جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله محسن اراکی

حوزه/ دبیرکل مجمع تقریب مذاهب گفت: شکل گیری نظام دوقطبی در کشور خواسته دشمنان است چرا که باعث آسیب دیدگی نظام می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اراکی ظهر امروز در همایش ملی فقه حکومتی با موضوع «نقش مردم در نظام اسلامی» در سالن اجتماعات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهارداشت: اینکه مقام معظم رهبری  نسبت به یکپارچگی و اتحاد تاکید دارند و اینکه دوقطبی شدن جامعه به نفع نظام اسلامی نیست از این جهت است که این دو دستگی باعث آسیب دیدگی نظام اسلامی می شود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: ما در حوزه تبیین حکومت اسلامی، کم کاری داشته ایم امروز جامعه و نخبگان اطلاع و آگاهی چندانی در این زمینه ندارند و حوزه های علمیه به عنوان خاستگاه تبیین و تشریح عرصه های مختلف نظام اسلامی و کارکردهای آن اقدامات چندانی نداشته است.

وی با اشاره به لوازم حکومت اسلامی بیان داشت: حوزه امروز بیش از پیش نیازمند تبیین مسائل جدید است چرا که ما در این حوزه کم کاری داشته ایم امروز جامعه و نخبگان اطلاع و آگاهی چندانی در این زمینه ندارند.

عضوو خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه حکومت مشروع باید عادل باشد، ادامه داد:مشروعیت در عدالت ریشه دارد به همین علت حاکمیت مشروع باید نظم و عدالت اجتماعی را برقرار کند.

آیت الله اراکی اظهارداشت: بی‌نظمی در جامعه به خودی خود فساد آور است و گاهی داشتن یک نظام غیرعادلانه از نبود یک نظام واحد خسارت‌های کمتری را در جامعه به دنبال دارد چراکه بی‌نظمی سبب از هم پاشیدگی جامعه می‌شود.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب ادامه داد: تخلف در قانون فساد بر جای می گذارد و اگر قانون جامعه بر اساس عدل تعیین شده باشد تخلف نسبت به این قانون ظلم است.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه انبیای الهی، ائمه اطهار(ع) و ولی فقیه علاوه بر انتقال آموزه‌های دینی رسالت حکومت مردم را هم بر عهده دارند، عنوان کرد: هر فردی چیزی را خلق می‌کند می‌تواند در آن تصرف داشته باشد؛ نشأت گرفتن فرمان از فردی که حق فرمان را داراست مشروعیت آن را تضمین می‌کند اما فردی که در صدور فرمان از حدود خود تجاوز کرده بر اساس روایات و آیات طاغوت است.

وی با تاکید بر اینکه مردم نمی‌توانند بدون توجه به آموزه‌های دینی ،شخصی را به عنوان برترین فرد حاکم کنند، اظهار کرد: علت باطل بودن برخی حکومت‌ها بی‌توجهی نسبت به همین اصل است؛ در دوران غیبت حکومت اضطراری ولایت فقیه باید برپا شود تا جامعه به سمت بسترهای ظهور و شرایط آرام حرکت کند.

وی از اقتدار به عنوان دومین رکن حکومت دینی نام برد و خاطرنشان کرد: مشروعیت حق حاکمیت را به حاکم واگذار می‌کند اما برای برپایی حکومت اسلامی کافی نیست چراکه تحقق این فرمان الهی نیازمند قدرت و اقتدار است.

آیت الله اراکی با بیان اینکه جامعه باید خودش با تدبیر در پیام‌های روشن به حکومت الهی برسد، تصریح کرد: جانشینان خداوند متعال با وجود داشتن قدرت ماورایی نمی‌توانند حکومت اسلامی را به زور ایجاد کنند اما اینکه برخی با بی‌توجهی نسبت به آیات قرآن کریم فکر می‌کردند رسالت انبیا فقط تبلیغ بوده، نادرست است.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد:حکومت به عنوان یک فعل اجتماعی بوده و فاعل این رفتار یک اراده اجتماعی است چراکه بدون این اراده قدرتی که بتواند حاکمیت داشته باشد به وجود نمی‌آید.

عضو خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه بدون فرمانبر وجود فرمانروا بی‌معناست، گفت: آرای جامعه فقط علت مشروعیت حکومت نیست بلکه در حقیقت منشا وجود حکومت است چراکه اگر یک حاکم ظالم هم باشد بدون اراده اجتماعی نمی‌تواند حکومت خود را استمرار بخشد.

وی مردم را عامل برپایی حکومت اسلامی خواند و افزود: میثاق اطاعت و نصرت به عنوان تاکیدات قرآن کریم مورد توجه ملت ایران قرار گرفته است به همین علت توانسته‌ایم حکومت اسلامی را بر اساس حکم ولایت فقیه برپا کنیم.

انتهای پیام    313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha