جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
همایش «وحدت جامعه و امنیت ملی از منظر امام علی(ع)» در افغانستان

حوزه/ همایش «وحدت جامعه و امنیت ملی از منظر امام علی(ع)» با حضور جمعی از روحانیون در افغانستان برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به مناسبت فرا رسیدن سیزدهم رجب المرجب؛ سالروز ولادت با سعادت حضرت امام علی(ع) همایش تحلیلی تحت عنوان "وحدت جامعه و امنیت ملی از منظر امام علی(ع)" در کابل برگزار شد.
به گزارش صدای افغان در این مراسم که با حضور گسترده ی علما، روحانیون، دانشجویان و فرهنگیان اعم از زنان و مردان از سوی دفتر مرکزی مرکز فرهنگی اجتماعی تبیان برگزار شد، سخنرانان پیرامون وحدت جامعه از منظر امام علی(ع) سیاست گزاری ها و کار نامه های آن حضرت صحبت کردند.

حجت الاسلام محمد موسی عالمی ترکمنی استاد حوزه علمیه کابل در این مراسم گفت: برای توصیف مقام امام علی(ع) همین بس که به تعبیر قرآن بعد از رسول خدا(ص) ولایت عام دارد و در درازای تاریخ همه در برابر فضیلت او سر تعظیم فرود آورده اند.

وی افزود: ابن ابی الحدید گفته است وقت تاریخ بشر را بعد از طوفان نوح مطالعه می کنیم در بین انسانها و پیروان تمام ادیان مردی به بزرگی علی پیدا نمی شود.

* امام علی(ع) برای حفظ وحدت اسلامی و اجرای عدالت بهای سنگینی پرداخت

حجت الاسلام عالمی ترکمنی ادامه داد: تاریخ زندگی امام علی(ع) را وقتی مرور کنیم در کنار سایر فضیلت های بزرگ دو ویژگی مهم به صورت درخشان به چشم می خورد یکی اهتمام و تلاش آن حضرت برای حفظ وحدت اسلامی و دیگر اجرای عدالت که در این دو مورد، امام بهای سنگینی را نیز پرداخت.

به گفته وی امام میدانست که هنوز هم فرصت طلبان و کسانی که اندیشه جاهلی در درونشان موج می زند در صدد تخریب مسلمان و از بین بردن وحدت امت هستند، لذا مصلحت را در صبر و شکیبایی دید.

استاد حوزه علمیه کابل اظهار داشت: همانگونه که پیامر(ص) به عنوان یک پزشک دلسوز در کنار بستر جامعه بیمار اسلامی فعالیت می کرد، امام علی(ع) نیز می خواست از هر طریق ممکن، بیماریهای روحی و روانی جامعه را مدوا کند.

وی افزود: ۲۵ سال سکوت برای علی سخت و دشوار گذشت، اما وحدت مسلمین را برهمه چیز ترجیح داد وگرنه می توانست با ضرب شمشیر حق را به حقدار برساند.

حجت الاسلام سید آصف عالمی استاد حوزه علیمه امام امیرالمومنین(ع) هم گفت: اساس هرحکومتی دارای خصوصیاتی است که برخی از آن موجب عزت و امتیاز یک نظام نسبت به سایر نظامها می گردد. علم و دانایی یکی از این ویژیگی ها است، زیرا به تجربه ثابت شده است که هر اندازه معرفت انسان در ابعاد مختلف به خصوص خداشناسی بلند باشد، به همان اندازه می تواند پایه های نظام را محکم کند.

حجت الاسلام عالمی در ادامه تصریح کرد: این ویژگی در حکومت امام علی(ع) به صورت واضح و آشکار دیده می شود، زیرا او حامل علم پیامبر و دروازه شهر علم آن حضرت بود. تبعاَ این علم و دانایی در چگونگی حکومت داری آن حضرت نقش آفرین بود.

* عدالت خواهی، دوری از تشریفات و خان سالاری از ویژگی های حکومت امام علی(ع) است

وی اظهار داشت: اصلاح طلبی، عدالت خواهی، دوری از تشریفات و خان سالاری، تلاش در راه آوردن امنیت در سر زمین تحت قلمرو و جامعه از ویژگی های دیگری حکومت امام علی(ع) است.

حجت الاسلام عالمی ادامه داد: اساس حکومت علی(ع) عدل و انصاف و خدا محوری بود و در سایه حکومت، احکام الهی را اجرا می کرد و مردم را به سوی خیر و صلاح دعوت می نمود.

عالمی اضافه کرد: امام علی(ع) بعد از بیعت مردم با وی، اولین پیامش این بود که من شما را برای دین خدا دعوت می کنم و در تقسیم بیت المال عدالت را رعایت خواهیم کرد. امام تاکید کرد من به قرآن و سنت رسول خدا و اجتهاد خودم عمل می کنم و تابع هیچ دیدگاه دیگری نیستم. امام با این طرز فکر، بهترین نظام حکومت داری را در جهان انسانیت ارائه کرد که نظیرش در تاریخ بشر دیده نمی شود.

وی با بیان اینکه حکومت آن حضرت بر محور دین و شایسته سالاری می چرخید نه روابط قومی و گرایشهای دیگر یادآور شد: امام هر چند جلب رضایت مردم را در نظر داشت اما تابع خواست مردم نبود و دستور خداوند را فدای خواسته های فردی نمی کرد.

استاد حوزه علیمه امام امیرالمومنین(ع) در پایان گفت: عدالت خواهی از ویژگی های مهمی است که در حکومت امام(ع) جامه عمل پوشید و در دوران او هیچ مصلحتی برعدالت چیره نشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha