پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
سلام بمبئی

حوزه/جدا از جذابیت داستان، کارگردان و تهیه کننده، تواسته‌اند با بهره‌گیری از یک داستان ملودرام، حرف‌ها و پیام‌های خود را به زبانی زیبا در فیلم بزنند، بدون اینکه مخاطب، آن را پس زند و نسبت به آن موضوع، عکس‌العمل منفی از خود نشان دهد.

حمید بهمنی کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»با بیان اینکه تولید فیلم‌هایی نظیر «سلام بمبئی» جز الزامات سینماست، اظهار کرد: اگر سینما را یک هنر – صنعت بدانیم، متوجه خواهیم شد چرخه سینما با سودآوری اقتصادی می‌چرخد، درصورتی که سینمای ما عملاً چنین امتیازی را نداشته و نمی توانستند داشته‌های اقتصادی خوبی برای هنر هفتم داشته باشند. در چنین فضایی فیلم‌هایی نظیر «سلام بمبئی» توانسته‌ با پرداختن به سلیقه تماشاگر، مخاطبان قابل توجهی را به سمت خود بکشانند.

وی افزود: جدا از جذابیت داستان، کارگردان و تهیه کننده، تواسته‌اند با بهره‌گیری از یک داستان ملودرام، حرف‌ها و پیام‌های خود را به زبانی زیبا در فیلم بزنند، بدون اینکه مخاطب، آن را پس زند و نسبت به آن موضوع، عکس‌العمل منفی از خود نشان دهد. این ویژگی فیلم سبب شده «سلام بمبئی» را کاری سطحی ندانیم، بلکه اثری است که با زبانی عامه پسند، پیام‌های اخلاقی می‌دهد. برای درک بهتر موضوع، به چند نکته این فیلم اشاره می‌کنم که از نگاه من در آن اخلاقیات اسلامی مد نظر قرار گرفته است.

*اهتمام خانواده و احترام به مادر در «سلام بمبئی»

این کارگردان سینمای دفاع مقدس ادامه داد: در «سلام بمبئی» آنچه از روابط دختر و پسر می‌بینیم همانند فیلم‌های امروزی سینما نیست که در آن بی‌اخلاقی وجود داشته باشد، حتی دیالوگ‌هایی که بین آنها رد و بدل می‌شود اینگونه نیست. در این فیلم وقتی چند جلسه از آشنایی این دختر و پسر می‌گذرد، پسر به خواستگاری دختر رفته و با وی ازدواج می‌کند. در بخش دیگری از فیلم، وقتی بحث احترام به پدر و مادر پیش می‌آید، به گونه‌ای از مقام مادر تعریف می‌شود که فقط در فرهنگ اصیل ایرانی می‌توان آن را مشاهده کرد. از این دست مثال‌ها باز هم وجود دارد.

*ضرورت اهمیت به ارزش های فراموش شده

وی به توضیح فوق اضافه کرد: نگاه به اخلاقیات اسلامی، حتی در نامگذاری شخصیت‌های فیلم هم مشاهده می شود، این‌که اسم و فامیل بازیگر اصلی در فیلم علی محمدی است، مطمئناً رویکردی است که نسبت به آن فکر شده و بدون منظور در فیلم جای داده نشده است. به ویژه در شرایط فعلی کشورمان که گذاشتن نام‌های بسیار غریب که از دل فرهنگ غربی در کشورمان باب شده و ما بدون دقت و توجه از کنار آن می‌گذریم. برای همین چنین فیلم‌هایی که مورد پسند مردم و خانواده‌ها واقع می‌شود، به­نوعی مبلغ ارزش‌هایی هستند که شاید سالهاست آنها را فراموش کرده‌ایم.

این فیلمساز درباره استقبال مردم از این فیلم هم گفت: اینکه چرا مردم از این فیلم استقبال کرده‌اند، حرف‌های خاص خود را دارد باید با دیده احترام به آن نگریست، نه اینکه با زیر سوال بردن و به نوعی توهین کردن خواسته مردم را سرزنش کردند. مردم چیزی که را می‌خواستند در این فیلم دیدند، بدون این که واهمه‌ای از پیام‌ها و دیالوگ‌های آن داشته باشند، فیلم را تماشا کردند، زیرا در بسیاری از تولیدات به ظاهر اجتماعی، کلماتی بیان می‌شود که زیبنده خانواده‌های ایرانی نیست. در این کار همچنین مردم توانستند برای دو ساعت رها از مشکلات زندگی، داستانی شیرین را به تماشا بنشینند. این اتفاق می‌تواند برای ما درس مهمی در پی داشته باشد. آن هم اینکه سینما چیزی جز سلیقه و خواست مردم و احترام به ارزش ها و هنجارهای حاکم بر جامعه دینی ایران نیست.

*برخی اشکالات فیلم

این فیلم ساز در کنار برشمردن نقاط مثبت به برخی اشکال‌های سلام بمبئی نیز اشاره کرد: مسلماً این فیلم همانند سایر تولیدات سینمایی، ضعف‌هایی هم دارد که قابل اشاره است. برای مثال بازی‌ها می‌توانست از این حرفه ای تر باشد، یا اینکه تدوین بهتری انجام داد، اما بحث ما به موضوعات فنی فیلم مربوط نمی‌شود، چون ادعایی برای این­که یک فیلم شماره یک است، ندارد، بلکه تنها می‌خواهد برای دقایقی مردم را به شکلی صحیح سرگرم کنند. سرگرمی که جنس بدآموزی ندارد، بلکه می‌توان ارزش‌های انسانی و اخلاقی را به خوبی در آن مشاهده کرد.

وی در انتهای سخنان خود تصریح کرد: نیاز امروز سینمای کشور، فیلم‌هایی است که در آن ارزش‌های خانواده تبلیغ شود؛ ارزش‌هایی که اندیشه و ریشه فکری خود را از فرهنگ غنی اسلامی وام گرفته باشند، اتفاقی که متاسفانه در سینمای ما کمتر روی می‌دهد و شاهد نگاهی عزت مندانه به خانواده ایرانی نیستیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha