جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله محسن اراکی

حوزه/ رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی در همایش حوزه انقلابی و رسالت های آن به بیان شاخصه های حوزه و جامعه انقلابی پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محسن اراکی امروز در همایش بزرگ «حوزه انقلابی و رسالت های آن» که در مصلای قدس شهر مقدس قم و با حضور طلاب سراسر کشور برگزار شد، اظهار داشت: ما امروز در شرابط بسیار ویژه ای قرار داریم؛ اگر ادعا کنیم در مقطعی هستیم که از ویژه ترین مقاطع تاریخی رسالت انبیاست، گزاف نگفته ایم.

وی ابراز داشت: در کمتر نقطه ای از نقاط تاریخی رسالت های انبیاء، این بسیج عمومی فراگیر شیطان را علیه رسالت این فرستادگان الهی و جبهه متدینین شاهدیم.

رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان ساخت: فرصت عظیم انقلاب امام خمینی(ره)، مدیریت حکیمانه و حیرت انگیز امام خامنه ای(مدظله العالی)، تلاش ارزشمند مراجع و اساتید انقلابی در حوزه، فرصت های گرانبهایی است که وظیفه ما را سنگین خواهد کرد.

این استاد حوزه تصریح کرد: حوزه انقلابی برخاسته از جامعه انقلابی است و عنوان این جامعه که در رأس حوزه انقلابی است، اجتناب از طاغوت است.

آیت الله اراکی با اشاره به معنای انقلاب، بیان داشت: انقلاب، دگرگونی هویت است و برای بشر در قرآن کریم بیش از دو هویت عبادت الشیطان و عبادت الله تعریف نشده است؛  حکومت های استبدادی که از مصادیق حکومت طاغوت هستند، گوهر و نهاد عبادت طاغوتی است.

رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: اراده هر جامعه از فرمانی شکل می گیرد که آن اراده را هدایت خواهد کرد؛ اگر فرمان خدا بود، جامعه، الهی خواهد شد و اگر فرمان شیطان بود، جامعه شیطانی و طاغوتی خواهد شد.

این استاد حوزه ابراز داشت: ملت ایران هویت طاغوتی را به هویت اسلامی، توحیدی و انقلابی تبدیل ساخت؛ جامعه ما تحت فرمان استبداد و طاغوت بوده است؛ اما امام راحل جامعه را دگرگون ساخت و هویتی اسلامی و توحیدی به آن بخشید.

آیت الله اراکی خاطرنشان ساخت: حوزه اقنلابی حوزه ای است که بتواند جامعه الهی و توحیدی را به سوی اهداف بزرگی که در قرآن کریم ترسیم شده، برساند؛ جامعه ای که بتواند با فرمان خدا اداره شود، به آرامش و قدرت می رسد؛ اقتداری که جامعه ایمانی پیدا می کند، تحت اداره فرمان خدایی هویدا خواهد شد.

جامعه انقلابی هراس ندارد

رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان این مطلب که نخستین نتایج یک جامعه انقلابی غلبه و پیروزی است، بیان داشت: جامعه انقلابی هراس ندارد؛ ضعیف نیست؛ اراده سست ندارد؛ حزن و اندوه در این جامعه راه ندارد؛ بلکه قوی بوده و با آرامش و قدرت کار خود را انجام می دهد.

این استاد حوزه اظهار داشت: اگر احساس درد کردیم، انرژی برخواسته از این احساس درد جامعه ما را به حرکت وا می دارد؛ جامعه ای زنده، جوان، پر جنب و جوش و پرحرکت در پی خواهد داشت؛ از جمله نتایج جامعه انقلابی آن است که آمر به معروف و ناهی از منکر است؛ در این جامعه معروف شایع، برتر، همه گیر و منکر منزوی و گوشه گیر است.

وی خاطر نشان ساخت: جامعه انقلابی یکپارچه و واحد بوده و به دور از پراکندگی، شکاف درونی، درگیری منجر به نزاع کار خود را به پیش خواهد برد.

رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: درد و سوز دیگران، درد و سوز جامعه انقلابی است و در غم دیگران، همدرد است؛ این جامعه نمی تواند ظلم، تبعیض و جنایت را در جوامع دیگر دیده و دل آرام داشته باشد؛ لذا حمایت از مستضعفین در جامعه انقلابی اصل و استراتژی همیشگی است.

این استاد حوزه گفت: حوزه انقلابی، حوزه ای است که اراده چنین جامعه ای را شکل داده و به آن رشد می بخشد.

آیت الله اراکی بیان داشت: ما باید به عنوان حوزه انقلابی در فهم اسلام و عرضه معارف اسلامی به صورت ناب بکوشیم؛ حوزه انقلابی باید بتواند آنچه در معارف اهل بیت(ع)، قرآن کریم و بیانات معصومین(ع) آمده است را به صورت صحیح شناخته، دریافت نموده و به درستی عرضه نماید.

وی اظهار داشت: از رسالت های حوزه انقلابی آن است که دشمن شناس بوده و آنان را به جامعه خود و بشریت معرفی نماید.

*سه وظیفه حوزه انقلابی

رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان این مطلب که ما به عنوان حوزه انقلابی سه وظیفه درباره حرکت ها و جریان های شیطانی جوامع داریم، ابراز داشت: «آشناسازی جوامع نسبت به شیطان»، «شناخت و معرفی عالمان فاسد در لباس دین» و «شناخت نیازهای جامعه انقلابی» سه وظیفه حوزه انقلابی است.

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: از فرمایشات امام راحل استفاده می شود که بدترین خطر برای جامعه اسلامی، عنصر عالمان فاسد است؛ این وظیفه حوزه انقلابی است که کسانی که در این پوشش با درون فاسد خود را پنهان می کنند را شناسایی و معرفی نماید.

آیت الله اراکی خاطرنشان ساخت: حوزه انقلابی باید هم دشمنان درون حوزه ها را شناخته و هم دشمنان داخل جامعه اسلامی را بشناسد؛ این نفوذی است رهبر معظم انقلاب بر آن هشدار داده اند.

وی تصریح کرد: بدترین نفوذ آن است که در قلب جامعه ایمانی؛ یعنی حوزه های علمیه و مراکز دین صورت بگیرد.

رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی بیان داشت: امروز بی تفاوتی نسبت به سیاست معنایی ندارد؛ نمی توان خود را از سیاست دور نگاه داشت و دین سالم بماند.

این استاد حوزه اظهار داشت: حال که امروز فرصت فراهم شده که جامعه دینی، سیاستمداران و ... خواستار سیاست، اقتصاد و ... اسلامی از حوزه های علمیه هستند، حوزه ها باید برخیزند تا بتوانند نظام اسلامی منطبق با معیارها برپا سازند.

وی ابراز داشت: فقه به معنای معرفت احکام افعال مکلفین بوده و این افعال نیز همین سیاست، اقتصاد، فرهنگ و ... است که حوزه های علمیه باید آن را تولید نمایند.

رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان ساخت: راهنمایی های مقام معظم رهبری بسیار اساسی، مهم و راهگشاست و حوزه های علمیه باید در راستای منویات و توصیه های ایشان قدم بردارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha