پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اراکی

حوزه/ دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب، با بیان اینکه توجه به علم ربانی، عالم پرور است، گفت: تلاش کنید حیات معنوی خود را با علم ربانی به دست آورید که اگر این‌گونه شد، یقینا بصیرت نیز پیدا خواهید کرد؛ چراکه بصیرت دنباله‌رو حیات معنوی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، آیت‌الله محسن اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب، امروز در نشست تخصصی «نقش عالم ربانی در جامعه اسلامی» که از سوی معاونت پژوهش مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اهواز برگزار شد، خطاب به طلاب حاضر در جلسه، اظهار داشت: تا جوان هستید و دوره‌های جوانی را طی می‌کنید، تلاش داشته باشید که حب دنیا را از دل‌هایتان خارج و سبک زندگی خود را بر مبنای سبک زندگی ائمه اطهار(ع) پیاده‌سازی کنید.

وی با اشاره به دعای امام سجاد(ع) مبنی بر «اللَّهُمَّ أَخْرِجْ حُبَّ الدُّنْیَا مِنْ قَلْبِی»، گفت: در روایات تأکید شده که یکی از بزرگ‌ترین خطرات برای علمای دین «حب دنیاست»؛ از این رو تا می‌توانید «حب خدا و اهل‌بیت(ع)» را در وجود خود نهادینه سازید که «ومِنَ النّاسِ مَن یَتَّخِذُ مِن دونِ اللّهِ اَندادًا یُحِبُّونَهُم كَحُبِّ اللّهِ....»

آیت‌الله اراکی، توجه به واژگان قرآنی را یکی از اصلی ترین درس‌های طلبگی خواند و تصریح کرد: یکی از کارهایی که طلاب جوان باید به انجام آن اهتمام وزند، «توجه به واژگان قرآنی است»؛ چراکه این کار می‌تواند رشد علمی و فکری آنان را دوچندان سازد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، برترین علم را علم قرآنی دانست و اظهار داشت: قطعاً با علمی که خداوند متعال در قرآن توصیف می‌کند، یک عالم ربانی جامعه‌ساز بیرون می‌آید.

وی با اشاره به خصوصیات علم الهی، گفت: علمی که قرآن کریم آن را تعریف می‌کند، علمی است که بدون محبت الهی پدیدار نمی‌شود و اساس آن حب خدا و اهل‌بیت(ع) است؛ پس نخستین ویژگی علم الهی، همراه بودن با «حب خدا» می‌باشد.

آیت‌الله اراکی، با تأکید بر اینکه علم الهی، عمل را به همراه خود می‌آورد، گفت: وقتی انسانی علم الهی را کسب کرد، ازآنجایی‌که علمش همراه با عمل است، هرچه که بگوید، اول خودش به آن عمل می‌کند؛ به همین دلیل یکی از وظایف طلبه انقلابی فراگیری علم الهی و در درجه دوم، عمل به آن می‌باشد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، دومین خاصیت علم الهی را «خشیت» معرفی کرد و افزود: یکی از آثار علم، خشیت آفرینی بوده و علمی خشیت به همراه می‌آورد که بر آمده از حب خدا باشد.

وی خاصیت سوم الهی ربانی یا الهی را «حیات» دانست و تصریح کرد: حضرت امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند «اِنَّ الْعِلْمَ حَياةُ الْقُلوبِ»؛ اگر علم الهی باشد، به دنبال خود حیات را در وجود عالم جاری و ساری می‌کند.

آیت‌الله اراکی، با بیان اینکه «قلب، پایتخت تصمیم‌گیری مملکت وجودی آدمی است»، اظهار داشت: تلاش کنید حیات معنوی خود را با علم ربانی به دست آورید که اگر این‌گونه شد، یقینا بصیرت نیز پیدا خواهید کرد؛ چرا که بصیرت دنباله‌رو حیات معنوی است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، پایه سبک زندگی اسلامی را «حیات معنوی» توصیف کرد و گفت: اگر شما طلاب بتوانیم این حیات را در زندگی مردم پیاده‌سازی کنید، قطعاً جامعه‌ای آباد و سالم خواهیم داشت و در غیر این صورت، غفلت در روح جامعه نفوذ کرده و آن را تبدیل به یک جامعه مرده می‌کند.

وی در پایان، با تأکید بر اینکه عالمی در جامعه می‌تواند مؤثر باشد، که ۳ شاخصه علم ربانی را در خود ایجاد کند، اظهار داشت: انسان‌هایی که دارای این علم با این خصوصیات باشند، قطعاً از حیات الهی برخوردار بوده و می‌توانند به جامعه پیرامونی خویش، حیات بخشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha