پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام و المسلمین محسن جلالی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین جلالی از رشد ۱۰۰ درصدی مقالات پژوهشی در حوزه اصفهان خبر داد و خواستار اجرای طرح جذب هیئت علمی پژوهشی حوزه های علمیه شد.

حجت الاسلام و المسلمین محسن جلالی در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان به مناسبت هفته پژوهش اظهارکرد: فعالیت های پژوهشی همانند سایر فعالیت های حوزه های علمیه پیگیری و اجرا می شود که نتایج آن را در جشنواره ها و تولید کتاب ها می توان دید.

وی ادامه داد: پژوهش راهی برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افق‌های تازه برای آیندگان است، چرا که پژوهشگر با استفاده از ابزارهای گوناگون به مشاهده دقیق‌تر و عمیق‌تر پدیده‌های پیرامون خود می‌پردازد و با نگاهی نقادانه و موشکافانه به پیرامون خود می‌نگرد و برای رفع مشکلات جامعه و ارائه بهترین راهکارهای عملی، اطلاعات موثقی در اختیار متولیان امور می‌گذارد

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان تاکید کرد :  امروزه هدایت طلاب به سوی روش حل مسئله و بررسی و پژوهش در فرآیند تحصیل امری بسیار مهم است، چرا که امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند، مطالب را تحلیل کنید، نه اینکه فقط شنونده و بعد گوینده باشید.

وی افزود: طی سال جاری مقاله های زیادی توسط طلاب و روحانیون حوزه علمیه اصفهان نوشته شده که نسبت به سال گذشته رشد بیش از 100درصدی داشته و این مقاله ها به مرحله کشوری نیز راه یافتند که استان اصفهان از این لحاظ رتبه دوم علمی جشنواره علامه حلی را در سطح کشور در سال جاری کسب کرد.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: مرکز پژوهش در حوزه  علمیه استان اصفهان تشکیل شده که فعالیت های آموزشی و پژوهی و فعالیت های گروه های علمی در این مرکز انجام می شود و از جمله گروه های فعال در مرکز پژوهشی گروه فلسفه، کلام، قران، گروه ادبیات و فقه و اصول است.

وی با بیان اینکه باید کلاس های درسی رویکرد پژوهشی داشته باشد، تصریح کرد: اساتید باید عمیق تر به مفاهیم دینی بپردازند و طلاب نیز به طور عمقی مطالعه کنند که عمقی مطالعه کردن و تدریس عمقی نیازمند فعالیت پژوهشی است.

حجت الاسلام والمسلمین جلالی داد: آموزش تحقیق و پژوهش باید در مدارس و حوزه های علمیه توسط اساتید انجام شود تا  طلاب با روحیه  فعالیت پژوهشی کار کنند.

وی افزود: در حال حاضر طلاب حوزه های علمیه اصفهان در سطح 3  و ۶ و ۹ باید پایان نامه ارائه دهند که در دروس آن ها روش تحقیق آموزش داده می شود و جهت دهی به سمت تحقیق و پژوهش انجام می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین جلالی ادامه داد: نیازسنجی، ارائه برنامه و کار پژوهشی و حمایت از طرح های پژوهشی در مدارس علمیه انجام می شود و این امر فرصتی برای انجام فعالیت های پژوهشی توسط طلاب است.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان، تشویق طلاب و روحانیون به انجام فعالیت های پژوهشی را از برنامه های مرکز مدیریت حوزه های علمیه عنوان کرد و گفت: پروژه های تحقیقاتی و علمی برای انجام پژوهش و تالیف کتاب به حوزه های علمیه سپرده می شود که طلاب پژوهشگر در این راستا فعالیت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین جلالی، پژوهش را مهم دانست و گفت: در حوزه های علمیه همانند بخش های صنعتی و دانشگاه مرکز پژوهش نیاز است تا اینکه محتوای آموزشی غنا بخشیده شود و حوزه های علمیه در حوزه های تقویت مبانی درسی و علمی فعال تر شوند و یکی از ویژگی های انقلابی گری پاسخ به نیازهای جامعه است.

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان در پایان گفت: انجام فعالیت های پژوهشی به تقویت فعالیت های دینی و غنای محتوا کمک می کند که دراین راستا پیشنهاد می شود طرح هئیت علمی پژوهشی در حوزه های علمیه نیز چون دانشگاه ها اجرا شوند و براین اساس برخی از اساتید توانمند و قابل، صرفا برای پرداختن به امر پژوهش بر روی موضوعات خاص بر منطق نیازها به صورت هیئت علمی و دائم جذب شوند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha