شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: انتشار پیام الهی و رسیدن به قله های علمی نیازمند جهش های تحقیقی و پژوهشی است که این امر با برگزاری جشنواره ها و تربیت پژوهشگران توانمند محقق می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» ازمشهد، آیت الله علیرضا اعرافی، در نوزدهمین جشنواره بین المللی شیخ طوسی که در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی برگزارشد، با اشاره به نتیجه بخش بودن جشنواره شیخ طوسی، گفت: انتشار پیام الهی و رسیدن به قله های علمی نیازمند جهش های تحقیقی و پژوهشی است که این امر با برگزاری جشنواره ها در سراسرکشور محقق می شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه معنویت در برخی از قرون به افول هایی رسید، اما هرگز خاموش نشد و نخواهد شد، افزود: معنویت در زمان ها و فضاهای مختلف در جوامع درجه های مختلفی داشت که به طورمثال معنویت در زمان انقلاب و جنگ تحمیلی به اوج خود رسید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص معنویت گرایی تاکید کرد: معنویت گرایی یک حقیقت ناب و ریشه دار در طول تاریخ می باشد و یکی از اهداف جامعة المصطفی، هدایت جامعه بشری به سوی معنویت گرایی است.

وی به شاخص های معنویت ناب اسلام اشاره کرد و عنوان داشت: بر خلاف معنویت غرب که تنها یک معنویت عاطفی می باشد، عقلانی بودن از ویژگی های معنویت اسلامی در کنار جنبه عاطفی آن است.

آیت الله اعرافی با بیان این که معنویت با وجود اینکه امری قلبی است در تفکر اسلامی از جایگاه خود برخوردار بوده و به عنوان جوهره وجود انسان در فرهنگ اسلامی قرار دارد،  تصریح کرد: معنویت در نگاه اسلامی همه اجزای انسانی را در بر می گیرد، نه تنها یک بخش را و در واقع یک فرهنگ فردی و اجتماعی است.

رئیس جامعة المصطفی درباره جامع بودن فرهنگ معنوی اسلامی نیز ابراز داشت: این معنویت پشتوانه فقه و اخلاق اسلام است که به طور مثال شیخ طوسی عمیق و جامع بودن فقه اسلام را به خوبی برجاگذاشت.

وی به اهداف کلان و پیش روی المصطفی نیز اشاره و خاطر نشان کرد: حوزه های علمیه در آغاز راه بزرگی هستند و در این میان «المصطفی» با وجود سه هزار نویسنده و مترجم، با نگاه تمدن اسلامی نسبت به گسترش کمی و کیفی و ارزیابی جدی برنامه ریزی دارد.

آیت الله اعرافی همچنین، یاری رساندن به شبکه های 15 گانه دانش آموختگان «المصطفی»، نگاه تحقیقی به فعالیت ها و... را از امور مورد اهتمام دانست.

گفتنی است، در مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره بین المللی پژوهشی شیخ طوسی که امسال به مناسبت معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، در تالار قدس کتابخانه مرکزی حرم امام رضا(ع) برگزار شد، تعدادی از آثار برگزیده تقدیر شدند.

انتهای پیام/ا

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha