جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله شیخ محمّد رضا طبسی نجفی (ره) / امام خمینی

حوزه/ عالم متخلّق و فقیه اهل بیت (ع)، آیت الله شیخ محمّد رضا طبسی نجفی (ره) از ستارگان درخشان آسمان فقاهت است که در کارنامه ‏علمی او بیش از شصت اجازه اجتهاد و روایت و نزدیک به پنجاه تألیف وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، وی از ملازمان خاص و از اعضای اصلی شورای استفتاء ‏سیّد ابوالحسن اصفهانی (ره) و نیز از شاگردان مبرّز شیخ عبدالکریم حائری (ره)، میرزای نائینی (ره)، آقا ضیاء عراقی (ره) و دیگر اعلام ‏پرآوازه آن دوران به شمار می رود.

 افزون بر این جایگاه والای علمی، در بعد اخلاق نیز باید او را الگویی ستودنی در حسن معاشرت با مردم ‏دانست.

 آنچه در پی می آید ‏بیان جلوه هایی از مواضع انقلابی و حمایت های قاطع آن فقیه فرزانه از بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) در دوران پیش و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است.

 امید است حوزه های علمیه با مطالعه و اندیشه در سیره انقلابی فقهای والامقام، نقش سازنده خود را در رشد و بالندگی «حوزه انقلابی» ایفا نمایند. آیت الله شیخ محمّد رضا طبسی نجفی (ره) / امام خمینی

*مخالفت با لوایح شش گانه

«پس از آنکه خبر مخالفت امام خمینی (ره) با تصویب لوایح شش گانه شاهنشاهی به نجف رسید، مرحوم آیت الله طبسی تلگرام شدید اللحنی را به نخست وزیر وقت، اسد الله علم فرستاد. در این تلگرام به علم هشدار داده بود که از احکام غیر آنچه خدا نازل کرده، جدا پرهیز نماید. ایشان در این تلگرام به آیه های 44، 45 و 47 سوره مائده (و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم الکافرون...) اشاره کرده بود و در پایان فرموده بود: «کاری نکن که علم بر تو سرنگون شود»

* انتشار اعلامیه در اعتراض به فاجعه مدرسه فیضیه

مرحوم آیت الله طبسی همراه 32 نفر از علمای نجف اشرف، با انتشار اطلاعیه ای، ضمن اعلام انزجار از حوادث خونین مدرسه فیضیه، نظام شاهنشاهی را مقصّر آن همه خون های بی گناه دانستند. بخشی از متن این اطلاعیه چنین است:

 «علمای اعلام نجف اشرف استنکار خود را از موضع خودسرانه و ظالمانه هیأت حاکمه در ایران به جهانیان اعلام می دارد...دراین موقع که دشمنان دین خود را برای از بین بردن دین مقدّس اسلام مجهّز نموده و با انواع وسائل می خواهند کشور ایران را که پرچمدار مذهب تشیّع می باشد، مرکز بی دینان و پایگاه نشر افکار شوم و پلید مادیت گردد و لذا با دست خون خواری، فاجعه مولمه قم را به وجود آورد و طلّاب علوم دینیه با وضعی فجیع و رقت بار مورد هتک و ضرب و قتل قرار گرفته...»

*استقبال از امام خمینی (ره) در نجف اشرف

« آن هنگام که امام از ترکیه به نجف اشرف هجرت نمودند، مرحوم آیت الله طبسی به همراه دوست قدیمی اش مرحوم حاج شیخ نصر الله خلخالی و مرحوم حاج حسین کفایی، تا پنجاه کیلومتری کربلا رفتند و در محلّ خان النص در انتظار ورود امام از کربلا به نجف اشرف بودند.»

* تعطیل نماز و شرکت در اوّلین نماز جماعت امام (ره)آیت الله شیخ محمّد رضا طبسی نجفی (ره) / امام خمینی

«آن روزی که قرار شد امام (ره) نماز ظهر و عصر خود را در مسجد شیخ انصاری اقامه کنند، ، مرحوم آیت الله طبسی نماز ظهر آن روز خود را تعطیل و در اوّلین نماز جماعتی که امام (ره) در آن مسجد برپا نمود، شرکت نمودند. وی فرمود: آمده ام به احترام ایشان (امام خمینی (ره)) در اوّلین روز تشکیل نماز جماعت به ایشان اقتدا کنم.»

*«روحی فداک!»

«مرحوم والد آیت الله طبسی (در نجف اشرف) نامه ای برای امام (ره) نوشته بودند که آن را خدمت ایشان بردم. هنگامی که امام خمینی (ره) نامه پدرم را باز نمود، اوّلین جمله را پس از نام خدا به خوبی مشاهده کردم که نوشته بود: «روحی فداک!»

*حمایت از امام حمایت از امام زمان (ع)

«در نواری صوتی که از ایشان باقی مانده است، در پاسخ به این سؤال که ما در گذشته از شما شنیده بودیم که حمایت از حضرت امام حمایت از امام زمان (علیه السلام) است، حالا چه می گویید؟ ایشان با قاطعیت جواب دادند: «حالا هم می گویم باید از ایشان حمایت کرد. کسانی که مخالفت می کنند، اگر مخلّ به نظام باشند، باید تنبیه شوند.»

* بیت المقدّس را از یهود عنود پاک نمایید..

«مرحوم آیت الله طبسی نجفی در پاسخ به نامه ی یکی از نوادگانش که در جبهه حضور داشت، می نویسد: «نور چشمم، عزیزم!..منتظر آمدن شما می باشیم که مظفّر و منصور مراجعت نمایید و دماغ صدام را به خاک و خون بمالید که پس از تصفیه عراق و نصب علم و پرچم دولت جمهوری اسلامی، تصفیه بیت المقدّس نمایید و این محل ّشریف از جماعت عنود یهود پاک و پاکیزه نمایید و پرچم شریف جمهوری اسلامی نصب نمایید»

سرانجام پس از عمری تلاش علمی و مجاهدت در راه ترویج آرمان های اسلام روح ملکوتی این عالم ربانی در تاریخ 28/9/63 به دیدار حق شتافت.

منبع: فقیه خراسان، ص 172 ـ 192

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha