جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کرسی آزاد اندیشی

حوزه/ استاد حوزه خواهران گفت: وجود ولی فقیه، نشان دهنده اسلامی بودن جامعه بوده و به مفهوم آن است که آن جامعه در مسیر قرآن و اهل بیت (ع) به پیش می رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از مازندران، کرسی آزاد اندیشی «ولایت مطلقه فقیه و نقش آن در انسجام جامعه» در مدرسه علمیه فاطمه الزهراء (س) آمل برگزار شد.

سیده حسنیه سخائی محقق حوزه در این کرسی اظهارداشت: ولایت به معنی امارت و حکومت است که با ادله نقلی و عقلی می توان آن را اثبات کرد. بر اساس دلیل نقلی، پیامبر (ص) از طرف خداوند برای حکومت و سرپرستی جامعه اسلامی منصوب شده و بعد ایشان ائمه معصومین (ع) بر مردم ولایت دارند؛ و در زمان غیبت کبری نیز ولی فقیه، بر مردم ولایت داشته و اداره و سرپرستی جامعه را عهده دار هستند

وی افزود: بر اساس دلیل عقلی، انسان ها به صورت اجتماعی در یک جامعه زندگی می کنند، پس برای ایجاد وحدت و همگرایی، به یک رهبر نیازمندند که برآن ها ولایت داشته و هدایتشان نماید.

وی تصریح کرد: ولی فقیه و رهبر جامعه باید یک نفر باشد، زیرا  از یک طرف، این مسئله منطبق بر قانون اساسی کشور است که یک نفر به عنوان رهبر، جامعه را هدایت کرده و دیگران مانند سرباز، پیرو و تابع ایشان باشند. از طرف دیگر اگر جمعی به عنوان شورای رهبری بر جامعه حکومت داشته باشند، مستلزم آن است که در خصوص هر موضوعی، همه نظر دهند و وقتی همه بر یک امر توافق کردند، آن وقت نظر قطعی شان را اعلام نمایند در صورتی که گاهی اوقات لازم است رهبر جامعه در مورد یک موضوع به سرعت تصمیم گیری نموده و رأی نهایی را صادر کند ولی اگر چند نفر سپس تصمصم بگیرند، مدت زمانی طول کشیده و جامعه تضعیف می شود و یا ممکن اصلاً به نتیجه قطعی نمیرسد. بنابراین، جامعه را نمی توان با دو رهبر اداره کرد.

زینت السادات علمدار؛ استاد حوزه خواهران به عنوان داور این کرسی بیان کرد: ولایت فقیه، بهترین نوع اداره یک حکومت محسوب می گردد. وجود ولی فقیه، نشان دهنده اسلامی بودن جامعه بوده و به مفهوم آن است که آن جامعه در مسیر قرآن و اهل بیت (ع) به پیش می رود. در نتیجه شخصی که به عنوان ولی فقیه انتخاب می شود باید ویژگی های او از طرف شارع مقدس بیان گردد.

وی تصریح کرد: حکومت اسلامی با حکومت غیر اسلامی تفاوت دارد، چرا که هم دنیا و هم آخرت مردم را در نظر دارد؛ اما حکومت های سکولاریسم، تنها در جهت برآوردن نیازهای مادی افراد تلاش می کند. در بینش توحیدی ما و بر اساس قرآن کریم، مراجعه به طاغوت نفی شده است. پ

استاد حوزه مازندران اعلام کرد: در زمان غیبت امام معصوم(ع)، باید کسی باشد که مسلط به احکام الهی بوده و جامعه را در مسیر توحید پیش ببرد که بنا به فرموده امام زمان (ع) «و أما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها إلی رواه حدیثنا»، باید فردی مدبر، آگاه به زمان و دارای شایستگی اخلاقی و رفتاری بوده تا بتواند حکومت اسلامی را براساس دستورات الهی اداره نماید.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ولایت فقیه باید مطلقه بوده و اداره تمام امور دینی و دنیوی مردم جامعه را برعهده بگیرد؛ همچنین و وقتی مسئله ای پیش آمد، باید اهم و مهم نموده و بر اساس مصالح کل افراد و اجتماع، تصمیم بگیرد.

انتهای پیام313/48

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha