جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام علي جلائیان اكبرنيا

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان گفت: پژوهش زیر بنای کارهای آموزشی، فرهنگی و تبلیغی حوزه انقلابی است و اگر رویکرد پژوهشی در فعالیت های طلاب نباشد، دست یافتن به هدف سخت خواهد بود.

حجت الاسلام علی جلائیان اکبرنیا در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در مشهد به مناسبت سالگرد حکم انتصاب اعضای شورای عالی حوزه علمیه خراسان از سوی رهبر معظم انقلاب، با توجه تاکید بر حوزه انقلابی و تحول، گفت: حوزه انقلابی، حوزه‌ای است که از آرمان های انقلاب دست نشسته باشد و به مانند گذشته پای این اصول بایستد اگر در هر کجا برداشت ناصحیحی از آن آرمان ها مشاهده کرد در اصلاح آن بکوشد و اگر انحرافی دید به مبارزه با آن بپاخیزد.

وی با بیان این که انقلابی بودن حوزه، نیازمند اموری است که از آن جمله پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام اسلامی است، افزود: این امر نیازمند تحول در ساختارها است اصول و مبانی حوزه، باید حفظ شود و در مسیر رسیدن به اهداف تغییرهای زیر بنایی ایجاد گردد سرفصل های درسی، متون، روش ها، گزینش طلاب و ده‌ها امر دیگر باید دگرگون شود و این نیاز به مطالعه عالمانه و اجرای دقیق دارد در سال های ابتدایی، باید، طلیعه تحول را جُست، زیرا دست یافتن به تحول کار یک روز و دو روز نیست و به تعبیر مقام معظم رهبری مدت دار است.

  معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان به کارهای انجام شده در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: در این راستا حوزه خراسان به امر برنامه‌ریزی از یک سو و اقدام و عمل از دیگر سو پرداخته است که تدوین نظام های جامع در بخش های آموزش، پژوهش، تبلیغ، فرهنگی، تهذیب و اخلاق، خدمات و معیشت از امور زیربنایی محسوب می شود.

وی، بازدید از مدارس و آشنایی با ظرفیت ها و شناخت کاستی ها، از نکات قابل یادآوری دانست و گفت: تفکیک معاونت ها، اجرای نظام جامع آموزشی، پژوهشی، برنامه های مختلف تبلیغی، فرهنگی و فضای مجازی از اقدامات قابل توجه است.

حجت الاسلام جلائیان اکبرنیا با اشاره به فعالیت های پژوهشی حوزه علمیه خراسان با رویکرد تحولی، ابراز کرد: در قدم نخست نظام جامع پژوهش در دستور کار قرار گرفت و پس از آن در کنار پیگیری فعال برای تأمین زیر ساخت های لازم پژوهش، آیین نامه‌ها و دستور العمل‌های لازم در دست تنظیم و گرد آوری است.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه، خدمات پژوهشی را برای تمام حوزویان در نظر گرفته است، به دیگر خدمات برای پژوهشگران و مولفان حوزوی خراسان اشاره کرد و گفت:  طلاب از سال اول با روح پژوهش آشنا می شوند و مهارت های پژوهشی را فرا می گیرند که نمره پژوهشی نیز بخشی از امتیاز ارزیابی عملکرد تحصیلی آنهاست.

 معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مسئول پژوهش مدارس پیگیر امور پژوهشی طلاب می باشد، گفت: پس از مراحل ابتدایی مهارت آموزی، حمایت از کارهای پژوهشی در سال های بعد در دستور کار معاونت پژوهش قرار می گیرد که مشاوره های تخصصی، حمایت از چاپ آثار، برگزاری جشنوارهای مختلف پژوهشی، نمایشگاه های تخصصی کتاب و ... از این جمله هستند.

حجت الاسلام جلائیان اکبرنیا با اشاره به جایگاه پژوهش در میان حوزویان به ویژه طلاب خراسان بیان کرد: زیر بنای کارهای آموزشی، فرهنگی و تبلیغی امر پژوهش است و اگر رویکرد پژوهشی در فعالیت های طلاب نباشد، دست یافتن به هدف سخت خواهد بود.

 معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان افزود: امور پژوهشی به صورت نگارش تحقیق پایانی یا پایان نامه در برنامه جامع آموزش در چند پایه تحصیلی جلوه گری می کند.

حجت الاسلام جلائیان اکبرنیا با بیان اینکه مراکز علمی و پژوهشی حوزوی و برخی دیگر از مراکز علمی کشور و استان با مدیریت و فعالیت دانش آموختگان حوزه‌های علمیه سامان یافته‌اند، به دیگر ارتباط حوزه علمیه خراسان با سایر نهادهای علمی و پژوهشی اشاره کرد و اظهار کرد: ارتباط تنگاتنگ مدیریتی و همکاری‌های تعریف شده در قالب تفاهم نامه های صورت گرفته جنبه دیگری از ارتباط‌هاست.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان  در ادامه به جایگاه نخبگان در مسیر تحول و تمدن سازی اسلامی اشاره کرد و گفت: پوشیده نیست که قسمت زیادی از بار تحول و تمدن سازی بر عهده بدنه نخبگان حوزه علمیه می باشد به دلیل اهمیت این امر دفتر نخبگان و استعدادهای برتر در حوزه علمیه خراسان فعال شده که برنامه‌های قابل توجهی را در دستور کار دارند.

انتهای پیام/س

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha