پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ هم اندیشی رؤسای شوراها و مدیران استانی حوزه با اعضای شورای عالی حوزه

حوزه/عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت:شورای عالی و مدیر حوزه با چند تن از مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب دیدار داشتیم و شاید بیش از ۱۰۰ مطلب از مجموعه این دیدارهای استحصال شد که بخش عمده ای از آنها در شورای عالی بررسی گردید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی امروز سه شنبه در هم اندیشی روسای شوراها و مدیران استانی حوزه با حضور اعضای شورای عالی حوزه های علمیه که در قم برگزار شد، با معرفی ساختار جدید حوزه عنوان کرد: با تاکید شورای عالی حوزه چند مرکز تخصصی در حوزه آغاز به کار کرده است.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: در 6 ماه اخیر مجموعه ای از طرح ها در دست بررسی و اقدام قرار گرفته است؛ نخستین بحث، در زمینه ساختار بود که با نظر شورای عالی و مدیریت، ناگزیر به اصلاح ساختار بودیم که شاخصه ها و مولفه هایی نیز در آن دخیل بود.

وی گفت: اصلاح ساختار و اجرا و تطبیق ساختار چندین ماه زمان برد و این زمان نیز طبیعی بود که با حرکت شتابدار اصلاح و انجام شد؛ در مقام اجرا نیز جابجایی هایی نیاز بود که انجام شد و امیدواریم تا آخر سال این جابجایی ها نهایی شود.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: منشوری تهیه شد و در بودجه سال جاری احکام و تکالیفی به عنوان اولویت بخش های ستادی در بودجه تعیین شد که بر اساس این چشم انداز اقدام شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه عنوان کرد: شورای عالی و و مدیر حوزه با چند تن از مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب دیدار داشتیم و شاید بیش از ۱۰۰ مطلب از مجموعه این دیدارهای استحصال شد که بخش عمده ای از آنها در شورای عالی بررسی گردید؛ بیش از 1000 مکاتبه و مصاحبه در این چند مدت جمع آوری شد؛ مجموعه آنچه از اساتید و طلاب بیان شده ایده های بسیاری بود که شاید کمتر ایده ای باشد که در این بین وجود نداشته باشد.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: از دیگر فعالیت ها، نظامات جامع حوزه است که به تدریج  15 نظام جامع تعریف گردید؛ در این نظامات 4 و 5 استان به خوبی وارد عمل شدند و محصول خوبی ارایه کردند؛ مجمع نمایندگان نیز ورود خوبی در این بحث داشت.

باید درختواره کاملی از رشته های حوزوی داشته باشیم

وی با بیان این که بخشی از این نظامات نهایی شده است اظهارکرد: از جمله طرح های مهمی که در آموزش آغاز شده است، نقشه جامع رشته های حوزه است؛ درختواره رشته های حوزه ضرورت دارد؛ در حال حاضر 20  الی  30 رشته در حوزه در حال اجرا است، ولی نیازمندیم که درختواره کاملی از رشته های حوزه داشته باشیم.

عضو شورای عالی حوزه عنوان کرد: در این زمینه صدها ساعت کار تخصصی در کمیسیون های علمی و جلسات صرف شد، کل رشته هایی که امروز در مراکز حوزوی و علوم حوزوی اجرا می شود جمع آوری شده و بیش از 200 رشته است؛ در این زمینه نیز نیازمند یک بازنگری جامع هستیم.

ساماندهی شهریه

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: شهریه هدفمند و هدفمندی بخشی از شهریه از دیگر طرح های مهم است که در حال بررسی است؛ بر اساس این فعالیت ها، طرح موقتی در شورای عالی مطرح شد و این طرح  هدفمند معطوف به چهار وجه، نخست شهریه ویژه به محصلان در یک مقطع مشخص، شهریه ویژه برای استاد حوزه که در متن حوزه تدریس می کند، شهریه ویژه برای محققان متن حوزه و مبلغان مهاجرت، می باشد.

وی گفت: کارویژه ها و ماموریت های روحانیت کار دیگری است که آغاز شده است؛ باید مشخص شود که روحانیت چه مسیری را طی می کند و چه مسایلی در عصر جدید با روحانیت در ارتباط است.

طرح جامع آموزش های کاربردی

آیت الله اعرافی اظهارکرد: طرح دیگر، طرح جامع آموزش های کاربردی شامل مهارتی و کاربردی حوزه است که در حال فعالیت است؛ از جمله طرح های مهم دیگر، طرح سنت حوزوی است؛ در گذشته برخی از کاسبان و بازاریان دروسی از حوزه را می خواندند؛ ایده کلی این بخش در حوزه مطرح شد که اولین ویراست طرح در شورای برنامه ریزی ورود کرد؛ اگر طرحی انجام شود که کار انجام گردد، ولی مخاطرات قبلی را نداشته باشد طرح بسیار خوبی است و در شعاع فراحوزوی می خواهیم قلمرویی برای طالبان معارف حوزه ایجاد شود.

عضو شورای عالی حوزه عنوان کرد: از دیگر مسایلی که در حوزه تبلیغ در حال انجام است در قالب شورای اعطای مدارج است که به شکل خاصی مراکز رسانه ای و تبلیغی و... حوزه ای از طریق حوزه مجوزات را دریافت  کند.

نظام استادی و پژوهشگری

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: نظام استادی و پژوهشگری، دو طرح مهمی است که با حفظ سنت اصلی حوزه با یک نگاه ساماندهی و ارتقا، دنبال خواهد شد.

وی گفت: بحث درس خارج و سطوح بالاتر و عالی در شورای عالی مطرح شده است و به دلیل برخی محذوراتی که ایجاد شد، تاخیراتی نیز انجام شده است؛ برخی شاخص ها در عرصه دروس سطوح خارج لحاظ شده است که مجموعه طرح ها احتمالا تا هفته آینده به شورای عالی ارسال می شود.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: در بحث کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی کاستی های مقررات لحاظ و رفع شد؛ در نظامات شورایی مدیریت و استان ها، مجموعه ای از شوراها و کمیسیون های فعال آموزش و پژوهش نهایی شده است؛ درختواره علوم اسلامی از قبل مطرح بود که همکاران در حال فعالیت در این بخش هستند.

عضو جامعه مدرسین عنوان کرد: در بخش همکاری با سایر نهادها نیز موضوعات خوبی مد نظر قرار گرفته است که تدابیر خوبی در عرصه همکاری با نهادهایی چون المصطفی و مرکز خدمات و... اتخاذ شده است.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: بحث فناوری و فضاها و ساختمان ها طرح های مختلفی در حال انجام است؛ در بحش شورای مجوزها و شورای گسترش فاصله ای افتاد بود  که در فصل اخیر این شوراها به شکل جدی فعالیتشان را دنبال می کنند که به عنوان مثال در بخش خواهران بیش از150 مجوز صادر شد.

وی گفت: در سال 96 برنامه ریزی ها انجام شده است که امیدواریم در این سال(96) برنامه 5 ساله را آماده و به شورای عالی ببریم و امیدواریم سال 97 آغاز یک پنج ساله دیگر در حوزه باشد؛ در قدم بعد باید هر استان یک برنامه 5 ساله ارتقایی اجرا کنیم.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: سندهای پیشرفت در حوزه باید با مهارت های لازم و لحاظ شرایط در استان ها تنظیم شود؛ بحث تامین منابع و وقف و منابع پایدار بحث بسیار مهمی است که باید پیگیری شود.

عضو شورای عالی حوزه عنوان کرد: باید به منابع پایدار اتکا کنیم؛ نمی توان همیشه فعالیت را تابعی از بودجه اعطایی بدانیم؛ امسال نصف بودجه تخصیص داده شده است و قطعا مشکلات بسیاری ایجاد خواهد شد.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: ارتقای کیفیت علمی مدارس از دیگر نکات بسیار مهم است؛ هر ساله باید رتبه بندی دقیقی در این زمینه مشخص شود که این بحث از تاکیدات شورای عالی است.

کسب رتبه، کافی نیست

وی گفت: رتبه بندی هایی بر اساس رتبه های کسب شده در جشنواره های علمی و پژوهشی کافی نیست؛ بلکه نیازمند یک نظام رتبه بندی دقیقی است که شکل بگیرد.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: خروجی حوزه به لحاظ سطح علمی باید ارتقا پیدا کند؛ عمق حوزوی و سطح علمی حوزه مهمترین کاری است که مدیران استان ها باید آن را محقق سازند.

عضو شورای عالی حوزه عنوان کرد: شوراهایی در مدارس و استان ها در عرصه آموزشی و پژوهشی و تبلیغی باید ایجاد شود که فارغ از بروکراسی اداری باشد.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: لُجنه های علمی در عرصه فقه و اصول، کلام و ادبیات وعرصه های اصلی در مراکز باید ایجاد شود که وضع طلاب را در این حوزه های تخصصی پایش کند.

وی گفت: تا به حال تاکید بر آن بوده، حتما باید یک مرکز تخصصی غیر از آن مدرسه راه اندازی شود؛ ولی با تصویب جدید در جایی که این ده پایه را اجرا می کند در دل آن مدرسه می توان مجوز رشته جدید را صادر کرد؛ اگر استاد و شرایط نرم افزاری و علمی تامین شود در حوزه همان مدیریت، یک بخش تخصصی می شود راه اندازی شود؛ یعنی الزامی نباشد که مرکز تخصصی حتما در یک ساختمان مجزا راه اندازی شود.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: بدون اینکه نیازمند امکانات و بروکراسی زیاد داشته باشیم، می توانیم این رشته ها را به شرایط زیرساخت علمی در مدارس و مراکز مختلفی ایجاد کنیم.

عضو شورای عالی حوزه با تقدیر از اعضای شورای عالی حوزه به لحاظ فعالیت گسترده در بازدیدهای استانی عنوان کرد: مجموعه نکاتی که در جلسات پیشین مطرح شده و نکاتی که در بازدیدهای اعضای شورای عالی از استان مطرح شده است جمع آوری شده است که در تصمیمات آتی لحاظ خواهد شد.

نباید توقف و رکودی در مسایل علمی و اخلاقی رخ دهد

وی گفت: نگاه ما این است کار در اختیار مدیران، علما و بزرگان شهرستان ها است؛ اصل کار برای شما است و خود شما باید تمهیدات لازم را بیاندیشید؛ در بحث های بودجه ای شرایط مالی، شرایط دشواری است که باید با حکمت و تدبیر از این وضعیت عبور کنیم؛ سختی ها و تنگاهای بسیاری وجود دارد، ولی نباید توقف و رکودی در مسایل علمی و اخلاقی رخ دهد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایام فاطمیه ونقش حضرت زهرا (س) در حفظ جایگاه امامت و اصل اسلام گفت: نقش حضرت زهرا(ع) به حدی عظیم بود که در آن برهه زمانی حتی امام علی(ع) نیز ایفا نکردند، چون امام فرمودند، که در این مقطع وظیفه من سکوت است.

وی افزود: هدف والایی که حضرت زهرا(ع) در آن مقطع خاص داشتند این بود که مساله و اصل امامت در منطق بشریت گم نشود؛ خطر بزرگ آن بود که می خواستند حق امامت را بگیرند و خطر بزرگتر آن بود که می خواستند گفتمان امامت را در عالم اندیشه و معرفت بشر گم کنند.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: حضرت زهرا(س) شاید نتوانستند در آن مقطع در میدان عمل آب را به مجرا باز گردانند، ولی در مقام معرفت و گفتمان، نقش امامت حفظ شد؛ ایشان کاری کردند که هیچ کس جز حضرت زهرا(س) نمی توانست کاری انجام دهد.

وی گفت: از میان مواریث علمی، اگر تنها به قصه مصحف اشاره کرد، کافی است که عظمت علمی حضرت زهرا(س) به خوبی بیان شود؛ امام صادق(ع) فرمودند، این مصحف قرآن نیست ولی به اندازه قرآن است؛ متاسفانه وهابی ها و تکفیری ها به دروغ می گویند که شیعیان قرآن دیگری دارند؛ مصحف به تصریح امام صادق(ع) قرآن نیست، بلکه شارح قرآن است.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: شاید بخشی از میراث عظیم حدیث و سنتی که برای ما باقی مانده است برآمده از همان مصحف است؛ اینکه بیش از 30 هزار حدیث امام صادق(ع) است و بیش از 100 هزار حدیثی که از ائمه (ع)باقی مانده است، شاید مجموعه ای از آن اسراری است که از حضرت نقل شد و ایشان نیز آن را به عنوان ارث به ائمه(ع) آموختند و منتقل کردند.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha