پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی

حوزه/ رئیس دبیرخانه مرکزی اجلاسیه نمایندگان اعتبات مقدس جهان از برگزاری اجلاسیه دوم عتبات در روز ۲۷ رجب به میزبانی حرم مطهر امام حسین(ع) خبر داد و گفت: در صورت آماده شدن متن و سند منشور حقوق زائر، دستور اجلاس دوم در کربلای معلی، منشور حقوق زائر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی، معاون تبلیغات و ارتباط اسلامی آستان قدس رضوی در کنفرانس خبری سومین اجلاسیه نمایندگان اعتاب مقدس جهان اسلام در قم گفت: آستان های مقدس با محوریت زیارت، ظرفیت های بی بدیل و بی نظیری از لحاظ فکری، معنوی و مدیریتی در جهان اسلام بوده و زیارت، قدرت نرم فکری جهان اسلام است که بسیاری از مناسبات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی ملت ها را رقم می زند.

وی افزود: نمونه بارز نقش آفرینی جایگاهی بی بدیل برای زیارت، گردهمایی شکوهمند اربعین حسینی در کربلای معلی است که میلیون ها انسان آزاده و عاشق اهل بیت(ع) در یک زمان با یک پیام مشخص است که با دلدادگی به ساحت اقدس اهل بیت(ع)، صلح، دوستی، محبت و آرامش برای همه انسان ها و همچنین عدم سکوت در برابر ظلم به راهپیمایی می پردازند.

معاون تبلیغات و ارتباط اسلامی استان قدس رضوی از آستان های مقدس به عنوان پناهگاه معنوی میلیون ها انسان خداجو یاد کرد و اظهار داشت: هر کدام از این آستان ها ظرفیتی دارند که در صورت همسویی می توانند برای تحقق اهداف مشترکشان گام های موثری بردارند و این آستان ها در ایران اسلامی نیز به برکت استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، به تبیین معارف اسلامی ناب و آموزه های اهل بیت(ع) و قرآن می پردازند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی بر لزوم انتقال تجربه های عتبات مقدس ایران به عتبات خارجی تأکید کرد و ادامه داد: این ایده نزد متولیان عتبات مقدس بود و دغدغه داشتند که چگونه می توان این ظرفیت ها را به هم پیوند داد و همسویی میان این ظرفیت ها ایجاد کرد تا اینکه با ابتکار آستان مقدس رضوی در سالروز میلاد امام رضا(ع)، اولین اجتماع مبارک متولیان اعتاب، آستان ها و مزارهای شریف از ایران اسلامی، عراق و سوریه برگزار و تفاهمنامه ای با عنوان جامعه همکاری مشترک میان اعتاب مقدس به امضاء رسید.

رئیس دبیرخانه مرکزی اجلاسیه نمایندگان اعتبات مقدس جهان، نتیجه این تفاهمنامه را تاثیرگذاری بیشتر در ماموریت های آستان ها در تبیین آموزه های اسلامی و قرآنی و اهل بیت(ع)، انتقال تجربیات میان آستان ها و گسترش ارتباط و تعاملات سازنده و موثر در حوزه های آموزشی، پژوهشی، فکری و خدمات به زائران در آستان های مقدس عنوان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خاطرنشان ساخت: پس از اجلاسیه اول مقرر شد که نمایندگان آستان های مقدس گردهم آمده تا زمان و مکان و دستور اجلاسیه دوم را تعیین کنند که نشست اول در مشهد و نشست دوم در کربلا برگزار و سومین نشست نیز در قم مقدس برگزار خواهد شد که در این نشست، آیین نامه های مرتبط با برگزاری اجلاس و همچنین کمیته های اصلی و کارشناسی اجلاس را به تصویب نهایی خواهیم رساند.

وی از برگزاری اجلاسیه دوم عتبات در روز 27 رجب به میزبانی حرم مطهر امام حسین(ع) خبر داد و گفت: در صورت آماده شدن متن و سند منشور حقوق زائر، دستور اجلاس دوم در کربلای معلی، منشور حقوق زائر خواهد بود.

معاون تبلیغات و ارتباط اسلامی استان قدس رضوی با اشاره به گرایش جهانیان به مکتب اهل بیت(ع) تصریح کرد: جریان اسلام خواهی که در جهان به راه افتاده و همچنین توصیه ای که حضرت آیت الله خامنه ای در قرائت قرآن و مراجعه جوانان اروپا و آمریکا به این کتاب آسمانی داشتند، نشان دهنده آن است که این مکتب و این تعالیم آنچنان قوی هستند که می توانند تمدن ساز بوده و آستان های مقدس در ایران و خارج از کشور نیز اهمیت این موضوع را به خوبی درک کرده اند.

وی ادامه داد: امیدواریم در سایه برپایی اجلاسیه اعتاب مقدس در آینده شاهد دیپلماسی زیارت در دنیا باشیم و امروزه مشاهده می کنیم که میلیون ها انسان به قصد زیارت عتبات شریفه سفر کرده و فرهنگ های جدید منطبق بر اصول و ارزش های اسلامی به یکدیگر منتقل می شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی خاطرنشان ساخت: گردهمایی اربعین حسینی به هیچ وجه یک مسأله ساده نیست و 20 میلیون عاشق اهل بیت(ع) در آن ایام حرکت جدیدی را به دنیا نشان داده و مؤلفه های سبک جدید زندگی دینی را به نمایش می گذارند.

وی با تأکید بر لازم الاجرا بودن نتایج جلسات اجلاسیه عتبات مقدس، تصریح کرد: همکاری های خوبی در زمینه آموزش، پژوهش، خدمات و توسعه خدمت به وجود آمده و در آینده میان آستان های مقدس ایران همکاری مشترک را به منصه ظهور خواهیم رساند؛ زیرا مأموریت های بقاع ایران همسوتر بوده و احتمالا مجمع ملی آستان ها و بقاع اسلامی را تشکیل خواهیم داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha