شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ همایش بزرگ «حوزه انقلابی و رسالت های آن» /حضرت آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ نخستین رسالت حوزه انقلابی آن است که اسلام را در همه ابعاد بشناسیم؛ به این معنا که به عنوان مثال در فقه، تنها به طهارت و صلاه اکتفا نکنیم؛ بلکه نظری هم به مباحث دیات، حدود، امر به معروف و نهی از منکر نیز داشته باشیم.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، آیت الله مصباح یزدی پیش از ظهر امروز در همایش بزرگ «حوزه انقلابی و رسالت های آن» که در مصلای قدس شهر مقدس قم و با حضور طلاب سراسر کشور برگزار شد، اظهار داشت: انقلاب، تحول بنیادی است؛ عالم طبیعت، عالم تغییرات و تحولات است، گاهی سطحی و زودگذر؛ گاهی عمیق و گاهی بنیادی است که ماهیت جامعه ای را عوض کرده و تغییر اساسی در رفتار انسان ها می گذارد.

ایشان ابراز داشت: شایع ترین کاربرد انقلاب در انقلاب های اجتماعی است؛ البته در افراد نیز ممکن است انقلابی پدید بیاید؛ اما تحولات بنیادین اجتماعی محل بحث درباره انقلاب است.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان ساخت: انقلاب اسلامی ایران، تحول فراگیر و بنیادینی بوده، تمام اقشار جامعه را فراگرفته و در تمام ساحت های زندگی انسان اثرگذار بوده است و ما نظیر این انقلاب را سراغ نداریم که با این سرعت و کمترین هزینه تحقق پیدا کرده باشد.

آیت الله مصباح یزدی در پاسخ به این سوال که آیا تمام انقلاب ها مطلوب و ارزشمند است، بیان داشت: یقینا تمام انقلاب ها مبارک نیست؛ چراکه برخی از این انقلاب ها، انسان ها را به بی ایمانی دعوت کرده و خبری از اسلام در آن نیست.

ایشان با اشاره به معیارهای ارزش گذاری انقلاب ها، اظهار داشت: اگر انقلابی اسلام پسند بود؛ به این معنا که اسلام تحولات ایجاد کرده آنرا می پسندد، مطلوب خواهد بود و اگر مقام معظم رهبری از انقلاب به عنوان ارزشی بزرگ یاد می کنند، به این دلیل است که انقلاب اسلامی است.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این مطلب که این انقلاب دارای ویژگی هایی است، خاطرنشان ساخت: در طول تاریخ در اثر عوامل شیطانی متعدد و متفاوت، بخش عظیمی از حقائق اسلام متروک و بلکه فراموش شده بود و همه ما می دانیم که بخشی از اسلام فقه بوده و در آن احکام عملی وجود داشته و بیش از نیمی از این احکام مربوط به مسائل اجتماعی است.

ایشان بیان داشت: وقتی امام راحل آن حرکت مبارک را آغاز و ارزش های اجتماعی اسلام را مطرح نمودند، بسیاری از ابرار، آن را بی فایده دانسته و می گفتند امکان عمل وجود ندارد و ما باور نمی کردیم که چشم باز کرده و مشاهده کنیم که مشروب فروشی، قمارخانه و فاحشه خانه در تهران وجود ندارد؛ ما خواب چنین چیزی را نمی دیدیم؛ اما به برکت انقلاب عملی شد.

هنوز تمام برکات انقلاب اسلامی جمع آوری نشده است

این استاد حوزه ابراز داشت: امروز متأسفانه هنوز تمام برکات انقلاب اسلامی جمع آوری نشده تا همگان شکر این نعمت الهی را انجام دهند.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان ساخت: اصل اسلام، باورها و ارزش هاست و همه می دانیم که اصل و حقیقت فرهنگ نیز همین دو اصل است؛ پس اسلام اصالتا مقوله ای فرهنگی است؛ منتهی فرهنگی که در تمام شئون زندگی ظهور و انعکاس پیدا کرده و اثر خود را می گذارد.

ایشان تصریح کرد: در واقع بُعد و روح اصلی انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی است؛ یعنی تغییر بنیادی برای باورهای غلط و ارزش های فراموش شده می باشد و جامعه ای که برخی از ارزش ها و باورهای اسلامی را فراموش کرده و در صدد احیای آن برآید و موفق به چنین تحولی شود، انقلابی اسلامی انجام داده است.

آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: پس انقلابی که ما از آن یاد کرده و خدا را بر آن شکر می کنیم، انقلاب اسلامی است؛ انقلاب اسلامی در اثر احیای باورها و ارزش های اسلامی در جامعه تحقق پیدا کرده است.

ایشان در پاسخ به این سوال که این باورها را چه کسانی شناخته و چگونه ترویج کردند؟، ابراز داشت: منطقا و عملا بیشترین نقش را در احیای باورها و ارزش های اسلامی، روحانیت داشته است که امام راحل، رهبری آن را بر عهده داشته است.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان ساخت: بدون شک، بزرگترین نقش را در تحقق انقلاب اسلامی روحانیت شیعه ایران و در درجه دوم سایر فرهیختگان کشور بر عهده داشتند.

این استاد حوزه با اشاره به راه های بقاء انقلاب اسلامی، تصریح کرد: همه کسانی که بهره ای از معارف اسلام دارند، می توانند در مرتبه ای نقش بقاء انقلاب اسلامی را ایفا کنند؛ اما روحانیت و حوزه های علمیه نقش اساسی دارند.

آیت الله مصباح یزدی بیان داشت: اینکه رهبر انقلاب بر حوزه انقلابی تأکید کرده اند، به این دلیل است که بالاترین نقش را حوزه های علمیه دارند و کسی بهتر از روحانیت نمی تواند آن را ترویج کند.

اولین رسالت حوزه انقلابی

ایشان در ادامه به رسالت های حوزه انقلابی اشاره و اظهار کرد: نخستین رسالت حوزه انقلابی آن است که اسلام را در همه ابعاد بشناسیم؛ به این معنا که به عنوان مثال در فقه تنها به طهارت و صلاة اکتفا نکنیم؛ بلکه نظری هم به مباحث دیات، حدود، امر به معروف و نهی از منکر نیز داشته باشیم.

امام فقه را از غربت درآوردند

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت: امام راحل بودند که بخش اعظم فقه را از غربت درآوردند و به عالم اعلام کردند، آنچه تاکنون در مسائل فردی و عبادی بحث کردیم، بخش کوچکی از اسلام بوده است و این دین برای تمام شئون زندگی انسان برنامه دارد.

این استاد برجسته حوزه خاطرنشان ساخت: طلاب باید همت بلند داشته و به فکر کارهای بزرگ در راستای اهداف اسلامی و الهی باشند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha