سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به افزایش گرایش جهانیان به اسلام ناب و مکتب عقلانی تشیع، گفت: امروز اسلام عقلانی به پرچم‌داری ایران اسلامی مورد استقبال ملل مختلف جهان قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در دیدار  جمعی از روحانیون و فرهیختگان استان خراسان جنوبی که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر و ولادت با سعادت حضرت زینب(س) به گرایش و استقبال روزافزون ملل مختلف جهان به اسلام عقلانی تشیع اشاره و تصریح کرد: با اتفاقات اخیر و افتضاحاتی که جریان سلفی‌گری، داعش و وهابیت به بار آورده است. امروز گرایش به اسلام ناب و مکتب تشیع که ایران اسلامی پرچم دار آن است، روز به روز به عنوان مکتبی عقلانی در جهان گسترش می یابد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه با اشاره به این جمله امام خمینی(ره) که فرمودند: ما هرچه داریم از محرم و صفر است، گفت: انقلاب اسلامی درس گرفته از پیام‌های زینب کبری(س) و آموزه‌های عاشوراست، این انقلاب در عمل تفوق خون بر شمیشیر، نور بر ظلمت و حق بر باطل را نشان داد و امروز جلوه‌ها و امتداد این اندیشه و نهضت در جای جای عالم نمایان شده و روز به روز در حال گسترش است.

وی حوزه‌های علمیه را مبدا، خاستگاه و حامی انقلاب اسلامی معرفی و به طلاب جوان توصیه کرد که از بستر ایجاد شده به برکت انقلاب اسلامی برای علم آموزی و اشاعه احکام دینی کمال استفاده را ببرند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: به برکت انقلاب اسلامی شرایط مساعدی برای علم افزایی و بصیرت آفرینی ایجاد شده است که جا دارد طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه از این ظرفیت حداکثر استفاده را برای اشاعه، تبیین و تعمیق معارف الهی و اندیشه انقلاب اسلامی داشته باشند.

وی با اشاره به تفاوت فقه امروز با گذشته، عنوان کرد: تفاوت فقه امروز و گذشته در مسئله «حکومت داری» است، امروز فقه حکومت می‌کند و در برابر همه سخنان متفاوت در جهان، مدعی است که می‌تواند تمام شئون زندگی اجتماعی انسان معاصر را به بهترین شکل رقم بزند.

فقه جعفری پاسخگوی همه نیازهای بشری

وی با اشاره به آثار فاخر علما در دوره‌های گوناگون تاریخ اسلام، گفت: در هیچ کدام از این دوره‌ها همچون امروز فقه بر جامعه حکومت نمی‌کرد، بنابراین حوزه‌ها باید پاسخگوی مسائل مستحدثه جامعه اسلامی باشند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اجتهاد تمدن ساز جعفری را پاسخگوی تمام نیازهای انسان معاصر خواند و تصریح کرد: آنچه می‌تواند از جامعه اسلامی در برابر شبهات علمی و شهوات عملی صیانت کند، فقه اسلامی است و بسیاری از توانمندی‌های امروز جمهوری اسلامی در سایه این فقه بروز و ظهور یافته است.

وی با تاکید بر جایگاه رفیع قانون گذاری در نظام جمهوری اسلامی، خاطره‌ای از مأموریت‌ سال‌های گذشته خود به آفریقا جنوبی بازگو کرد و گفت: در این سفر با حقوقدانی برجسته از دوستان آقای نلسون ماندلا که مأمور تدوین قانون اساسی آفریقای جنوبی بود، ملاقات کردم. ایشان گفت من همه قوانین اساسی کشورها را خوانده و بررسی کرده‌ام و مترقی ترین قانون اساسی را در کشور شما یافتم. شما بین دموکراسی و آرمان یعنی مردمسالاری دینی، جمع قائل شدید.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه سیاسی بودن، متفاوت از سیاست‌بازی و سیاسی‌کاری است، اظهار کرد: روحانی سیاسی یعنی عالم فرهیخته‌ زمان شناس و جامعه شناسی که متناسب با شرایط نقش و وظیفه خود را نسبت به امت اسلام ایفا می‌کند.

وی با اشاره به 7 هزار کانال ماهواره‌ای فعال در منطقه خاورمیانه، ابراز کرد: مستکبران با تمام توان فرهنگی و امپراتوری رسانه‌ای خود به میدان آمده‌اند تا حریم ارزش‌های دینی جوامع اسلامی را بشکنند و در این میان خطیرترین وظیفه و رسالت در پاسداشت ارزش های دینی بر عهده روحانیت است.

روحانیت، مطمئن‌ترین مرجع و ملجأ جامعه

وی تعداد شهدای گرانقدر روحانیت را بالاترین رقم شهدای اقشار جامعه معرفی و تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد روحانیت شیعه خود در جایگاه قیادت است؛ نه سیاقت. آن‌ها خود در قله قرار گرفتند و دیگران را برای رسیدن به این جایگاه دعوت می‌کنند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تاکید کرد: با وجود همه توطئه‌ها و دسیسه‌هایی که نسبت به جایگاه روحانیت شده است، اما هنوز هم مطمئن‌ترین مرجع و ملجأ جامعه در امور سیاسی، اجتماعی و دینی، روحانیون هستند. برخورداری از این جایگاه موثر برای فضلا، طلاب و روحانیت وظیفه و مسئولیتی بزرگ است که تلاش و فعالیت مضاعفی را در شرایط کنونی می‌طلبد.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان با بیان اینکه آستان قدس رضوی برای هر اقدامی خراسان بزرگ را در نظر دارد، تصریح کرد: در ارائه خدمات و اقدامات عمرانی میان دو استان خراسان جنوبی و شمالی با خراسان رضوی تفاوتی قائل نیستیم و نگاه ما به خراسان بزرگ است. پروژه‌های مسکن‌سازی که در مشهد آغاز شده است، ان  شاء الله در آینده در خراسان‌های شمالی و جنوبی نیز انجام خواهد شد.

برپایه این گزارش، در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام رضوانی نسب، عضو شورای نمایندگی طلاب و روحانیون خراسان جنوبی گزارشی از عملکرد این شورا در چند سال اخیر ارائه کرد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha