پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله نمازی-دیدار کارکنان اوقاف کاشان

حوزه/ نماینده ولی فقیه در کاشان با بیان این که وقف یکی از راهکارهای مقابله به تحریم هاست، گفت: نقش و ساختار وقف در تحقق اقتصاد مقاومتی باید توسط محققین مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

 به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، پیش از ظهر امروز در دیدار رئیس و کارکنان اداره اوقاف و امور خیریه کاشان، با تبریک دهه وقف به احیاگران موقوفات در سراسر کشور، گفت: براساس روایات و سیره ائمه اطهار (ع) وقف به عنوان یک راه و رسم توحیدی برای احیاء شعائر مذهبی تشریح شده است .

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به توجه ویژه پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین(ع) به وقف، خاطرنشان کرد: حضرت امیرالمومنین(ع) از طریق وقف چاه های مختلف و مزارع متعدد کشاورزی کمک های زیادی به فقرا کرد.

وی به اثرات  وقف  مساجد، حسینیه ها، تاسیس حوزه های علمیه، پرداخت هزینه زائران، تهیه جهیزیه، ازدواج و تحصیل جوانان، مسکن و بیماریهای صعب العلاج اشاره کرد و افزود: آثار و منافع وقف باید برای کسانی که تمکن مالی دارند، تبیین شود .

عضو خبرگان رهبری به نقش وقف در توسعه فرهنگ اسلامی، اقتصادی، کمک به فقرا و ... اشاره کرد و افزود: مراجع معظم تقلید، فقها، علما ء از جمله امام خمینی (ره) که حافظان اسلام و شریعت بوده و هستند، در حوزه های علمیه وقفی تربیت شده اند.

آیت الله نمازی یادآور شد: متاسفانه وقفیاتی که توسط افراد خاص انجام می شود هنوز جایگاه آن در فرهنگ عمومی جامعه درست تعریف نشده است .

عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان اینکه وقف یکی از راهکارهای مقابله به تحریم هاست، ابراز داشت: با توجه به اینکه وقف در قوام جامعه موثر می باشد، لذا  نقش و ساختار وقف در تحقق اقتصاد مقاومتی باید توسط محققین مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی با بیان این که متصرفان موقوفات، حقوق وقفیات را منصفانه پرداخت نمی کنند، گفت: چون سرمایه در جامعه اسلامی موجب اقتدار است، لذا نباید ثروت جامعه را به دست کسانی که عقل و محاسبه اقتصادی ندارند، بسپاریم.

نماینده ولی فقیه در کاشان با بیان اینکه در جامعه اسلامی نباید فقیر وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: در عصر ظهور زمین تمام برکاتش را پس می دهد و هر کس به اندازش نیازش از این برکات برخوردار می شود.

آیت الله نمازی با بیان اینکه در جامعه اسلامی هرکس به اندازه تمکن مالی باید بخشی از اموالش را برای نیازهای خاص جامعه وقف کند، گفت:  اگر این گونه افراد در زمینه وقف کوتاهی کنند، فقر، سرقت و جرم و جنایت در جامعه زیاد خواهد شد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این که احداث زائرسرا در مشهد الرضا (ع) برای اقشار کم درآمد در اولویت های وقف قرار گیرد، افزود:  وقف حوزه های علمیه، مدرسه سازی، درمان و توسعه فرهنگ قرآنی نیز باید در اولویت قرار داده شود.

امام جمعه کاشان در پایان، وقف را یک مانور سیاسی و عبادی دانست و افزود: برنامه ریزی، گزارش، سیاست گذاری، احیاء و مستند سازی موقوفات عبادت است.  

کتاب فرهنگ جامع بقاع متبرکه کاشان رونمایی می شود

حجت الاسلام جعفرجنتی، نیز در این دیدار، از انتشار کتاب فرهنگ جامع بقاع متبرکه کاشان خبر داد و گفت: این اثر ارزشمند،  چهارشنبه  هیجدهم آذرماه به مناسبت دهه وقف در حرم سلطان امیر احمد (ع) با حضور مسئولان، روحانیون و طلاب کاشان رونمایی می شود

وی در ادامه اداره موقوفات و اجرای نیات واقفین را از مهمترین وظایف اوقاف وامور خیریه  این شهرستان برشمرد و ادامه داد: اداره اوقاف کاشان علاوه بر اجرای نیات واقفین  در معاونت های  توسعه، پشتیبانی، حقوقی، ثبتی و فرهنگی اقدامات بسیارخوبی را انجام داده است .

 رئیس اداره اوقاف وامور خیریه کاشان با اشاره به اینکه در8 ماه گذشته 50 سند موقوفه صادر و 900 سند اجاری تمدید شده است، افزود: با هماهنگی که با اداره ثبت اسناد واملاک کاشان به عمل آمده تا پایان سالجاری  200 سند موقوفه در این شهرستان ثبت خواهد شد.

وی، عدم دسترسی اداره اوقاف کاشان به اسناد واقفین  و عدم وصول اجارات به موقع را از مهمترین  مشکلات  این اداره برشمرد و ابراز داشت: از وافقین انتظارداریم اسناد وقفی که در منازل خود نگهداری می کنند را به منظور برنامه ریزی در اجرای نیات واقفین به اداره اوقاف و امور خیریه تحویل دهند .

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha