سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
مجید مطهری نژاد

حوزه/ با همکاری پژوهشکده مهدویت مسجد مقدس جمکران، موسسه اصحاب الحسین و عتبه امام حسین علیه السلام دومین کنگره « لقاء الحسین علیه السلام » برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، رئیس پژوهشکده مهدویت مسجد مقدس جمکران عصر امروز  در جمع خبرنگاران اظهارداشت: این کنگره با محوریت پژوهشکده مهدویت مسجد مقدس جمکران و مشارکت موسسه فرهنگی اصحاب‌الحسین(ع)، عتبه مقدس حسینی، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، موسسه فرهنگی رضوان و جمعی از موسسات فرهنگی کشور عراق 25 آبان‌ ماه در سالن خاتم‌الانبیا عتبه مقدس حسینی برگزار می‌شود.

مجید مطهری نژاد با بیان اینکه کنگره لقاءالحسین(ع) به مدت یک روز از ساعت هشت و نیم الی 17 با حضور اندیشمندان کشورهای مختلف برگزار می‌شود، افزود: مراسم افتتاحیه این کنگره به مدت 2 ساعت و شامل سخنرانی مسؤولان کنگره و برخی برگزیدگان مقالات ارائه می باشد و سپس کمیسیون‌های چهارگانه مطالعات تمدنی ویژه بررسی مقالات پژوهشگران، مطالعات میان فرهنگی ویژه شخصیت‌های بین‌المللی، مطالعات فرهنگی و اجتماعی ویژه دبیرخانه همایش ملی اربعین، مطالعات راهبردی ویژه دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برنامه های تخصصی خود را دنبال خواهند کرد و مراسم اختتامیه به منظور تقدیر از گروه‌های برتر از دیگر بخش‌های این کنگره می باشد.

رئیس پژوهشکده مهدویت مسجد مقدس جمکران یادآور شد: مصاحبه‌های تخصصی با اساتید، مجموعه سخنرانی‌ها و مقالات سال گذشته در قالب سه جلد کتاب تدوین شده تا در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

مطهری نژاد با اشاره به برگزاری سلسله نشست‌های مختلف برای واکاوی شبهات و انحرافات مربوط به مهدویت با حضور اندیشمندان مختلف گفت: کتاب‌های حوزه مهدویت طی نشست‌های مختلف با حضور پژوهشگران مهدویت مورد نقد می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه عتبه حسینی آمادگی خود را برای مشارکت در دومین کنگره بین‌المللی لقاءالحسین(ع) اعلام کرده است، اظهار کرد: با وجود اینکه مسئولان عتبه حسینی در حال استقبال از خیل عظیم زائران هستند اما در این کنگره حضور یافته و دو کمیسیون کنگره در حوزه عتبه حسینی برگزار می‌شود.

این محقق و پژوهشگر مهدویت ادامه داد: تاکنون اندیشمندان کشورهای عراق، بحرین، لبنان، پاکستان، فرانسه و آمریکا برای حضور در دومین کنگره لقاءالحسین(ع) اعلام آمادگی کرده‌اند و 20 مقاله برگزیده برای ارائه در این کنگره شناسایی شده است که در کمیسیون‌های تخصصی بررسی می‌شوند.

مطهرنژاد از درخواست اندیشمندان لبنانی برای ایجاد کمیسیون بین‌ ادیان در دومین کنگره بین‌المللی لقاءالحسین(ع) خبر داد و افزود: این کمیسیون درحال طراحی است و در صورت استقبال با حضور شخصیت‌های برجسته ادیان مختلف برگزار می‌شود.

رئیس پژوهشکده مهدویت مسجد مقدس جمکران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حرکت اربعین جلوه‌ای از بزرگی خداوند متعال است، اظهارداشت: اصحاب رسانه‌ و خبرنگاران در تبیین ظرفیت‌های حماسه اربعین رسالت مشخصی را بر عهده دارند که می‌توانند با انعکاس فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگران به رسالت خود در این حوزه عمل کند.

مطهری نژاد بیان داشت: پژوهشکده مهدویت و آینده‌ اندیشی مسجد جمکران متناسب با ماموریت‌های خود در حوزه مطالعات مهدویت موضوع اربعین را به عنوان یک مسئله محوری مورد توجه قرار داده است.

وی با بیان اینکه اربعین بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های بزرگ تاریخی را به خود اختصاص داده، افزود: حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) فرهنگ اربعین را به مردم منتقل کرده‌اند و طی چندین سال اخیر حرکت اربعین به یک حماسه بزرگ جهانی تبدیل شده است.

رئیس پژوهشکده مهدویت مسجد مقدس جمکران خاطرنشان کرد: اربعین از یک مناسبت تاریخی فراتر رفته و به عنوان یک نشانه بزرگ الهی خودنمایی می‌کند؛ خداوند در حرکت اربعین به وعده‌های خود جامع عمل می‌پوشاند زیرا توجه مردم دنیا در اربعین به بزرگی مقام امام حسین(ع) جلب می‌شود به همین علت اربعین یک مناسبت الهی بوده و نشان از حرکت جامعه بشری به سمت ظهور امام زمان(عج) دارد.

وی بر شناسایی ظرفیت‌های اربعین تاکید کرد و گفت: پژوهشکده مهدویت مسجد مقدس جمکران با نگاه به این موضوع که باید خود را با ابعاد مختلف اربعین منطبق کنیم، از سال گذشته با استفاده از شخصیت‌های برجسته علمی و دینی برنامه مشخصی را در راستای فهم ابعاد الهی اربعین در دستور کار قرار داده است.

مطهرنژاد تاکید کرد: در راستای اهمیت موضوع جریانات انحرافی و پاسخگویی به شبهات مجموعه پژوهش ها و تحقیقاتی انجام گرفته است که ان شاءالله به زودی تدوین و همانند کتاب منتشر خواهد شد.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha