آید.

انتهای پیام/313/33        

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha