چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله علیدوست

حوزه/ رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی با بیان اینکه منع گسترش سلاح های هسته ای، یک رکن شرعی در اسلام است، گفت: فتوای رهبر معظم انقلاب در خصوص حرام بودن استفاده از سلاح های هسته ای یک حکم حکومتی یا تاکتیک سیاسی نبود، بلکه فتوایی برگرفته از قرآن و سنت است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله ابوالقاسم علیدوست امروز در دومین همایش بین المللی اسلام و حقوق بشردوستانه که در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه اهتمام و توجه به مسئله حقوق بشر ارزشمند است، اظهار داشت: مصلحان و متفکران دنیا باید درباره کسانی که با یک فتوا هزاران تروریست تربیت می کنند، تفکر و تامل داشته باشند.  

وی با بیان اینکه متفکران و فقها در قالب یک حرکت منضبط از فقه شیعه و سنی، به استنباط و ارائه احکام جدید بپردازند، تصریح کرد: علمای اسلام، حقوقدانان و متفکران بشریت، ظرفیت های عظیم اسلام و نصوص دینی را با معاهدات، قوانین و اسناد بین المللی مقایسه و کمبودها را رفع کنند.

این عضو جامعه مدرسین با اشاره به اینکه براساس مبانی حقوق اسلامی، هدف هیچگاه وسیله را توجیه نمی کند، افزود: در هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم به رغم حملات هوایی و بمباران های رژیم صدام، هنگامی که خلبانان ایرانی بر فراز شهر بغداد رفتند، به جای بمب و موشک اطلاعیه ای برای هدایت آنها ریختند.

آیت الله علیدوست تصریح کرد: امروزه اقداماتی نظیر سپر انسانی، گروگان گیری و ناپدیدی اجباری در دنیا مشاهده می شود؛ اما متاسفانه با گروگان گیری ریشه ای تر مواجه هستیم که افکار برخی افراد را به گروگان گرفته و شست وشوی مغزی می دهند.

وی با بیان اینکه دین اسلام از نظر حقوق بشر صدها سال جلوتر از معاهدات بین المللی است، افزود: اسلام بر لزوم عدم تعرض  و هجوم به غیرنظامیان و سپر انسانی قرار ندادن افراد بی طرف در جنگ تاکید کرده و محتوای مبانی دینی پیشتاز مسائل حقوق بشری  است.

رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه با اشاره به اینکه روح سوداگرانه و معامله در معاهده منع سلاح های هسته ای که در سال 1968 تصویب شد، وجود دارد، ابراز داشت: متاسفانه بشر هنوز به این مرحله نرسیده که برای همیشه و بدون معامله، سلاح های کشتارجمعی را منع کند.   

آیت الله علیدوست با بیان اینکه منع گسترش سلاح های هسته ای یک رکن شرعی در اسلام است، اظهار داشت: فتوای رهبر معظم انقلاب در خصوص حرام بودن استفاده از سلاح های هسته ای یک حکم حکومتی یا تاکتیک سیاسی نبود بلکه فتوایی برگرفته از قرآن و سنت است.       

وی افزود: دین اسلام اجازه تولید، گسترش و استفاده از سلاح های کشتار جمعی را نمی دهد زیرا این تسلیحات قابلیت نابودی بشر و نسل های آینده را دارد.

عضو جامعه مدرسین خاطرنشان کرد: اگر مواد منع سلاح های هسته ای با آیات قرآن، روایات و فتوای فقهای اسلام مقایسه شود، شاهد پیشتازی نظرات اسلام خواهیم شد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha