جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام افضلی ، معاون پژوهش حوزه علمیه خوزستان و مدیر مدرسه مجازی فقه جعفری

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خوزستان گفت: پژوهش زیربنای توسعه کارهای علمی بوده که اگر پژوهش صورت نگیرد، پیشرفتی هم حاصل نمی‌شود.

حجت‌الاسلام محمد افضلی، معاون پژوهش حوزه علمیه خوزستان، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز اظهار داشت: پژوهش باید بنیادی، گروهی و ناظر به نیازها و مطالبات جامعه باشد و حوزه‌های علمیه باید از مطالبات جامعه نیازسنجی کنند و بر اساس آن‌ها گروه‌های پژوهشی را تشکیل دهند.

وی در ادامه با اشاره به جشنواره حلی، خاطرنشان کرد: در اولین جشنواره حلی بیش از ۶۲۷ اثر به دبیرخانه ارسال شد که ۴۵۲ اثر متعلق به حوزه‌های علمیه برادران و ۱۷۵ اثر متعلق به حوزه‌های علمیه خواهران استان بود و این تعداد آمار به لحاظ تعداد آثار کشور، قابل‌قبول و مطلوب است.

حجت‌الاسلام افضلی بیان داشت: در این جشنواره ۲۲ اثر استانی حائز رتبه برگزیده شدند که ۱۲ اثر مربوطه به آقایان و ۱۰ اثر متعلق به حوزه‌های خواهران استان بود که با حضور مسئولان کشوری جشنواره علامه حلی و نماینده ولی‌فقیه در خوزستان و امام‌جمعه اهواز از صاحب آثار تقدیر و تشکر به عمل آمد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خوزستان عنوان کرد: مدیران و معاونان مدارس علمیه طلاب را به سمت انجام فعالیت‌های پژوهشی ترغیب کنند اما توجه داشته باشند که هر پژوهش و تحقیقی تولید علم نیست و نباید در این امور تنها به کمیت توجه شود بلکه کیفیت آثار باید در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان این مطلب که به حوزه‌ای نیاز داریم که در آن آموزش، تعلیم و پژوهش، تحقیق و بینش باشد، افزود: پژوهش زیربنای توسعه هر کار علمی است و اگر پژوهش صورت نگیرد پیشرفتی هم حاصل نمی‌شود.

حجت‌الاسلام افضلی در پایان، با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر غیرقابل استفاده بودن برخی مقالات اظهار داشت: پژوهش یک فعالیت طولانی‌مدت است و بعضاً پژوهش‌ها بدون تحقیق و متناسب با نیاز جامعه نیست، پس در جامعه‌ای که به دنبال راه‌حل‌ها هستیم، باید پژوهش‌ها را به سمت پژوهش‌های کاربردی ببریم که بتوانیم نتیجه مفیدی از آن‌ها بگیریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha