پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد، معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

حوزه/ در بحث تبلیغ لازم است برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی الزامات، مقدمات و تمهیدات تبلیغ ، مناسب با نیازهای جامعه در حوزه دینی و فرهنگی شناسایی و برای اثر گذاری بهتر برنامه ریزی و اجرا شود.

حجت الاسلام والمسلمین سعید روستا آزاد معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در گفت و گو با خبر نگار خبرگزاری «حوزه»، به تشریح فعالیت های معاونت  فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ایام  تبلیغی و آسیب های پیش روی تبلیغ پرداخت

وی با اشاره به جایگاه تبلیغ و اثربخشی آن  گفت: تبلیغ یکی از مسائل مهم در جامعه است و علاوبر فوائد و آثار خوبی که دارد قطعا آسیب و چالش هایی هم در این زمینه وجود دارد و لازم است، برای بهتر شدن امر تبلیغ همه مراکز تبلیغی در کنار هم قرار گیرند و شورای مرکزی برای امر تبلیغ با حضور مراکز حوزوی تشکیل شود تا شاهد اثر گذاری مسئله تبلیغ در جامعه باشیم و بتوانیم از این رهگذر مسائل پیرامونی تبلیغ را شناسایی و برای آن برنامه ریزی وهدف گذاری کنیم.

در بحث تبلیغ لازم است برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی و فرهنگی الزامات، مقدمات و تمهیدات  مناسب با نیازهای جامعه در حوزه دینی و فرهنگی شناسایی و برای اثر گذاری بهتر برنامه ریزی و اجرا شود.زمانی می توانیم تبلیغ اثر گذار داشته باشیم که اضلاع مختلف تبلیغ ازحوزه که متولی در بحث آموزش طلاب و مبلغین است، و دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات مسئولیت سازماندهی و اعزام را به عهده دارند بدرستی فعالیت های خود را انجام دهند.

 فرایند سه گانه ای اعزام

در بحث اعزام مبلغ، فرایند سه گانه ای مانند حوزه، دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات وجود دارد. حوزه متولی آموزش است و  لازم است برنامه ریزی و سامان دهی بهتری در بحث آموزش انجام دهد، دلیل آن این است که خاستگاه اصلی تبلیغ حوزه می باشد.

دفتر تبلیغات هم متولی شناسایی مبلغین، تشکیل دادن پرونده، آموزش مهارت های تبلیغی و ساماندهی مبلغین است،‌سازمان تبلیغات نیز وظیفه دارد نیاز سنجی میدانی در سطح جامعه انجام دهد، بر اساس نیاز منطقه و تخصص،  مبلغین را اعزام کند و در پایان هم ارزیابی از فعالیت مبلغین تهیه نماید.

 همه هدف این اضلاع در بحث اعزام این است که بتوانند فعالیت محوله را  از آموزش مهارتها و شناسایی مبلغین گرفته تا نیاز منطقه، به خوبی انجام دهند و طبیعی است وقتی این مواردخوب صورت نگیرد پیامد آن مشکلات و عدم اثرگذاری در بحث اعزام  ده هزار مبلغ  خواهیم بود که کم و بیش وجود دارد و نمی شود آن را انکار کرد.

آموزش کوتاه مدت تبلیغ

یکی از آموزش های که همواره و در این سالیان به صورت جدی دفتر تبلیغات به دنبال اجرای آن است و تا الان هم به اجرا در آمده آموزش کوتاه مدت تبلیغ به مبلغین است، به دلیل اهمیت کار، در دفتر تبلیغات، مرکزی به نام آموزش کاربردی تبلیغ شکل گرفته و رسالت اصلی این مرکز، آموزش مبلغین در دوره های کوتاه مدت چند ماهه است.

 در این مرکز طلبه ای که می خواهد برای تبلیغ از سوی این دفتر اعزام شود، ابتدا در دفتر تبلیغات پرونده تشکیل می دهد و بعد در دوره های آموزشی متناسب با رتبه تبلیغی و در مرحله آخر در آزمون عملی منبر و روضه خوانی شرکت می کند؛ بعد از گذراندن و  موفقیت در این مراحل اعزام خواهد شد. این مرکز برای همه رتبه ها از یک گرفته تا چهار و قبل از آن برای طلاب پایه 5 و شش در قالب بشیران جوان برنامه دارد.

 در این دورها مباحث فن رثاء، خطابه و سخنوری، مشاوره تبلیغی، جامعه شناسی تبلیغی، مهارتهای کاربردی آموزش داده می شود. این مرکز همچنین تاکنون اقدام به برگزاری آموزش کاربردی و تربیت مدرس اسلامی و معارفی در موضوعات نقد وهابیت، مسیحیت تبشیری و عرفانهای نوظهور و تربیت مربی کودک نوجوان که سابقه آن بیش از30 سال هم می رسد نیز در قم و شهرهای درخواست کننده مانند کرمانشاه، ملایر، خوزستان و کرمان نیز کرده است.

تعداد اعزام در ایام محرم

برای اولین بار میزان اعزام مبلغ در قم و شعب دفتر تبلیغات  در محرم امسال به ده هزار160 نفر رسیده، از این تعداد 8 هزار نفر اعزامی از قم و مابقی از شعب دیگر بودند؛ از کل اعزام ها، 9هزار سیصد نفر برادر و 784 نفر هم طلاب خواهر بودند؛ بیشترین اعزام ها در میان استانها و شعب، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، کرمان و فارس، کمترین اعزام ها به مناطق، کردستان، البرز و ایلام در محرم بوده است.

 اعزام اربعین و ماه صفر

 در سال گذشته حدود 300 نفر از این دفتر برای اربعین اعزام شدند، ولی امسال به دلیل اهمیت کار و ظرفیت اربعین و ساماندهی امر تبلیغ، ستادی متشکل از چند ارگان حوزوی تشکیل شد و دفتر تبلیغات هم یکی از آن اعضاء است. از این ستاد بیش از 700 نفر به مناطق شناسایی شده و نقاط مرزی مهران، نجف، کربلا و موکب ها، اعزام و مستقر شدند و عمده فعالیت این گروها، بیان احکام، اقامه نماز جماعت و پاسخ به شبهات است.

این دفتر بنا دارد در ایام ماه صفر از 2 هزار  مبلغ برای مناطق درخواست شده هم ثبت نام کند.

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha