جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مکارم شیرازی / در دیدار فرمانده و معاونین نیروی انتظامی استان گیلان

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: فریضه الهی امربه معروف منهای قانون اساسی وظیفه دینی و شرعی ما است و قرآن صریحا درباره آن کرارا سخن به میان آورده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله مکارم شیرازی، عصر امروز در دیدار فرمانده و معاونین نیروی انتظامی استان گیلان بر لزوم آموزش امر به معروف و نهی از منکر به ناصحان تأکید کردند و اظهارداشتند: آنها باید بدانند که با چه ادبیاتی مردم را امر به معروف کنند که دافعه نداشته باشند و سبب تنفر نشود، خیلی جاها، اثر برنامه مستقیم از غیرمستقیم  بیشتر است.

ایشان در ادامه با اشاره به وضعیت جغرافیایی سرزمین گیلان بیان داشتند: مردم این دیار بامحبت، دیندار و علاقه مند به انقلاب و اسلام هستند، اما جاذبه های گردشگری هم دارد می دانید که گردشگری های امروز همراه با مسائلی ممکن است؛ بشود نظارت دقیق بر روی آن گردشگری را می طلبد.

این مرجع تقلید  افزودند: امر به معروف و نهی از منکر در سرزمینی مانند گیلان وجوب مضاعف دارد به دلیل وضعیت خاص محلی و ثواب مضاعف آن که اگر دقت نشود خدای ناکرده آلودگی های زیادی ممکن است ظاهر شود و حیثیت مردم این منطقه را زیر سوال ببرد، لذا هم به خاطر اسلام و امنیت و هم حفظ آبروی منطقه و محل و مردم آن هر چه به این مسأله اهمیت دهید ارزشمند است و بدانید که در کارنامه عمل شما در روز قیامت ثبت خواهد شد.

معظم له  تأکید کردند: لازم است با برنامه ریزی کامل الگویی برای دیگر مناطق شوید چراکه کنار دریا منحصر به گیلان نیست و مناطق دیگری هم دارای چنین وضعیتی می باشند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به حدیث دیگری بیان داشتند: کسی که سنت حسنه ای را ایجاد کند تمام کسانی که به آن در آینده عمل کنند ثواب آنها را هم برای او می نویسند و کسانی که سنت غلطی را ایجاد نمایند گناه کسانی که به آن عمل می کنند نیز برای آنها نوشته می شود.

این مرجع تقلید تأکید کردند: سعی کنید شهر گیلان الگویی شود و مصداق سنت حسنه برای تمام مناطق شمال و دیگر مناطقی شود که آسیب پذیر است.

معظم له  ادامه دادند: گیلان حوزه های علمیه خوب و قابل ملاحظه ای دارد؛ لذا سعی کنید تا جمعیت شما روز به روز بیشتر شده و با آموزش قوی تر و برنامه بهتر و ادبیات مناسب کاری شود که در رسانه ها شما را تحسین کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی یادآور شد: امر به معروف و نهی از منکر قبل از آنکه یک وظیفه شرعی باشد یک وظیفه اجتماعی و عقلانی است؛ فرض کنید دین نباشد ما باز هم باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم چون سرنوشت افراد در جامعه به یکدیگر پیوند خورده است و لذا به عنوان وظیفه عقلانی باید به آن عمل شود و به آنها که آن را خلاف آزادی می دانند باید فهماند که اگر خواهان آزادی بی قید و بندی هستند حساب خود را از جامعه جدا کرده و بروند در بیابان زندگی کنند.

این مرجع تقلید اظهار داشتند: امر به معروف و نهی از منکر از فرایض مظلوم در محیط ماست. یعنی با اینکه از مهم ترین فرایض است اما حق آن ادا نشده است.

معظم له افزودند: برخی گمان می کنند اثر امر به معروف و نهی از منکر جلوگیری از ارتکاب گناه است در حالی که از روایات استفاده می شود خیلی از مسائل اجتماعی با امر به معروف و نهی از منکر گره خورده است و یکی از آن مسأله امنیت است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به حدیثی از امام باقر (ع) بیان داشتند: حضرت می فرمایند «دو واجب هستند که ضامن اجرای همه واجبات اند که اگر نباشند همه بقیه فرایض یا انجام نمی شود یا ناقص انجام می شود؛ حلیت کسب مردم در سایه آن است جاده ها به وسیله آن امن و امان می شود حق الناس در سایه آن به صاحبان حق برمی گردد»

ایشان ادامه دادند: در واقع روح همه دستورات اسلامی امر به معروف و نهی از منکر است که اگر گرفته شود دستورات بیجان و کم جان می شوند لذا امر به معروف و نهی از منکر تنها برای ثواب و جلوگیری از گناه نیست بلکه مواردی همچون کاهش اختلافات خانوادگی، کاهش پرونده های دادگستری و امثال آن در گرو انجام این فریضه الهی است، بنابراین امر به معروف و نهی از منکر یک دستور ساده نیست.

این مرجع تقلید با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر در قانون اساسی جمهوری اسلام نیز آمده، اما تاکنون به آن عمل نمی شده است، افزودند: پس از سالیان سال بالاخره این ماده قانونی به دولت ابلاغ شد که چه کنند و چگونه با آن معامله نمایند.

انتهای پیام 313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha