شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله یزدی در اجلاسیه دهم جامعه مدرسین و علمای بلاد

حوزه/ بنیه علمی حوزه ها باید رو ز به روز تقویت شود؛ این تقویت نه تنها در زمینه مرجع پروری، بلکه باید در همه عرصه هایی که مورد نیاز جامعه انسانی است، توسعه یابد؛ در این عرصه باید به فقه حکومتی نیز بیشتر پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله یزدی پیش از ظهر امروز در دهمین اجلاسیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با علمای بلاد که در مدرسه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، گفت: یکی از سوالاتی که از حوزه پرسیده می شود، این است  که آیا پس از انقلاب رشد علمی حوزه محدود شده؟ از نظر بنده این مساله یک اتهامی است که به حوزه علمیه قم زده می شود؛ زیرا رشد علمی حوزه متوقف نشده است.

وی افزود: حوزه های علمیه از نظر کمی و کیفی رشد متناسبی داشته اند،ولی طبیعی است که به حد اعلی نرسیده؛ این که بیان شده، طلاب امروز سرگرم مسایل روزشده اند و از علم غافل هستند، اصلا درست نیست.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین بیان کرد: اگر به تولیدات فاخر حوزه علمیه قم در بخش های مختلف از جمله کتاب،‌ مجلات، مقالات و درس ها بنگریم، متوجه می شویم که حوزه از نظر پژوهشی رشد کلانی داشته است؛ حوزه علمیه قم و حوزه های علمیه سراسر کشور این رشد را طی کرده اند.

حوزه به بهترین شکل کار خود را انجام می دهد

آیت الله یزدی عنوان کرد: در علومی که مبنای اجتهاد است، حوزه علمیه ما پیشرفت بسیار زیادی داشته  و قطعا همه کسانی که در این بخش فعال هستند به بهترین شکل کار خود را انجام می دهند.

وی گفت: برخی مسایل امروز از جمله مسایل مرتبط به رشته های جدید پزشکی و پیوند اعضا  در زمان رژیم سابق یا در گذشته اصلا وجود نداشته و امروز حوزه متکفل پاسخگویی به این سوالات است.

استاد حوزه علمیه افزود: امروزه فقه قرآن و فقه حدیث و... در حوزه علمیه به شکل تخصصی دنبال می شود؛ به همین خاطر بیان می کنیم که رشد علمی حوزه علمیه ما متوقف نشده است و بنیه علمی آن نیز رو به تعالی است؛ گرچه در حوزه علمیه قم و حوزه های علمیه، در رده اول و دوم افرادی هستند که وقت خود را به کارهای دیگر از جمله فعالیت های معنوی می گذارنند؛ ولی این افراد در اقلیت هستند والا حوزه علمیه تلاش و فعالیت خود را داشته است.

بنیه علمی حوزه ها باید تقویت شود

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین بیان کرد: بنیه علمی حوزه ها باید روز به روز  تقویت شود؛ این تقویت نه تنها در زمینه مرجع پروری، بلکه باید در همه عرصه هایی که جامعه انسانی به این عرصه ها نیاز دارد، توسعه یابد؛ در این عرصه باید به فقه حکومتی نیز بیشتر پرداخته شود.

حوزه در عرصه بصیرت سیاسی نیز پیشگام باشد

آیت الله یزدی عنوان کرد: حوزه های علمیه باید بصیرت لازم را در خصوص شرایط امروز دنیا داشته باشند؛ حوزه خاستگاه و مادر انقلاب اسلامی است و قطعا باید در عرصه بصیرت سیاسی نیز پیشگام باشد.

وی گفت: مجموع مراجع و اساتید و طلاب، ارکان تشکیل دهنده حوزه علمیه هستند؛ امید شخص بنده به نسل جوان حوزه است؛ کم نیستند اساتید و شخصیت های بزرگی که خدای ناکرده نه اینکه به مسایل روز توجه ندارند؛ بلکه لازم هم نمی دانند که کسانی که در درس آنها شرکت می کنند به مسایل روز  و نظام اسلامی توجه داشته باشند.

برخی حتی یک کلمه در حمایت از نظام حرف نمی زنند

استاد حوزه افزود: درس برخی آقایان در یک سال برگزار می شود؛ ولی آن استاد یک کلمه در خصوص نظام اسلامی و شرایط روز صحبت نمی کند، ولی نسل جوان این توجه و بصیرت را دارند و این وضعیت را نیز شکل خواهندداد.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین بیان کرد: در این عرصه مراجع عظام و اساتید و طلاب، ضمن تقویت بنیه علمی حوزوی که مسایل لازم را پیگیری می کنند، شرایط لازم را برای هدایت جامعه امروز فراهم کنند.

آیت الله یزدی عنوان کرد:  مسئولان حوزه های علمیه و حوزه های دیگر بلاد، باید ضمن توجه به بنیه علمی به تقویت بصیرت لازم برای پاسخگویی به نیازهای امت اسلامی در شرایط جهانی امروز داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha