چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ مراسم بزرگداشت شهدای آتش‌نشان و شهدای بحرین در حرم حضرت معصومه(س)

حوزه/ مراسم بزرگداشت شهدای آتش‌نشان و شهدای مظلوم انقلاب بحرین به همت تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، آیین بزرگداشت شهدای آتش‌نشان و شهدای مظلوم انقلاب بحرین به همت تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد.

بر اساس این گزارش:  آیت الله العظمی شبیری زنجانی، حضرت آیت الله علوی گرگانی و آیات حسینی بوشهری، علوی بروجردی و خرازی نیز در این مراسم حاضر و به  شهدا آتش نشان ادای احترام کردند.

گفتنی است: اکیپ‌های آتش‌نشانی به همراه جمعی از مأموران نیروی انتظامی و مسئولان شهرداری در این مراسم در کنار خیل عظیم مردمی و مجاوران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها به شهدای آتش‌نشان و شهدای بحرین ادای احترام کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر در این مراسم  مقام شهید را مقامی رفیع و غیرقابل وصف از منظر مبانی اسلام توصیف کرد.

وی گفت: شهادت و مقام شهید در مبانی اسلام منحصر در شهدای جبهه‌های جنگ حق علیه باطل نشده است؛ بر این اساس اسلام ناب محمدی در منابع ثقلین از شهید با ادیبات متفاوت تعریف کرده است.

عضو هیئت‌علمی جامع المصطفی العالمیه ادامه داد: اسلام از شهدای جبهه های جنگ حق علیه باطل به‌عنوان شهدای معیار تعریف کرده است ولی در کنار آن، برخی از کنش‌های اجتماعی از منظر شرع مقدس اسلام نیز از جایگاه رفیعی برخوردار است.

وی با بیان این که منابع ثقلین از این فعالیت‌های اجتماعی به‌گونه‌ای یادکرده است که اگر کسی در حین انجام دادن آن جان خود را از دست دهد از او باید به‌عنوان شهید یاد شود، افزود: در منابع معتبر شیعه و سنی برخی از کنش‌های اجتماعی به‌عنوان فعالیت‌های معیار توصیف‌شده است، فداکاری و ایثار آتش‌نشان‌ها از مصادیق فعالیت‌های سخت اجتماعی است که نمی‌توان برای آن جایگاه و یا مزد مادی توصیف کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: امام علی علیه السلام برخی از فعالیت‌های انسان دوستانه را مورد توجه قرار می دهد و می فرمایند: کسی که از مسلمانان تجاوز آب یا آتش یا دشمن زورگو را از بین ببرد، خداوند گناهش را می‌آمرزد.

وی به انواع خطرها در جوامع انسانی اشاره کرد و گفت: فعالیت آتش‌نشان‌ها دفع خطر آب‌وآتش است که شامل این سخن امیر المؤمنین می شود؛ همچنین در روایتی از رسول گرامی اسلام؛ چنین شخصی پاداش شهید دارد که بر این اساس آتش نشان هایی که در حادثه ساختمان پلاسکو جان خود را از دست دادند، از شهدا هستند.

سخنران حرم مطهر در ادامه درباره الگوهای سبک زندگی دینی گفت: در سخنی از رسول گرامی اسلام، کسی که توشه راه حاجی فراهم کند، غمی را از یک غم‌زده بردارد، یتیمی را سرپرستی کند، گمراهی را هدایت کند، گرسنه‌ای را سیر کند، تشنه‌ای را سیراب کند، عریانی را بپوشاند و در روز گرم روه بگیرد از مؤمنانی است که در قیامت هم‌نشین مؤمن شاص از منظر قرآن کریم است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مؤمنی که در هرکدام از این فعالیت‌ها فوت کند، از منظر شرع مقدس شهید و در جایگاه شهدا قرار خواهد گرفت.

 

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha