جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ نشست مدیر حوزه های علمیه با اساتید، فضلاء و طلاب حوزه علمیه قم

حوزه/استاد حوزه با بیان این که تدوین برنامه تربیت طلاب ضروری است گفت: گزینش اساتید باید از حیث جامعیت علمی، مهارتی، اخلاقی، بصیرتی و اجتماعی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام محمدهادی مصلحی نماینده اساتید سطح یک حوزه در دیدار صمیمانه مدیر حوزه های علمیه با اساتید، فضلاء و طلاب حوزه علمیه قم که شامگاه چهارشنبه در مدرسه فیضیه برگزار شد، با بیان اینکه مجموعه "بایدها و نبایدهای" اساتید سطوح یک سلیقه ای نباشد، گفت: به مجموعه "بایدها و نبایدها " به صورت تشکیلاتی نگاه شود و به قانون و مطالبه مسئولان از اساتید تبدیل شود تا از تربیت های سلیقه ای که نتایج آن در نظام تشکیلاتی مشخص نیست، پرهیز شود.

وی تصریح کرد: "لزوم پرهیز از مقایسه نابجا میان نسل امروز و گذشته"، "نگاه جامع و آینده نگر به شاگردان"، "باور داشتن به امکان تاثیرگذاری اساتید در تمام شئون زندگی طلبگی" و "نگاه کرامتمندانه به شاگردان" از مهم ترین موارد نگرش اساتید به طلاب است.

نماینده اساتید سطح یک حوزه در این نشست، همچنین در تبیین مهم ترین موارد عملکرد اساتید، گفت: "توجه ویژه و مراقبت های دائم به مسائل انگیزشی طلاب"، "توجه بسیار ویژه به مسائل اجتماعی و عاطفی میان استاد و شاگرد"، "رعایت تعادل در سخت گیری و آسان گیری نسبت به طلاب که باید جمع میان مصلحت و وظیفه آینده فرد باشد"، "پرهیز از روش یکنواخت در تدریس، اختصاص دادن وقت ویژه به طلاب در خارج از زمان درس"، "لزوم استفاده از روش های نوین آموزشی" و "بهره برداری از ابزارهای کمک آموزشی" از مهم ترین مواردی است که اساتید سطوح یک باید به آنها توجه داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین مصلحی افزود: "پرهیز از مطالب غیرضروری در حیطه آموزشی و تربیتی"، "پرداختن به مسائل ضروری تربیتی در حین آموزش و بعد از آن"، "بهاء دادن به نظرات طلاب در روش تربیتی، آموزشی، علمی و اجرایی" و "مشارکت دادن طلاب در مباحث علمی" از دیگر مواردی است که رعایت آنها از سوی اساتید سطوح یک لازم است.

وی همچنین بر لزوم حفظ و تقویت اهداف انگیزه های الهی طلاب در طول زمان تحصیل از سوی اساتید تاکید کرد و گفت: طلبه های پایه یک با غایت های الهی وارد حوزه می شوند، اما وقتی از مدارس در پایه ششم خارج می شوند، به نظر می رسد غایت های الهی طلاب تضعیف شده است و باید استاد این مسئله را مدنظر داشته باشد.

نماینده اساتید سطح یک حوزه با بیان اینکه این نکات به قانون تبدیل شود و مسئولان حوزه از اساتید مطالبه کنند، خاطرنشان کرد: همچنین دقت بیشتری در گزینش اساتید از حیث جامعیت علمی، مهارتی، اخلاقی، بصیرتی و اجتماعی صورت گیرد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha