پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله بهجت(ره)

حوزه/ ارزش و اهمیت جایگاه پدر و مادر در اسلام به گونه ای است که غیر از واجبات و محرمات، امر و دستور پدر در باقی اعمال لازم الاجراست و آه مادر زندگی فرزند را به تباهی می کشاند و سراغ نداریم کسی را که بدون احترام گذاشتن به والدین خود به مراتب رفیع رسیده باشد.

آیه:

خداوند متعال در قرآن می‌فرماید:

وَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا احقاف/15

انسان را به نیکی کردن به پدر و مادر سفارش کردیم

آینه:

حکایت؛ زمانی‌که آیت الله بهجت(ره) در نجف مشغول تحصیل و تهذیب نفس بودند عده ای که مطالب عرفانی را قبول نداشتند نامه ای برای پدر آقای بهجت می فرستند و در مورد ایشان بدگویی می کنند و می گویند ممکن است فرزندت از درس و بحث، خارج شود.

پدر بزرگوار ایشان نامه ای برای آقای بهجت می نویسد که من راضی نیستم جز واجبات، عمل دیگری انجام دهی، حتی راضی نیستم نماز شب بخوانی، آقای بهجت می فرماید: وقتی نامه ی پدرم به دستم رسید، خدمت آقای قاضی رسیدم و نامه را به ایشان نشان دادم، ایشان فرمودند: شما مقلد چه کسی هستید؟ گفتم : من مقلد آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی (ره) هستم، فرمودند: باید بروید از مرجع تقلیدتان بپرسید.

آقای بهجت می فرماید: من نزد آقا سید ابوالحسن اصفهانی (ره) رفتم و از ایشان کسب تکلیف کردم، ایشان فرمودند: باید حرف پدرت را اطاعت کنی، از آن موقع به بعد آقای بهجت سکوت می کنند و چیزی نمی گویند.

در سکوت مطلق فرو می روند و حتی برای خرید، از خادم مدرسه تقاضا می کنند تا این کار را برای ایشان انجام دهد؛ چرا که سخن گفتن از واجبات نیست و کار و فعل مباحی می باشد حتی ایشان خیلی کم در کوچه و خیابان رفت و آمد می کردند و تمام این کارها به خاطر این بود که می خواستند از دستور پدرشان اطاعت کنند1

هرآن پسر که پدر، زان پسر بود خشنود                      نه روز او بد باشد، نه عیش او دشوار 2

  1. با اقتباس و ویراست از کتاب پرده نشین
  2. فرخی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹
    2 8
    این کار بهجت قابل قبول نیست
    • بنده خدا IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      1 0
      هان!!درودبرآیت الله بهجت
  • سجاد IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    0 0
    این داستان درست روایت نشده اصلش این اشت که پدرشان گفتند راضی نیستم حتی یک سبحان الله مستحب بگویی و ایشان تمام مستحبات را ترک کردند و همچنین پدرشان به ایشان گفتند حق نداری به درس فلان استاد بروی و ایشان هم اطاعت کردند تمام این چیز ها چیست که می گویید؟! آن هم به این علت که ان موقع هیاهویی شده بود که عده ی زیادی به امثال آیت الله بهجت تهمت صوفی بودن می زدند. و حتی استاد ایشان را میخواستند به قتل برسانند
  • غزل IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    1 0
    این کار واقعا عقلانی نیست و در طول زندگی ایشان هم به این پایبند نبوده اند مگر امام جماعت مسجدی شدن واجب است که ایشان بود. وقتی میگویید سخن گفتن واجب نیست به خادم پس چگونه امر کردند برود خرید کند پس با او هم سخن گفته از هر طریقی نوشتن و اشاره و هر جوری حساب کنید کار مباح انجام داده. چرا مردم را با این روایات گمراه میکنید ؟
    • matin-milani US ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      0 0
      بعدا نظر پدرشون عوض شد برا همین انجام دادن