جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام همتیان - تهذیب حوزه قم

حوزه/ اگر انسان عالم باشد و علم را در اختیار دین و جامعه قرار دهد و از این طریق باعث هدایت شود، این بالاترین نعمت است. در حال حاضر طلاب برسر سفره ای نشسته اندکه هزاران سال عالمان و عارفان بزرگ در آن تربیت شده اند .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین همتیان در درس اخلاق مدرسه عالی فقه و اصول به جایگاه دنیا و محبت به خدای متعال در روایات معصومین(ع) اشاره کرد و گفت: امام حسین(ع) دردعای عرفه فرمودند«اگر انسان از حب خدا بی بهره بماند ضرر خواهد کرد» و در روایت دیگر حضرت علی(ع) فرمودند«دنیا به منزله تجارتخانه و بازاری است که بعضی سود و بعضی ها ضرر می کنند».

 معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم عنوان کرد: اگر کسی بخواهد سلوک الی الله  داشته باشد، به زاد و توشه و مرکب نیازمند است،در هر مسافرتی انسان به این دو مسئله احتیاج دارد، اگر انسان با خدا دوست باشد همه کارهای او درست می شود، در غیر این صورت در این معامله ضرر می کند.

 وی با بیان اینکه از کجا بدانیم محبت به خدا قلبی است گفت: یکی از  نشانه ها، آن این است که انسان عبادت با خدا را دوست دارد؛ پیامبر(ص) عاشق خدا بود و موقع اذان که می شد برای سخن گفتن با خدا بی تابی می کرد و چهره او برافروخته می شد.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان با بیان اینکه، تقوا، توبه و استغفار، تهجد و تهذیب نفس از مسائل مهم در دوران حجره نشینی و از اصول رعایت طلبگی است،عنوان کرد:از دیگر علامت های حب به خدا این است که انسان آنچه متعلق به خدا است را، دوست داشته باشد. اگر انسان از زندگی راضی باشد و نگاه به زندگی، رضایت مندانه باشد، نشان می دهد خدا را دوست می دارد و به محبت و رحمت خدا مؤمن است.

 معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم عنوان کرد: اگر واقعا  از طلبگی خود بهره ببریم،لازم است از آن راضی و خدا را شاکر باشیم که این چنین نعمتی داده است. بنابراین  باید قدر طلبگی را دانست و شکر گزار خدا بود.

 وی ابراز داشت: اگر انسان عالم باشد و علم را در اختیار دین و جامعه قرار دهد و از این طریق باعث هدایت شود، این بالاترین نعمت است. در حال حاضر طلاب بر سر سفره ای نشسته اند که هزاران سال عالمان و عارفان بزرگ در آن تربیت  شدند و کتابی را باز می کنید که قرنها از تألیف آن از سوی همان عارفان و عالمان تربیت شده مکتب فقه جعفری(ع) می گذرد.

حجت الاسلام و المسلمین همتیان گفت: روزی ابن قولویه جلسه ای داشت، در آن جلسه هزار نفری شخصیتی مانند شیخ مفید تربیت شد، که  امام عصر(ع) بر روی قبر ایشان نوشتند«انت المفید»؛ درکاظمین انسان احساس می کند  شیخ مفید درآغوش اهل بیت(ع) است. شیخ مفید هم مربی بزرگانی چون سید رضی و سید مرتضی بود، سید مرتضی هم تربیت کننده شیخ طوسی مؤسس حوزه علمیه هزار ساله نجف و حوزه علمیه نجف هم هزاران عارف، فقیه و عالم تربیت می کند که یکی مؤسس حوزه علمیه قم شیخ عبدالکریم حایری و حوزه علمیه قم هم تربیت کننده شخصیتی مانند امام راحل است که آن همه آثار و برکات برای نظام و کشور و دنیا داشته است.

 معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم عنوان کرد: اگر طلبه ای موقعیت و زمان را بشناسد، واقعا باید خدا را شکر کند چون در مسیری قدم برمی دارد که بزرگانی مانند شیخ عبد الکریم و شیخ مفید و امام رحل در آن گام برداشتند.

 وی ابراز داشت: اگر انسان این گونه شکر گزار باشد معلوم خدا را دوست می دارد، پیامبر در روایتی فرمودند« هرکس اهل بیت(ع) را  صادقانه دوست داشته باشد خیر و دنیا آخرت به او روی خواهد آورد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha