جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(عج) قمصر

حوزه/ مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(عج) قمصر به عنوان یک مجموعه فرهنگی و دینی، به همت مرحوم آیت الله سید مهدی یثربی(ره) راه اندازی شد و هم اکنون تولیت آن بر عهده فرزندشان آیت الله میرسید محمد یثربی می باشد و طی ۴۰ سال گذشته ۳ هزار طلبه و روحانی از آن فارغ التحصیل شده اند.

 حجت الاسلام حسینعلی قاری، مدیر مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(عج) قمصر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کاشان با اشاره به تاریخچه این مدرسه گفت:  با توجه به سابقه درخشان علمی شهر قمصر و قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی ویژه، آب وهوای مطلوب و نیز شور و اشتیاقی که در این منطقه برای فراگیری علوم اسلامی وجود داشت، مورد توجه مرحوم آیت الله سید مهدی یثربی(ره)، نماینده ولی فقیه و امام جمعه فقید شهرستان کاشان برای ایجاد یک حوزه علمیه قرار گرفت و در سال 1356 ساخت این مدرسه آغاز شد.

اقدام مرحوم آیت الله یثربی(ره)

 وی ادامه داد: مرحوم آیت الله یثربی(ره) با همکاری گروهی از افراد نیکوکار در پی تأسیس یک مجتمع علمی، راه اندازی یک مرکز فرهنگی دینی مشتمل بر کلیه اماکن، تاسیسات و امکانات لازم از جمله مدرسه علمیه، کتابخانه و مرکز مطالعات و تحقیقات، ساختمان و مجتمع اداری، سالن اجتماعات، مرکز خدمات رایانه ای، انتشارات، واحد های مسکونی، فضای سبز در مدرسه علمیه ولیعصر(عج) برآمد، لذا به دنبال جلسات متعدد و بررسی امکانات موجود و بازدید از زمین های مختلف شهر، زمینی به وسعت 6 هزارمترمربع  و زیر بنای 2 هزار مترمربع در چهار طبقه در محله بالای قمصر مشرف به شهر قمصر جهت اجرای این طرح انتخاب شد.

آغاز کار در سال 1356 مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(عج) قمصر

مدیر مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(عج) قمصر کاشان اظهار کرد: اولین بنای این مدرسه سال 56 احداث شد و در مرحله اول کار ساخت حوزه علمیه به مساحت 6 هزار متر مربع  و زیر بنای 2 هزار مترمربع آغاز شد که شامل 40  حجره، کتابخانه، مدرس، سالن غذا خوری و ... بود.

وی افزود: در همان سال سه طبقه ساختمان حوزه برای استفاده طلاب آماده شد و اولین گروه از طلاب پایه اول دوره مقدماتی ادبیات عرب این مدرسه به صورت رسمی زیر نظر حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل شدند.

حجت الاسلام  قاری خاطرنشان کرد: پس از 21 سال در سال ۱۳۷۵ ساختمان مدرسه حضرت ولیعصر(عج) در چهار طبقه برای طلاب پایه اول تا ششم تکمیل شد.

دانش آموختگی 3 هزار طلبه

وی با بیان اینکه مدرسه علمیه حضرت ولیعصر (عج) قمصر به عنوان یک مجموعه فرهنگی و دینی فعالیت می کند و تولیت آن بر عهده آیت الله میر سید محمد یثربی می باشد، گفت: این مرکز فرهنگی و دینی نقش موثری در ارتقای مبانی دینی و مذهبی مردم شهر قمصر دارد و تربیت طلاب و روحانیون برجسته از مهمترین اقدامات این مرکز است که دراین راستا  تاکنون 3هزار طلبه طی 40 سال گذشته از این مدرسه فارغ التحصیل شده اند.

حجت الاسلام قاری با اشاره به اینکه دانش آموختگان این مدرسه در مسئولیت های مختلفی در کشور انجام وظیفه می کنند، افزود: دانش آموختگان در منصب های امام جمعه، عقیدتی سیاسی، مدرس حوزه و دانشگاه،  تبلیغ، و ... در سطح کشور فعالیت می کنند .

تحصیل 80  طلبه

مدیر مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(عج) قمصر کاشان ادامه داد: در حال حاضر نیز 80 طلبه از پایه اول تا ششم در این مدرسه در حال تحصیل هستند.

وی با اشاره به حضور اساتید ‌برجسته مدرسه حضرت ولیعصر (عج) قمصر گفت: اساتیدی همچون حجج اسلام ناصحی، صحبت، هاشمی، قاسمیه و حاج رسولی در این مدرسه مشغول تدریس هستند، البته از اساتید حوزه های علمیه قم و اصفهان نیز استفاده می شود و درس های اخلاق این اساتید هر هفته با حضور پرشور طلاب برگزار می گردد.

وی با اشاره به ساخت استاد سرا ویژه اساتید مدرسه، گفت: هر یک از واحدهای مسکونی به مساحت 400  مترمربع  و با امکانات لازم می باشند تا اساتید با فراغ بال به تدریس و امور علمی و پژوهش بپردازند.

اجرای طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری

مدیر مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(عج) قمصر کاشان با اشاره به دیگر برنامه های این مدرسه، گفت: تشکیل دفتر سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری و اجرای این طرح با  50 نفر از طلاب، برنامه حفظ قرآن، برگزاری المپیادهای علمی و فعالیت های پژوهشی از دیگر برنامه های این مدرسه است.

شرکت طلاب در جشنواره علامه حلی مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(عج) قمصر

حجت الاسلام قاری درباره فعالیت های پژوهشی نیز گفت: طلاب پایه چهارم براساس مصوبات و سرفصل های حوزه علمیه قم باید در فعالیت های پژوهشی شرکت کرده و در هر درس یک مقاله  پژوهشی ارائه کنند. همچنین تاکنون 40 نفر از طلاب در جشنواره علامه حلی شرکت کرده و حائز رتبه برتر شده اند.

کتابخانه ای با بیش از 8 هزار جلد کتاب

مدیر مدرسه حضرت ولیعصر(عج)  قمصر در ادامه افزود: در حال حاضر بیش 8 هزار جلد کتاب در مخزن کتابخانه این مدرسه در فضای 100 متر مربع موجود است؛ ضمن اینکه فضای مطالعه این کتابخانه به مساحت 130 متر مربع و سالن اجتماعات این مدرسه نیز 120 متر مربع است.

حضور طلاب در مدارس دانش آموزی

وی با اشاره به همکاری مدرسه حضرت ولیعصر(عج) قمصر با آموزش و پرورش منطقه  ابراز داشت: 80 نفر از طلاب هنگام اقامه نماز ظهر و عصر در مدارس شهر قمصر حاضر می شوند و دانش آموزان از مباحث دینی و مشاوره دینی آنان استفاده می کنند.

وی از اعزام 10 نفر از مبلغان دینی مدرسه حضرت ولیعصر (عج) در ایام محرم و صفر در مساجد، حسینیه ها، تکایا و مدارس قمصر خبر داد و گفت: طلاب و روحانیون، فعالیت تبلیغی ویژه ای را در شهر قمصر و مناطق محروم انجام می دهند.

مدیر مدرسه حضرت ولیعصر(عج) قمصر به برنامه های فرهنگی و تهذیبی این مدرسه اشاره کرد و افزود: درس اخلاق هفتگی با حضور اساتید اخلاق استان های اصفهان و قم برای کلیه طلاب هر هفته برگزار می شود.

وی یاد آورشد: طلاب این مدرسه براساس رسالت ذاتی روحانیت، در حین تحصیل خود برنامه های فرهنگی و دینی را برای مردم مناطق مختلف بخش قمصر نیز ارائه می کنند که حاصل تعامل میان حوزه ولیعصر(عج) و بسیج موجب شده است که مسئله تعمیق افکار و مفاهیم دینی در جامعه تقویت شود و روحانیون با حضور در برنامه های بسیج، فعالیت های تبلیغی انجام می دهند.

برگزاری دوره های میثاق طلبگی کشوری

حجت الاسلام قاری به برگزاری  دوره های میثاق طلبگی برای ورودی های سال  اول در این مدرسه اشاره کرد و افزود: سالیانه در ایام تابستان بیش از 100 طلبه جدیدالورود از سراسر کشور در دوره های میثاق طلبگی در این مدرسه شرکت می کنند.

تقدیم 11 شهید به انقلاب

مدیر مدرسه حضرت ولیعصر(عج) قمصر در پایان گفت: این مدرسه با تقدیم 11 شهید و تعداد زیادی ایثارگر به انقلاب، نقش مهمی در پیروزی و تداوم آرمان های امام(ره) و مقام معظم رهبری دارد.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha