جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام میلاد امینی موحد ، مستند جوان حوزوی

حوزه/ حجت‌الاسلام امینی موحد، با بیان اینکه دغدغه اصلی جوانان فعال در عرصه رسانه‌های برخط، تولیداتی با مضامین انقلابی و دینی است، گفت: امروز اگر یک هنرمند انقلابی بخواهد فیلمی کوتاه با مضامین ارزشی تولید کند، هزار و یک مانع مقابل او خواهد بود! اما ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، امروزه ضرورت فعالیت‌های فرهنگی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و طلاب و روحانیون به‌عنوان پرچم‌داران این عرصه، به‌خوبی از ضرورت‌های کار فرهنگی و لزوم تبلیغ دین و مواجهه با اقدامات دشمن، آگاه هستند. اما از آنجایی که کار فرهنگی در منبر، خطابه و تبلیغ خلاصه نمی‌شود، برآن شدیم با یکی از طلاب که در عرصه‌های مختلف فرهنگی تجربه دارد، گفتگویی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام میلاد امینی موحد، یکی از روحانیون خوش فکر اهوازی است که چند سالی در عرصه تبلیغ و رسانه خصوصاً تولید محتوای دینی و انتشار در رسانه‌های برخط و همچنین فعالیت تبلیغی در فضای مجازی فعالیت می‌کند.

اما وی ترویج آموزه‌های پاک اسلامی را فراتر از این چند عرصه دانسته و بدین ترتیب در عرصه مستندسازی نیز فعالیت‌های شاخصی داشته است تا حقانیت شیعه و مسلمانان را با تولید آثاری بصری به معرض مخاطبان در آورد.

«ازحله تا کربلا»، نخستین مستند حجت‌الاسلام امینی موحد و روایتی مستندگونه از حادثه تروریستی در شهر حله عراق است که در اربعین سال ۹۵ رخ داد و طی این جنایت هولناک، بیش از ۸۰ نفر از زائران حسینی به مقام رفیع شهادت نائل آمدند.

 حاصل گفتگوی خبرنگار «حوزه» در اهواز با این با این مبلغ جهادی پیرامون دلایل ورود او به عرصه فیلم و مستندسازی را در ادامه بخوانید:

*به‌عنوان سؤال نخست، هدف شما از ورود به عرصه مستندسازی چه بود؟

با این مقدمه شروع می‌کنم که امروزه ورود به عرصه هنر و رسانه، یکی از مهم‌ترین مقتضیات زمان، برای افرادی است که دغدغه مبارزه با تهاجم فرهنگی را دارند. اما متأسفانه باید اعتراف کرد که جبهه دشمن، یکپارچه و تحت سیاست‌گذاری کلان، در مسیر ریل‌گذاری شده فرماندهان فرهنگی خود، به پیش می‌رود.

و بنا به گفته خود سران جبهه کفر، ۹۰درصد این ریل‌گذاری‌ها، برای ایران و جوانان ایرانی است. اما در این حال، چه میزان سنگر دفاعی و جبهه تهاجمی در درون مرزهای فکری مردم تعبیه شده است!؟ شاید بسیار کم و ناچیز باشد و چه میزان نقشه‌های تهاجمی ترسیم شده؟! پاسخ دردناک اما واضح است!

بهتر است به یاد آوریم که پرچم‌دار عرصه مبارزه با کفر، آیت الله العظمی خامنه‌ای، چندین سال پیش اعلام کرد که دشمن از راه‌های گوناگون در تلاش برای ورود به کشور بوده و از هر پنجره‌ای که باز باشد، وارد خواهد شد.

پس بنا به نظر متفکران عرصه جنگ نرم فرهنگی، لازم بود تا سنگرهای واحدی برای تقابل و تهاجم با هجمه‌های دشمن راه‌اندازی شود. در این میان، نهادهای گوناگون فرهنگی متعددی، بعضاً با بودجه‌های کلان، راه‌اندازی و برنامه‌هایی تدارک می‌بینند. اما این برنامه‌ها، چه میزان کاربردی و بازدارنده و تهاجمی بود، شاید بتوان گفت که هیچ!

به کار بردن کلمه «هیچ» شاید بهتر از این باشد که بگوییم، برخی برنامه‌های فرهنگی اجرا شده از سوی نهادهای فرهنگی رسمی کشور، خواسته یا ناخواسته در راستای تخریب باورها و ارزش‌های فرهنگی بوده است. پس به همان «هیچ» اکتفا می‌کنیم.

امروزه دغدغه اصلی جوانان فعال در عرصه رسانه‌های برخط، تولیداتی با مضامین انقلابی و دینی برای نسل امروز چه در داخل و چه در خارج از کشور است و این دغدغه، همان مطالباتی است که مقام معظم رهبری، از جوانان هنرمند انقلابی خواسته‌اند.

حال اگر یک هنرمند انقلابی با همان شاخصه‌های مد نظر رهبر معظم انقلاب، بخواهد یک فیلم کوتاه با مضامین مختلف فرهنگی و ارزشی، تولید کند، هزار و یک مانع و سد مقابل او خواهد بود! اما کافی است یک فیلم‌ساز روشنفکر با همان روحیات روشنفکری و غرب‌گرا، بخواهد فیلم یا مستندی تولید کند، به‌راحتی برایش ممکن خواهد بود.

اما با همه این مشکلات و موانع، نباید از وظیفه و رسالت اصلی خود یعنی تبلیغ غافل ماند، علی‌الخصوص ما طلاب که از همان ابتدای راه طلبگی با مشکلات و موانع در تبلیغ دین آشنا بودیم، کمتر به این‌گونه مسائل توجه کرده و بیشتر ذهن و فکر خود را معطوف برنامه و هدف مد نظر می‌کنیم.

اگر بخواهیم از منظر روایات نیز توجه داشته باشیم، روایات معصومین ما را به تعامل با مردم با زبان‌های گوناگون توصیه کرده‌اند. یکی از این مصادیق روایت امام صادق است که می‌فرمایند:«کُونُوا دُعَاةً الناسِ بِغَیرِ أَلسِنَتِکُم» مردم را به راه راست هدایت کنید با وسیله‌ای غیر از سخنرانی که یکی از مهم‌ترین مصادیق آن در عصر حاضر فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ای است که برای جریان‌سازی‌های ملی و منطقه‌ای از آن ناگزیریم.

از چه سالی وارد عرصه رسانه و مستند سازی شدید؟

بنده از سال ۱۳۸۸ به جهت اهمیتی که در  باب جنگ نرم احساس شد، ضرورت را در این دانستم که در کنار تبلیغ چهره به چهره، وارد رسانه و فضای مجازی شوم و فعالیت‌های تبلیغی خود را با راهنمایی‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی نیز در آن عرصه هم ادامه دهم.

راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی روضه نیوز، چاپ ماهنامه «روضه»، فعالیت تخصصی در شبکه‌های مجازی پیرامون تبلیغ معارف شیعی در کنار توجه به تحکیم وحدت بین مذاهب و... برخی از کارهایی است که ما همراه با دیگر دوستان طلبه و دانشجو در مسیر جبهه انقلاب فرهنگی خوزستان انجام داده و می‌دهیم.

اگر بخواهیم از منظر روایات این موضوع را بررسی کنیم، روایات معصومین ما را به تعامل با مردم با زبان‌های گوناگون توصیه کرده‌اند. یکی از این مصادیق روایت امام صادق است که می‌فرمایند:«کُونُوا دُعَاةً الناسِ بِغَیرِ أَلسِنَتِکُم» ایشان می‌فرمایند مردم را به راه راست هدایت کنید با وسیله‌ای غیر از سخنرانی که یکی از مهم‌ترین مصادیق آن در عصر حاضر فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ای است که برای جریان‌سازی‌های ملی و منطقه‌ای از آن ناگزیریم.

نکته‌ای که باید بدان توجه کنیم، این است که گاهی اوقات کاری را پیگیری می‌کنم و به سرانجام می‌رسانم که احساس می‌کنم اگر آن را پیگیری و به سرانجام نرسانم هیچ‌کسی روی این کره زمین آن را انجام نخواهد داد.

به قول شاعر که گفت: «این همه آب که جاری است نه اقیانوس است/عرق شرم زمین است که سرباز کم است»؛ در حقیقت خداوند متعال به هر یک از طلاب و روحانیون عزیز یک پتانسیل و توانی داده که مسئولیت و بار خطیر تبلیغ معارف رسول‌الله(ص)، اهل‌بیت(ع) و آرمان‌های انقلاب اسلامی و شهدا را بر دوش آن‌ها گذاشته است! پس من نیز با همه توان تلاش می‌کنم تا از عهده وظایف محول شده، برآیم.

*چه شد که به سراغ شهدای حله رفتید و مستند «از حله تا کربلا» را ساختید؟

حقیقت امر این است که شهدای اربعین، از اهمیت و برتریِ خاصی نسبت به باقی شهدا برخوردار هستند و ترکیب دو عنصر «شهادت» با «حماسه پیاده روی اربعین» می‌توانست در اثبات مظلومیت و حقانیت شیعه در جهان تأثیر به سزایی داشته باشد. البته به شرطی که جوانان دغدغه مند و انقلابی، پیرامون آن‌ها کار رسانه‌ای کرده و به نحو صحیحی شهدای حله و ماجرای شهادت آنان را برای مخاطبان عرضه کنند.

ناگفته نماند حضور بانوان در حماسه اربعین و نقش تبلیغی آن‌ها و به بیانی دیگر ورود بانوان به مسائل تبلیغی در این کاروان که به شهادت رسیدند، ایده و سوژه‌ای ناب بود.

و پس از آنکه مشاهده شد، هیچ‌گونه اقدام قابل‌توجهی در عرصه فیلم و مستند در مورد «شهدای حله» انجام نشده، تصمیم برآن گرفتیم تا با همراهی جمعی از هنرمندان دغدغه‌مند انقلابی استان خوزستان، مستندی پیرامون این شهدای والامقام تهیه کنیم که پس از انجام، نام مستند «از حله تا کربلا» عنوان گرفت.

هدف از ساخت این مستند نیز «زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای بزرگوار حله» بود و تلاش کردیم روایتی صحیح از نحوه شهادت زائران اربعین حسینی را به مخاطبان عرضه کنیم.

*در انجام کار با موانع و مشکلاتی هم مواجه شدید؟

قطعاً در انجام کارهای جهادی، مشکلات، سختی‌ها و موانعی وجود دارد و ما نیز در طی مراحل ساخت مستند «از حله تا کربلا» نیز با مشکلاتی مواجه بودیم.

اما فراتر از مشکلات همیشگی که برای ساخت هر فیلم و مستندی پیش می‌آید، نبود سازمان و تشکیلاتی منسجم و متشکل، جهت پشتیبانی از جوانان و مستندسازان جوان و دغدغه مند انقلابی، اصلی‌ترین معضلی است که در کشور و در استان خوزستان و می‌توان به آن اشاره کرد.

چرا باید در آن سوی مرزها، برای ریشه‌کن کردن مبانی اسلام که اتفاقاً توسط همین فضای مجازی و عرصه رسانه انجام می‌شود، میلیاردها دلار هزینه گردد، اما در ایران اسلامی که پرچم‌دار اسلام ناب محمدی و مروج ارزش‌های اصیل و کرامت‌های راستین انسانی است، هیچ کمکی به یک جوان مسلمان انقلابی که صرفاً برای رضای خدا و نقش بستن لبخندی بر لبان رهبرش، قصد انجام کارهای جهادی را دارد، حمایت نشود!

چرا باید یک طلبه جوان سال، صرفاً برای اینکه برنامه‌های انقلابی شهر خویش را پوشش تصویری دهد، ناچار به تحمل مشقت‌های فراوان و سختی‌های شدید، آن هم فقط برای خرید یک دوربین عکاسی یا فیلم‌برداری شود! آیا نباید در کشوری که رقم‌های اختلاسش فراتر از هزاران میلیارد است، یک دستگاه و سازمانی برای حمایت از این جوانان باشد!؟

به نظر می‌رسد مدیریت حوزه‌های علمیه باید برای طلبه‌هایی که در عرصه رسانه در حال فعالیت هستند، اداره‌ای متشکل تعبیه کند و با برآورده کردن امکانات اولیه، تحولی عظیم در عرصه تبلیغ پدید آورد.

*آیا برنامه‌ای برای ادامه تولید مستند با موضوعات دیگر دارید؟

بله. من همراه با دیگر دوستانم بنا داریم در راستای جریان سازی مسائل مختلف فرهنگی، مستندهایی را تولید کنیم که إن شاءالله به‌زودی از مستندهای دیگر "گروه هنر و رسانه" مرکز فرهنگی-جهادی عصر ظهور با خبر می‌شوید.

*به نظر شما چه میزان ضرورت دارد که  طلاب در این عرصه ورود پیدا کرده و وارد کار تخصصی رسانه و فضای مجازی شوند؟

قطعاً لازم است نخبگان دینی و طلابی که دغدغه کار فرهنگی داشته و به‌نوعی بار مسئولیت تأثیرگذاری و هدایت فکری مردم را بر روی دوششان احساس می‌کنند، وارد عرصه تولید آثار در بخش‌های مختلف رسانه، اعم از «رسانه‌های جمعی، همچون تولیدات تلویزیونی و رایانه‌ای» یا «رسانه‌های برخط، نظیر رسانه‌های مکتوب» و حتی «شبکه‌های اجتماعی و مجازی شوند» و به وظیفه اصلی خود یعنی مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمن بپردازند.

باید توجه کنیم که روحانیون حوزه‌های علمیه، بیش از هر قشر دیگری نسبت به هجمه‌های دشمن هوشیار بوده و به‌خوبی از سرمایه‌گذاری‌های فکری-اقتصادی-سیاسی دشمن در عرصه‌های مختلف آگاه هستند، پس باید در عرصه فیلم و مستندسازی نیز ورود کرده و نسبت به پهنه وسیعی از کارهای انجام نشده، اقدام و واکنش عملی نشان دهند.

*کلام آخر

در پایان می‌خواهم به این نکته اشاره کنم «هراندازه که طلاب و روحانیون برای ترویج دین بیشتر وقت گذارند، خداوند تبارک‌وتعالی نیز به زندگی آن‌ها برکت داده و قطعاً در مراحل تحصیلی‌ موفق‌تر خواهند بود» و بنده نیز که هم‌اکنون از طلاب درس خارج مدرسه علمیه بقیه‌الله(عج) اهواز هستم، به عینه این مهم را لمس کرده و بابت توفیقی که آقا امام زمان(عج) نصیبم کرده، پروردگار را شکر می‌کنم.

گفتگو: علی زمان زارعی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha