پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله یزدی

حوزه/ رئیس جامعه مدرسین گفت: امروز با آنکه تقیه وجود ندارد، اما اجازه بعضی مسائل را از نظر علمی، فقهی و مصلحت حکومتی نداریم؛ رهبری و ولی فقیه رسما به ما فرمودند، باید اموری که نزد دیگران مقدس است را رعایت کنید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله یزدی ظهر امروز در دیدار با رئیس و اعضای هیئت مدیره انجمن حدیث حوزه که در جامعه مدرسین برگزار شد، با ابراز خرسندی از اینکه انجمن حدیث حوزه مورد توجه مراجع تقلید قرار دارد و خدمات آن مورد استفاده عملی قرار گرفته است، اظهار داشت: ان شاءالله خدمات این انجمن بیش از گذشته نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت و مورد توجه واقع خواهد شد.  

وی با اشاره به اینکه در حدیث معروف ثقلین هیچ اختلافی از نظر متن و سند وجود ندارد، تصریح کرد: احادیث شیعه متصل به زمان رسول اکرم(ص) است در حالی که دیگران منقطع هستند، زیرا در زمان خلیفه دوم کتابت حدیث و نوشتن احادیث نبوی منع شد.   

رئیس جامعه مدرسین افزود: امیرالمومنین(ع) به دوستان خود دستور دادند هرکسی از شخص رسول خدا (ص)حدیث دارد یادداشت کند و انتقال دهد و بسیاری از روایات نقل شده که در اختیار ما قرار دارد، مستند از شخص رسول خدا می باشد.

این استادحوزه تصریح کرد: نقل و انتقال ذهنی و حدیثی به دلیل کمبود وسایل کتبی که در آن زمان وجود داشت، رشته دقیقی شد که باید سند و سلسله آن مشخص باشد.

آیت الله یزدی با اشاره به وظیفه حوزه در تربیت فقیه و مجتهد، گفت: مقام معظم رهبری تاکید فرمود، یکی از وظایف مهم حوزه مسئله تربیت مجتهد و تعیین کسانی است که بتوانند پاسخگوی مسائل مورد نیاز امت اسلامی باشند؛ به خصوص در دنیای امروز که مطالب جدید فقهی مطرح شده که سابقه در کتب فقهی ندارد و باید با مبانی کلی مطرح شود.

وی با بیان اینکه محکم ترین دلیل ما اول قرآن و بعد حدیث است، ابراز داشت: قرآن و حدیث می توانند نیاز یک فقیه را تامین کنند تا وی با جرات و اطمینان حکم الله را بگوید.

*قرآن و حدیث سرمایه اصلی حوزه های علمیه است

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه قرآن و حدیث به تنهایی کافی نیستند، ابراز داشت: این دو یادگار پیامبر اکرم(ص) سرمایه اصلی حوزه های علمیه هستند و باید به آنها توجه شود.

آیت الله یزدی با اشاره به فراز و نشیب های حدیث در طول زمان، گفت: یکی از اقدامات انجمن حدیث حوزه می تواند توجه به تاریخ حدیث و تفکیک احادیث صحیح از مدخل باشد.

وی با اشاره به اینکه امام رضا(ع) در زمان خود درباره برخی احادیث قسم یاد کردند که از اهل بیت(ع) مطرح نشده است، گفت: ابوهریره از جاعلین معروف حدیث بود.  

*لزوم توجه حوزه به فقه حدیث

رئیس جامعه مدرسین با ابراز تاسف از اینکه در حوزه کمتر به مسئله قرآن و حدیث توجه شده است، اظهار داشت: به قرائت، حفظ، روانخوانی و تجوید قرآن پرداخته شده اما آنچنان که باید در حوزه به فقه قرآن توجه شود، اهتمام صورت نگرفته است.

آیت الله یزدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ائمه معصومین(ع) اقداماتی در راستای تفسیر و تفکیک حدیث از غیرحدیث داشتند، ابراز داشت: اهل بیت(ع) معنا و تفسیر احادیث صحیح را فقط به کسانی که اهلش باشند، توصیه کرده اند و به برخی از شاگردان خود می گفتند شما حق ندارید به نقل احادیث بپردازید.

*انجمن حدیث حوزه به بحث درایت حدیث  وارد شود

وی با اشاره به اینکه بخش عمده احادیث شیعه مربوط به مباحث کلامی است، ابراز داشت: درایت حدیث مسئله مشکلی است و معنا کردن حدیث بحث جدیدی است که در حوزه های علمیه در اختیار هرکسی نمی توان گذاشت.

*درایت حدیث متفاوت از روایت حدیث است

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه هرکسی نمی تواند قرآن را تفسیر کند و عمق آیات را متوجه شود، گفت: درایت حدیث نیز غیر از روایت است؛ درایت حدیث با روایت حدیث متفاوت است؛ بسیاری از افراد می توانند راوی حدیث باشند اما درایت حدیث نمی توانند داشته باشند.

آیت الله یزدی تصریح کرد: توجه حوزه به قرآن و حدیث از نظر تحقیقی و درایتی به اندازه لازم نبوده است.

وی افزود: مرحوم علامه طباطبایی(ره) در فصل های روایی و فلسفی المیزان، روایاتی را درباره آیات قرآن نقل کرده که در کتب متعارف روایی کمتر به آن توجه شده است.

*حوزه باید احادیث فقهی و حکمتی را طبقه بندی کند

رئیس جامعه مدرسین تصریح کرد: از شناخت رجال، تاریخ و کتب حدیث در حوزه باید به سمتی حرکت کرد که به عمق حدیث و روایت توجه شود و احادیث فقهی و حکمتی طبقه بندی شوند؛ این مسئله وظیفه حوزه های علمیه است و از مردم نمی توان توقعی داشت که چنین کاری انجام دهند.

آیت الله یزدی با اشاره به اینکه به بحث کلام و فلسفه در حوزه بعد از پیروزی انقلاب توجه بیشتری شد، ابراز داشت: بعد از مراجع عظام که بیشتر رشته فقهی دارند، در سطح مدرسین از رشته فقه و اصول که جدا شوید، چند نفر در حوزه داریم که احادیث حکمی و کلامی را بررسی کرده باشند.

وی با قدردانی از زحمات و خدمات انجمن حدیث حوزه، اظهار داشت: تلاش این انجمن بیشتر در مرحله مقدمات بوده و از این به بعد باید به سمت شناسایی درایت احادیث حرکت کنید و کسانی که را تربیت کنید که بتوانند در احادیث درایت کنند.

رئیس جامعه مدرسین بر لزوم توجه به قرآن در مرحله نخست تاکید کرد و گفت: مرحوم مجلسی(ره) در کتاب بحارالانوار در ابتدای هر بحثی، آیات مربوطه را ذکر کرده و بعد به بیان روایات مربوطه پرداخته است؛ کمتر کتابی است که اول به قرآن توجه کند و بعد به سراغ حدیث، نظریات و فتوا برود.

*توجه به حدیث ، موضوعی ضروری در حوزه است

رئیس جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه بحث حدیث موضوعی لازم التوجه و ضروری برای حوزه های علمیه است، ابراز داشت: حدیث موضوعی نیست که به آن بی اعتنایی شود.

آیت الله یزدی همچنین با قدردانی از تلاش های آیت الله ری شهری در امر حدیث، گفت: بسیاری از تالیفات موسسه دارالحدیث را مرور می کنم و کارهای خوبی انجام گرفته است.

وی همچنین بر لزوم پرداختن انجمن حدیث حوزه به برخی کتبی که درباره تاریخ حدیث نگاشته شده است تاکید کرد و گفت: برخی کتب حدیثی را نمی توان به طور عمومی در حوزه بررسی کرد و بر این اساس باید انجمن حدیث حوزه به بررسی و ارزیابی آنها بپردازد.

عضو فقهای شورای نگهبان در پایان خاطرنشان کرد: امروز با آنکه تقیه وجود ندارد، اما اجازه بعضی مسائل را از نظر علمی، فقهی و مصلحت حکومتی نداریم؛ رهبری و ولی فقیه رسما به ما فرمودند باید اموری  که نزد دیگران مقدس است را رعایت کنید.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha